Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: روزگاری نام «طلای سفید» را از آن خود کرده بود و جایگاهی در بین تولیدات بخش کشاورزی و نقش تعیین کننده ای در درآمدهای ارزی کشور داشت، اما این روزها با واردات بی رویه و تعطیلی صنایع وابسته «عَیار» گذشته را ندارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: پنبه مهم‌ترين گياه صنعتي دو منظوره جهان است كه موجب اشتغال بيش از هزاران نفر در صنايع «الياف» و «روغن» شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  روزگاری نام «طلای سفید» را از آن خود کرده بود و جایگاهی در بین تولیدات بخش کشاورزی از یک سوء و نقش تعیین کننده ای در درآمدهای ارزی کشور داشت، اما این روزها «عَیار» گذشته را ندارد.

 

7700 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به کشت طلای سفید اختصاص یافته است که بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امسال 16 هزار تن پنبه از مزارع استان برداشت شده است.

 

فروش 15 هزار و 230 تن طلای سفید در سال گذشته بیش از 330 میلیارد ریال ارزش ریالی برای کشاورزان به دنبال داشت که این رقم در سال جاری با توجه به افزایش 770 کیلوگرم تولید پنبه، «کمی» افزایش خواهد داشت.

 

شهرستان بشرویه با دارا بودن سطح کشت ۳ هزار و 400 هکتار پنبه، رتبه اول سطح زیرکشت و تولید این محصول را در سطح استان خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

 

جای بسی نا امیدی است که با وجود جولان بیکاری در استان، حمایت عملی برای کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه و سرایان وجود ندارد بگونه ای در سال 92  و 93 دو کارخانه پنبه پاک کنی سرایان به طور رسمی تعطیل شدند و سه کارخانه موجود در شهرستان های سرایان و بشرویه نیز با یک سوم و یا یک پنجم ظرفیت اسمی خود فعال هستند.

 

 

فعالیت کارخانجات پنبه پاک کنی بشرویه با یک سوم ظرفیت

محمد کیانی زاده مدیرعامل کارخانه پنبه پاک کنی کوثرکویر بشرویه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: این کارخانه در سال ۱۳۷۲ در بشرویه با ظرفیت ۸ هزار تن در سال راه اندازی شد اما در حال حاضر با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستیم.

 

وی واردات پنبه و کاهش سطح زیر کشت را دلیل عمده کاهش ظرفیت خط تولید این کارخانه ذکر کرد و با بیان اینکه کارخانه های پنبه پاک کنی، پنبه تولیدشده از کشاورزان را بدون افت قیمت خریداری می کنند، افزود: در حال حاضر دولت اقدام به خرید پنبه از کشاورزان بر اساس کیفیت می کند اما کارخانجات در طول مدت خرید این محصول،‌ تمام تولیدات کشاورزان پنبه کار را خریداری می کنند.

 

کیانی از فروش نرفتن ۳۰ درصد محلوج پنبه سال قبل این کارخانه خبر داد و گفت: امسال نیز ۳ هزار تن پنبه از کشاورزان پنبه کار خریداری شده است که قطعا یک سوم آن تبدیل به محلوج می شود.

 

وی از فعالیت ۱۸ نفر در یک شیفت کاری این کارخانه خبر داد و با اشاره به اینکه از آذرماه تا اواخر اسفند،‌ این کارخانه در سه شفیت فعالیت می کند،‌ افزود: تعدادی از این کارگران،‌ فقط در فصل برداشت پنبه و تعدادی نیز در کل سال در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

 

 

۱۰۰ روز فعالیت کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه در یک سال

علی جمالی معصومی رئیس هیات مدیره کارخانه طلای سفید بشرویه هم به خبرنگار شبستان گفت: این کارخانه در سال ۸۰ با ظرفیت اسمی ۹ هزار تن در سال راه اندازی شد اما در سال جاری فقط ۱۵۰۰ تن پنبه خریداری کرده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز از سال گذشته ۶۰۰ تن محلوج در کارخانه وجود دارد که مشتری ندارد،‌ افزود: امسال نیز پیش بینی می شود ۵۰۰ تن محلوج تولید کنیم.

 

وی واردات زیاد پنبه، کاهش سطح زیر کشت به دلیل خشکسالی ها و مقرون به صرفه نبودن این محصول را از دلایل عمده کاهش تولید خود ذکر کرد و اظهار داشت: این کارخانه به دلیل عدم حمایت و محصول اولیه تنها ۱۰۰ روز در هر سال فعالیت می کند و در دیگر ایام سال، ۱۸ کارگر این کارخانه به دلیل تعطیلی کارخانه، فعالیتی ندارند.

 

تعطیلی در انتظار کارخانجات پنبه پاک کنی

محمود مزدآبادی مدیرعامل شرکت پنبه پاک کنی ثامن الائه سرایان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۵ راه اندازی شد،‌ افزود: طرح توافقی خرید پنبه از کشاورزان،‌ برای حمایت از کشاورزان بسیار خوب است اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر سطح زیر کشت پنبه بسیار کاهش یافته است، امسال تنها ۱۳۰۰ تن پنبه خریداری کرده ایم.

 

وی افزود: فشارهای مالیاتی، خشکسالی، کاهش سطح زیر کشت موجب خواهد شد که در چند سال آینده،‌ این واحد تولیدی نیز تعطیل شود و ۱۳ کارگر نیز بیکار شوند.

 

مالیات های سنگین کمر صنعتگران را شکست

حسین رضایی مدیرعامل کارخانه پنبه پاک کنی گلناز سرایان هم با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۴ به طور رسمی این واحد تولیدی تعطیل شد،‌ افزود: ۳۵ نفر کارگر در دو شیفت به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم مشغول به کار بودند.

 

وی گفت: مالیات های سنگین،‌ کمبود آب و خشکسالی های پی در پی که موجب کاهش سطح زیر کشت شده بود که بر این اساس فعالیت این واحد تولیدی از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته باشد.

 

 

۲۴۰ تن پنبه از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میزان وش پنبه خریداری شده از پنبه کاران استان از ‌آبان ماه تاکنون ۲۴۰ تن است، گفت: میزان محلوج استحصالی از این پنبه خریداری شده ۸۰ تن است.

 

غلامرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: با توجه به سیاست های دولت و در جهت حمایت از کشاورزان و به ویژه پنبه کاران، امسال خرید پنبه به صورت تضمینی در دو مرکز خرید شهرستان های بشرویه و سرایان از آبان ماه به صورت رسمی آغاز شد.

 

وی با اشاره به اینکه میزان وش پنبه خریداری شده از پنبه کاران استان در این مدت ۲۴۰ تن است، افزود: این محصول بعد از خرید از کشاورزان به منظور تصفیه به کارخانه منتقل می شود.

 

به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی، میزان محلوج استحصالی از این پنبه خریداری شده ۸۰ تن است که در اختیار نماینده اتحادیه پنبه کاران کشور که در بشرویه مستقر است، قرار می گیرد.

 

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲ رقم پنبه طی یک دستورالعمل از سوی سازمان تعاون روستایی کشور برای خرید از کشاورزان به استانها ابلاغ شده است، گفت: ارقام پنبه خریداری شده از پنبه کاران خراسان جنوبی در سه نوع اول جدول و در زمره بهترین نوع پنبه تولیدی در کشور است.

 

وی با تاکید بر اینکه شهرستان بشرویه قطب تولید پنبه در خراسان جنوبی است، تصریح کرد: خراسان جنوبی جایگاه چهارم کشور را در تولید پنبه در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

 

قربانی خاطرنشان کرد: قیمت وش پنبه درجه یک سفید ۳۴۰۰ تومان، وش پس سفید ۳۳۰۰ تومان، وش درجه ۲ سفید ۳۱۹۰ و وش درجه ۲ پس سفید سه هزار تومان است.

 

وی خاطرنشان کرد: خرید تضمینی پنبه در خراسان جنوبی تا ۳۰ بهمن ماه امسال تمدید شده است.

 

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۶۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، امید جهان‌نژادیان با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از 20 فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد، اظهار داشت: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از 770 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری و از این میزان تاکنون بیش از 500 هزار تن گندم به سیلوهای استاندارد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در پیک خرید گندم استان قرار داریم و روزانه بیش از 60 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران و فعالیت 103 مرکز خرید در استان، عنوان کرد: سیلوهای ذخیره‌سازی استاندارد به صورت 24 ساعته آماده هستند تا گندم را دریافت کنند.

جهان‌نژادیان یادآور شد: در سال زراعی قبلی در خوزستان بیش از یک میلیون و 720 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • ببینید | اعتصاب و تعطیلی بازار طلای تهران صحت دارد؟
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود