Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@19:32:51 GMT

امکان تشخیص نوع موسیقی از روی اسکن مغزی

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۳۱۹۷

امکان تشخیص نوع موسیقی از روی اسکن مغزی

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
دانشمندان تنها با کمک اسکن fMRI مغز و محاسبه جریان خون و فعالیت مغزی داوطلبان توانستند آهنگی که افراد به آن گوش می‌دهند را تشخیص دهند.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ محققان باور دارند به كمك اين تكنيك علاوه براينكه درك بهتري از چگونگي واكنش مغز انسان نسبت به موسيقي به دست خواهند آورد،‌بلكه مي‌توانند از آن براي كمك به افرادي كه توانايي برقراري ارتباط به شكل عادي ندارند،‌مانند افراد مبتلا به سندروم قفل‌شدگي، استفاده كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ايده بلند‌پروازانه‌تر اين است كه تنها با استفاده از فكر،‌موسيقي خلق كرد كه البته تا دستيابي به چنين توانايي راه زيادي در پيش است. اين آزمايش مبتني بر مدل رمزگذاري-رمزگشايي بود كه در آن رايانه الگوي فعاليت‌هاي مغزي ايجاد شده توسط موسيقي‌هاي ويژه دنبال مي‌كند زيرا بخش‌هايي مغز در تلاش براي شناسايي آهنگ‌ها و در زمان شناسايي آنها فعالتر مي‌شود.

6 داوطلب حاضر در اين پژوهش به 40 قطعه موسيقي در سبك‌هاي مختلف گوش دادند درحالي كه نرم‌افزار متصل به اسكنر مغزي به شكلي تنظيم شده‌بود تا فعاليت‌هاي مغزي را متناسب با ويژگي‌هاي موسيقيايي مانند تن موسيقي، ريتم و كيفيت صدا محاسبه كند.

پس از پايان از آزمايش،‌برخي از قطعات موسيقي تكرار شدند تا سيستم رايانه‌اي بتواند تشخيص دهد كه موسيقي پخش شده كدام است و سيستم رايانه‌اي توانست از ميان دو گزينه با دقتي 85 درصدي موسيقي درست را انتخاب كند. زماني كه تعداد گزينه‌ها به 10 قطعه موسيقي رسيد،‌دقت سيستم به 74 درصد كاهش پيدا كرد.

محققان معتقدند به كمك اين تكنيك مي‌توانند ميزان محبوبيت حقيقي سبك‌هاي موسيقي و ملودي‌ها را تشخيص دهند. همچنين به تذريج مي‌توان از اين سيستم براي كمك به افرادي كه توهمات شنوايي دارند نيز كمك كرد.

در همین زمینه: نشست تخصصی | ماده تاریک افراد خلاق اتصالات مغزی بیشتری دارند طب و طبیعت ۶ شیوه غلط زندگی، سلامت مغز را نشانه می‌روند مغز انسان چطور از زمان آگاه می‌شود؟ درد در شعر شاملو موفقیت در کنترل بیماری هانتینگتون برای اولین‌بار در جهان بازگذاری مغز یک کرم در بدن یک روبات ابداع ماشین هذیان برای مطالعه روی مغز بدون داروهای توهم‌زا ۱۵۰۰ گرم ناشناخته

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

به گزارش قدس خراسان،متخصص جراحی مغز و اعصاب در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور گفت: آقایی ۴۱ ساله با شکایت افت هوشیاری به اورژانس مرکز مراجعه کرد و پس از معاینه اولیه و با توجه به شرح حال اخذ شده و اقدامات تشخیصی صورت گرفته، تشخیص خونریزی مغزی به دنبال آنوریسم مغزی داده شد که بلافاصله بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
دکتر معراج فروغی اصل با اشاره به اینکه این نوع بیماران در گذشته برای معالجه به مشهد اعزام می‌شدند، افزود: انجام عمل جراحی درمان خونریزی جزء عمل‌های پرخطر بوده و آمار مرگ و میر آن بسیار بالاست، اما این عمل جراحی در بیمارستان حکیم به طور موفقیت‌آمیز انجام و بیمار با وضعیت عمومی مناسب و بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.
وی تصریح کرد: به همت مسئولین بیمارستان امکانات و تجهیزات لازم برای انجام عمل‌های مشابه و مراقبت‌های ویژه از این بیماران در این مرکز مهیا شده است و همشهریان و بیماران نیازمند دیگر نیازی به مراجعه به مشهد و سایر استان‌ها ندارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • با این فناوری انقلابی، معلولیت دیگر محدودیت نخواهد بود
  • ویژگی‌های اسکنر لابراتواری و اسکنر مدیت
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن