Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این نشست که به همت گروه حقوق انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی برپا می شود، علی صابری تولایی، استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، فرشاد اسماعیلی، حقوقدان و پژوهشگر حوزه کار و علی خدایی، عضو هیات مدیره شورای های اسلامی کار تهران به بحث و گفت و گو می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پیش درآمد گروه حقوق انجمن اندیشه و قلم برای این نشست آمده است:

شمار اعتراضات کارگری رو به فزونی است. نارضایتی ها از تعویق پرداخت حق الزحمه، حذف بیمه و مزایا، قراردادهای موقت کار و نحوه ی برخورد کارفرماها و مراجع قانونی با کارگران ناراضی بخشی از علل اعتراضات است.

ریشه های مصائب کار و کارگر را می توان در حوزه هایی چون اقتصاد، سیاست و حقوق جست اما آن چه جلب توجه می کند تکرار مدام این مصائب است. آیا می توانیم بگوییم در تله  چسبندگی به مسیر طی شده گرفتار آمده ایم و اینکه آیا نهادها و ساختارها می توانند راهنمای ما در خروج از این تله باشند یا خیر.

در نشست "حقوق کارگر" به بررسی موانع استیفای حقوق کارگران در کشور می پردازیم و برای این منظور بحث خود را به نهادها و ساختارهای حقوقی کار محدود می کنیم. همچنین به دنبال ظرفیت های مغفول مانده در قوانین این حوزه می گردیم.

همراهان ما در این کنکاش عبارتند از:

علی صابری تولایی: ایشان عضو هیات علمی دانشکده ی حقوق دانشگاه امام صادق می باشند. صابری از نسبت قانون اساسی و قوانین تابعه با حقوق کارگر برایمان می گوید، وی معتقد است نظام حقوقی کشور مشوق نابرابر های ناعادلانه در ثروت و قدرت است و این معضل در نظام حقوق کارگری هم حاکم است.

فرشاد اسماعیلی بیان کرد: ایشان حقوق دان و پژوهشگر حوزه ی کار است. اسماعیلی از وضعیت تشکل های کارگری در قانون کار صحبت می کند و با تشریح مکانیسم وابستگی آن ها استدلال می کند که این تشکل ها توانایی استیفای حقوق سندیکایی کارگران را ندارند. وی با استناد به قوانین بین المللی کار از ضرورت و تاثیرگذاری سندیکای مستقل دفاع خواهد کرد.

علی خدایی گفت: ایشان عضو هیات مدیره ی شورای های اسلامی کار تهران و کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور است. خدایی معتقد است نظام حقوقی کشور توانایی حمایت از حقوق کارگران را دارد و مشکل در اجرای قوانین است. وی با این دیدگاه از ظرفیت های مغفول مانده در قانون کار سخن خواهد گفت.

این نشست چهارشنبه 25 بهمن ساعت 17 تا 19 در خیابان شهید نجات اللهی، نبش ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار خیام برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرس از فضای کارگری برداشته شود

ایسنا/لرستان دبیر خانه کارگر لرستان گفت: باید استرس از فضای کارگری برداشته شود.

محمدحسن موسیوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات و مسائل معیشتی، کارگران پایبند به نظام هستند و در همه مقاطع مختلف حساس کشور ‌حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید استرس از فضای کارگری برداشته شود، افزود: رفع مشکلات کارگری نباید محدود به هفته کارگر شود و مسؤولان باید در طول سال به رفع تدریجی این مشکلات بپردازند.

موسیوند با بیان اینکه این قشر در کشور ۱۴ هزار شهید و در لرستان ۲۰۴ شهید را تقدیم نظام کرده‌اند، اظهار کرد: در کشور برای افزایش حقوق انتظار داشتیم که مطابق ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ افزایش انجام شود، اما با توجه به شرایط موجود این امر محقق نشد.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود کمک شود واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل لرستان احیا و از سرمایه‌گذاران دعوت شود.

دبیر خانه کارگر لرستان با بیان اینکه حدود ۴۰ شورای اسلامی کار در استان داریم، گفت: امنیت شغلی، بهبود شرایط اقتصادی و همخوانی داشتن میزان حقوق و دستمزد کارگران با تورم، مهمترین مطالبات جامعه کارگری‌اند.

موسیوند افزود: هرگونه حمایت صنفی، معیشتی، مهارت‌آموزی و ... از کارگران شود، قطعاً موجب توانمند شدن آنها خواهد شد و با خاطری ایمن و با انگیزه دوچندان به کار و تولید مشغول خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • درخشش بانوان یزدی در مسابقات پتانک کارگران کشور
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد
  • استرس از فضای کارگری برداشته شود
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی