Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:43:19 GMT

آلمان در تکاپوی احیای ثبات سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۷۵۰۰

آلمان در تکاپوی احیای ثبات سیاسی

وین - ایرنا - کشور آلمان به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی و یکی از کانونهای ثبات سیاسی در اروپا با وجود پیشرفت حاصل شده در زمینه تشکیل دولت جدید، هنوز تا رسیدن به ثبات سیاسی مورد انتظار فاصله دارد و آنگلا مرکل در چهارمین دوره صدراعظمی دشوارترین دوران سیاسی خود را تجربه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بیش از چهار ماه (136روز) پس ازانتخابات پارلمانی دوم مهرماه(24 سپتامبر 2017) آلمان، احزاب محافظه کارمسیحی (CDU/CSU) و حزب چپ میانه سوسیال دمکرات (SPD) روز 18 بهمن (هفتم فوریه) برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند اما به نظرمی رسد که آلمان هنوز تا رسیدن به ثبات سیاسی مورد انتظار متحدان اروپایی این کشور ، فاصله دارد بخصوص که هر دو حزب بزرگ آلمان با چالش های درونی رو به رو هستند و احزاب منتقد بخصوص راستهای افراطی قدرت گرفته و اجرای نهایی توافق تشکیل دولت نیز با ابهام رو به رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**انتقادهای درون حزبی از مرکل و نقشه راه نامشخص جانشینی مرکل
بسیاری از اعضای حزب دمکرات مسیحی از اینکه حزب سوسیال دمکرات کنترل شش وزارتخانه از جمله وزارت مهم دارایی را به دست آورده است، ناراضی هستند واین مساله را متناسب با وزن و قدرت احزاب نمی دانند.درانتخابات مهرماه حزب دمکرات مسیحی بیش از 32درصد وحزب سوسیال دمکرات بیش از 20 درصد آراء را کسب کردند که البته آرای هر دو حزب نسبت به چهار سال قبل کاهش داشت و بدترین نتایج این احزاب بود. همچنین وزارت مهم کشور نیز به حزب سوسیال مسیحی واگذار شده است. روزنامه پرشمارگان بیلد که به محافظه کارها نزدیک است ، مرکل را متهم کرده که دولت را به سوسیال دمکرات ها تقدیم کرده است. این روزنامه از مرکل به علت 'تضمین پست صدر اعظمی به هر قیمتی' انتقاد کرده است.
روزنامه تجاری 'هندلزبلات' از این ائتلاف انتقاد کرده و 'فرانکفورتر آلگماینه' نیز حزب سوسیال دمکرات را برنده واقعی مذاکرات توصیف کرده است. شاخه تجاری حزب دمکرات مسیحی با نارضایتی از دادن کنترل وزارت دارایی به سوسیال دمکرات ها، تهدید کرده اند که جلوی اجرایی شدن بخشهایی از توافق تشکیل دولت را خواهند گرفت. 'کریستین فان اشتیتن' از اعضای حزب دمکرات مسیحی روز شنبه گفت که اعضای پارلمان - و نه اعضای تیم مذاکره کننده - حرف آخر را درباره توافق خواهند زد. وی که ریاست انجمن بنگاه های کوچک و متوسط حزب مرکل را در پارلمان آلمان بر عهده دارد، گفت: توافق به دست آمده کتاب مقدس نیست.
وی با بیان اینکه توزیع مناصب کابینه یک اشتباه سیاسی است گفت وظیفه پارلمان است که رهبران حزب را پاسخگو کند. وی افزود: به عنوان گروه پارلمانی شرکت های متوسط میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که مسائلی که خوب مورد بررسی قرار نگرفته اند، متوقف و اصلاح شوند. فان اشتیتن گفته است که تشکیل یک دولت اقلیت تحت رهبری محافظه کارها را به دولت ائتلاف بزرگ با چنین توافقی ترجیح می داد.
شاخه جوانان حزب دمکرات مسیحی نیز از مرکل به علت دادن این امتیازها انتقاد کرده است. نظرسنجی جدید روزنامه 'دی وِلت' حاکی است که نزدیک به دو سوم از مردم آلمان بر این باورند که جایگاه مرکل پس از مذاکرات تضعیف شده است. حتی در میان طرفداران احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی نیز تنها 27 درصد بر این باورند که مرکل تقویت شده است. 'کورت کیستر' سردبیر روزنامه 'زدویچه سایتونگ' گفته است که میتوان در مورد دولت جدید شرح عکس 'دولت مستعجل' را به کار برد.
مرکل در اقدامی برای آرام کردن انتقادها اعلام کرد که از نمایندگان حزبی میخواهد که در یک کنوانسیون ویژه درباره این توافق رای بدهند. کنوانسیون این حزب روز 26 فوریه (دوشنبه 7 اسفند) برگزار میشود و هر چند انتظار نمیرود که این نشست توافق به دست آمده را به خطر اندازد اما نمایندگان دمکرات مسیحی فرصت دارند تا انتقادهای خود را بیان کنند. هر چند انتقادهای گسترده در درون حزب دمکرات مسیحی تاکنون بیشتر بطور خصوصی مطرح شده است اما به هر روی آنچه مسلم است اینکه مرکل با امتیازهای بزرگی که برای تضمین تشکیل دولت - و حفظ مقام صدراعظمی - به سوسیال دمکراتها داده است ، وظیفه سنگین و حساسی دارد تا درصورت تائید نهایی توافق و تشکیل دولت در سالهای آینده بتواند با عملکرد دولت جدید از این تصمیم خود دفاع کند و در این میان موضوع جانشینی و آماده کردن حزب برای انتخاب رهبر جدید نیز از وظایف مهم پیش روی مرکل است تا بتواند دوره چهارم صدراعظمی خود را با خوبی و خوشی به پایان برساند.
این درحالی است که هر چند نام چند نفر از جمله 'اوزولا فان در لاین' وزیر دفاع یا 'آنگرت کرامپ-کارنبوئر' فرماندار ایالت 'زارلند' به عنوان جانشین های احتمالی مرکل در مقام ریاست حزب دمکرات مسیحی و صدر اعظم احتمالی آینده پس از مرکل مطرح شده است اما هنوز هیچ برنامه و نقشه راه مشخصی برای این کار وجود ندارد. به نوشته نشریه اشپیگل ، یکی از سوالات پر طرفدار این روزها در آلمان این است که پس از کنار رفتن مرکل چه چیزی به عنوان میراث دوران او بر جا خواهد ماند؟
مرکل در تازه ترین اظهارات خود روز گذشته (یکشنبه 22 بهمن) در گفت و گو با شبکه خبری ZDF امتیازهای اعطا شده از جمله واگذاری کنترل وزارت مهم دارایی به سوسیال دمکراتها را 'دردناک' اما 'قابل قبول' دانسته و این انتقاد که در حال از دست دادن اقتدار خود است را رد کرده است. مرکل گفت که ناامیدی ها را درک میکند اما تاکید کرد که قصد کناره گیری از مقام ریاست حزب یا صدراعظمی را ندارد و وعده داد که به مدت چهار سال کامل صدر اعظم باقی خواهد ماند.
**تشدید اختلافات در میان سوسیال دمکراتها و ابهام در تائید توافق تشکیل دولت
حزب سوسیال دمکرات در انتخابات دوم مهر ماه حدود 20.5 درصد آراء را کسب کرد که بدترین نتیجه انتخاباتی این حزب پس از جنگ جهانی دوم بود و 'مارتین شولتس' رئیس این حزب گفت که وارد دولت ائتلافی با حزب مرکل نمیشود و در نقش اپوزیسیون در پارلمان ظاهر خواهد شد. اما با شکست دور اول مذاکرات احزاب محافظه کار مسیحی با دو حزب سبزها و دمکراتهای آزاد (لیبرال) برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به 'جامائیکا' ، شولتس بار دیگر با مرکل وارد مذاکره برای تشکیل دولت ائتلاف بزرگ شد.
احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات پس از مذاکرات طولانی پنجشنبه شب 21دی ماه در مورد کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند ومتعاقب آن ، نمایندگان حزب سوسیال دمکرات درکنگره فوق العاده روز یکشنبه اول بهمن ماه با آغاز مذاکرات رسمی باحزب دمکرات مسیحی موافقت کردند. این دو حزب با ادامه دور دوم مذاکرات، سرانجام روز چهارشنبه 18بهمن به توافق نهایی در خصوص برنامه دولت و ترکیب کابینه دست یافتند اما طبق پیش شرطی که برای مذاکرات مشخص شده بود ، اکنون تمام اعضای حزب سوسیال دمکرات باید این توافق را تائید کنند.
در این میان با اعلام قصد شولتس برای تصدی مقام وزارت امور خارجه اختلافات در درون حزب تشدید شد زیرا او قبلا به صراحت گفته بود که هیچ پستی در دولت آینده نخواهد داشت. برخی مقامات ارشد حزب از این تغییر نظر شولتس ابراز نارضایتی کردند و گفتند که این اقدام او اعتبار حزب را خدشه دار کرده و این مساله میتواند رای اعضای حزب برای تائید توافق تشکیل دولت ائتلافی را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد. شدیدترین انتقاد اما از طرف 'زیگمار گابریل' رئیس پیشین حزب سوسیال دمکرات و وزیر امور خارجه کنونی آلمان مطرح شد. گابریل روز پنجشنبه با انتقاد از شولتس گفت که رهبری جدید حزب سوسیال دمکرات ارزش و احترامی برای کار او در مقام وزیر امورخارجه قائل نبوده است.
گابریل همچنین گفت: نحوه تعامل ما با یکدیگر و اینکه حرفمان چقدر اعتبار دارد قابل تاسف است. وزیر امور خارجه آلمان حتی این را نیز گفت که 'دختر پنج ساله اش به او گفته از اینکه او دیگر وزیر خارجه نخواهد بود خوشحال است زیرا بیشتر با خانواده اش خواهد بود و بهتر است تا با آن مرد ریشو (اشاره به شولتس) باشد.' این اظهار نظر گابریل در عین حال انتقاد برخی مطبوعات را برانگیخت که نوشتند او حتی دخترش را نیز وارد منازعات سیاسی قدرت کرده است و این را مایه تاسف دانستند. هر چند وزیرامورخارجه آلمان توضیح بیشتری در این زمینه نداد، اما گفته می شود که شولتس به گابریل اطمینان داده بود که دردولت جدید نیز درمقام وزیر امور خارجه باقی خواهد ماند. با افزایش انتقادها ، شولتس روز جمعه اعلام کرد که از تصدی مقام وزیر امور خارجه در دولت جدید آلمان صرفنظر کرده و هیچ پست دیگری نیز قبول نخواهد کرد.
اکنون رای بیش از 460 هزار عضو حزب سوسیال دمکرات که دهها هزار نفر آنها در هفته های اخیر عضو حزب شده اند آزمایشی برای میزان اتحاد درون این حزب است و این درحالی است که چپگرایان حزب با تشکیل دولت ائتلافی با حزب راست میانه دمکرات مسیحی مخالفند اما اعضای عملگرا با تشکیل چنین دولتی موافقند. 'کیوین کوهنرت' (Kevin Kunert) رئیس 28 ساله و بانفوذ شاخه جوانان حزب سوسیال دمکرات رهبری مخالفان با تشکیل دولت ائتلافی را به دست گرفته و از روز جمعه توری سرتاسری در آلمان به این منظور را آغاز کرده و شولتس و همچنین خانم 'آندریا ناهلس' که از او به عنوان رئیس جدید حزب و جانشین شولتس یاد میشود را به مناظره دعوت کرده است.
جوانان سوسیال دمکرات بر این باورند که ادامه دولت ائتلاف بزرگ نمیتواند سیاست های اساسی سوسیال دموکراسی را عملی کند و تعمیق شکاف فقیر و غنی به پای این حزب نوشته میشود و در مدت چهار سال آینده موجب تقویت بیش از پیش حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان خواهد شد. مساله مهم این است که مخالفان دولت ائتلاف بزرگ در حزب سوسیال دمکرات بیش از آنکه دغدغه تشکیل دولت را داشته باشند به فکر آینده حزب خود هستند. از این لحاظ به باور کارشناسان سیاسی ، رهبران حزب سوسیال دمکرات و بخصوص ناهلس رهبر آینده این حزب در روزها و هفته های آینده وظیفه خطیری بر عهده دارند تا بتوانند دیدگاههای موافق و مخالف ورود دوباره این حزب به دولت را به هم نزدیک کنند و ضمن توجیه ورود این حزب به دولت برای اجرای برخی سیاستهای و اصلاحات اجتماعی در کوتاه مدت ، طرح و دیدگاهی برای موفقیت حزب در بلندمدت نیز ارائه کنند.
** نگرانی اروپا از بی ثباتی سیاسی در آلمان
هر چقدر که اخبار مثبت از پایان بن بست سیاسی آلمان موجب خوشحال شریکان اروپایی آلمان و مقامات ارشد اتحادیه اروپا میشود ، اخبار منفی حاکی از طولانی شدن بن بست سیاسی موجب نگرانی درسطح اروپا خواهد شد. سند توافق تشکیل دولت آلمان بطور خاص 'حامی اروپا' است . عنوان این سند 'آغازی جدید برای اروپا ، پویایی جدید برای آلمان و همبستگی جدید برای کشور ما' است. اروپا اولین بخش از 14 بخش این سند را به خود اختصاص می دهد و هر چند انتظار میرفت که هر دولتی در آلمان طرفدار اروپا باشد اما متن این توافق بسیاری را در اروپا شگفتزده کرد. این سند برای کمک بیشتر به بودجه اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده است که این مساله بخصوص به علت قطع کمک های انگلستان پس از خروج آن کشور از اتحادیه اروپا ، برای مقامهای بروکسل بسیار حائز اهمیت است. سایر پیشنهادی مهم اروپایی شامل چهارچوبی برای حداقل دستمزد در سطح اروپا ، تلاش برای محدود کردن مهاجرت با هدف سوء استفاده از نظامهای تامین اجتماعی ، نقش مهم اروپا در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ، اعتبارات خاص برای ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از اصلاحات ساختاری در منطقه یورو و ایجاد یک صندوق مالی اروپایی است. سند توافق احزاب آلمانی همچنین 12 بار نام فرانسه را ذکر میکند و تاکید میکند که 'نوسازی اروپا تنها زمانی انجام میشود که آلمان و فرانسه با هم کار کنند از این رو ما خواستار تقویت همکاری آلمان - فرانسه هستیم. '
نشریه آلمانی 'اشپیگل' در این زمینه نوشت که امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه یکی از برندگان اصلی توافق تشکیل دولت در آلمان است اما 'الکساندر گائولاند' رئیس حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان به طعنه گفت که حتی ممکن بود مکرون برای حضور در کابینه آلمان دعوت شود. با این وجود در این سند هیچ ذکری از وزیر دارایی اروپا که از اصلاحات مورد نظر فرانسه است نشده است و همچنین میزان دقیق کمک مالی آلمان به بودجه اتحادیه اروپا نیز مشخص نشده است و با مسائل دفاعی اروپا نیز محتاطانه برخورد کرده است.
به این ترتیب باید منتظر ماند تا نتیجه آرای اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان در روز چهارم ماه مارس (یکشنبه 13 اسفند) مشخص شود. در کنگره فوق العاده این حزب در روز اول بهمن ماه نمایندگان حزب سوسیال دمکرات از سرتاسر آلمان در شهر بن گرد هم آمدند و با 362 رای موافق ، 279 رای مخالف و یک رای ممتنع (با 56 درصد رای موافق) با ادامه مذاکرات موافقت کردند. به این ترتیب با توجه به اینکه اعضای عادی حزب مخالفت بیشتری با دولت ائتلاف بزرگ دارند و چند ده هزار نفر نیز در هفته های اخیر عضو شده اند ، بسیاری بر این باورند که نتیجه رای گیری اعضای این حزب قابل پیش بینی نیست و با بحثهای جدید نیز رد این توافق توسط اعضای حزب سوسیال دمکرات قابل تصور است. رای منفی اعضای این حزب موجب تشکیل دولت اقلیت یا به احتمال بیشتر موجب انتخابات زودهنگام خواهد شد که در هر دو حالت بی ثباتی سیاسی در آلمان تشدید خواهد شد. اما حتی تشکیل دولت و آغاز رسمی چهارمین دوره صدراعظمی مرکل با تصویب پارلمان نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان به معنی آرامش سیاسی در آلمان نخواهد بود و برخی کارشناسان میگویند که چهار سال آینده دوران ناخوشایندی برای مرکل خواهد بود.
دولت جدید در آلمان درحالی تشکیل خواهد شد که روند ریزش آرای احزاب بزرگ تشدید شده و طبق تازه ترین نظرسنجی ها آرای حزب آلترناتیو برای آلمان به 15 درصد رسیده و آرای سوسیال دموکراتها نیز به 17 درصد و آرای احزاب محافظه کار دمکرات مسیحی/سوسیال مسیحی نیز به 30 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب ، آرای سوسیال دمکراتها و اردوگاه محافظه کاران مرکل در مجموع برای اولین بار کمتر از 50 درصد آرای مردم را دارند. حزب آلترناتیو برای آلمان که سال 2013 تشکیل شد پس از ورود موج پناهجویان در سال 2015 تمرکز خود را روی این مساله قرار داد و در انتخابات مهر ماه امسال 12.6 درصد آراء را کسب کرد و به عنوان سومین حزب بزرگ وارد پارلمان آلمان شد. انتخابات پارلمانی آلمان دوم مهرماه (24م سپتامبر 2017) برگزار شد که با ریزش آرای هر دو حزب بزرگ آلمان و ورود حزب پوپولیست و راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) به عنوان سومین حزب بزرگ به پارلمان همراه بود.
به هر روی چنانکه برخی مطبوعات آلمان نیز نوشته اند، زمانی که دولت جدید آلمان تشکیل شود - اگر این اتفاق روی دهد - تقریبا نیم سال از زمان انتخابات گذشته است و در حالی که احزاب پوپولیست در کمین قدرت هستند ، آینده سیاست در آلمان چنانکه به عنوان مرکز ثبات سیاسی در اروپا شناخته شده است ، با تردید روز افزونی مواجه شده است. این احزاب اصلی آلمان (دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات) در گذشته احزاب چپ (دی لینکه) و آلترناتیو برای آلمان را یادآور گذشته های اقتدارگرایی در آلمان توصیف کرده اند تا مانع جذب رای دهندگان به آنها شوند اما رای دهندگان نشان داده اند که توجه زیادی به این هشدارها نداشته اند. اگر روند ریزش آرای احزاب به همین شکل ادامه یابد و دولت ائتلافی جدید نتواند چاره برای ترمیم پایگاه اجتماعی این دو حزب بزرگ بیاندیشد ، تشکیل ائتلاف بزرگ متشکل از احزاب کنونی در انتخابات سال 2021 غیرممکن خواهد شد و ممکن است شاهد حضور احزاب آلترناتیو برای آلمان یا حزب چپ پس از انتخابات چهار سال آینده آلمان باشیم.
مرکل روز چهارشنبه 4بهمن ماه درسخنان خود درمجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با بیان اینکه 'امروز در بسیاری از کشورهای جهان، شاهد افزایش فضای قطبی، ملی گرایی و پوپولیسم (عوام گرایی) هستیم' ، پوپولیسم را زهر دانست و گفت که سیاست های ملی گرایانه، خطر ایجاد شکاف در روابط بین المللی را به همراه دارد. وی با ابراز امیدواری به اینکه حمایت از احزاب پوپولیست بیش از این افزایش نیابد، گفت که دولت او تمام تلاش خود را برای مهار موج پوپولییسم می کند. وی خاطرنشان کرد که گرایش به پوپولیسم در آلمان به علت چالش های جهانی شدن در دهه های گذشته و همچنین در جریان بحرانی مالی یونان به علت کمک های مالی برلین به این کشور و سپس در سال 2015 با بحران مهاجران، افزایش یافته است. اکنون مرکل در صورت تشکیل دولت جدید باید در کنار برخورد با مسائل مهم جهانی به برخورد ریشه ای با عامل قدرت گیری پوپولیستها در آلمان نیز بپردازد در غیر این صورت امکان بروز زلزله های قوی تر سیاسی در آلمان در سالهای پیش رو دور از ذهن نخواهد بود.
اروپام**1078** 1590
گزارش از: بابک جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس

دولت اردوغان به منظور مبارزه با تورم، از مردم خواسته ریاضت اقتصادی در پیش بگیرند اما اغلب مقامات این کشور، خودروهای لوکس مرسدس بنز و آئودی سوار می‌شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خبر سفارش یک دستگاه خودرو برای بالاترین مقام دینی دولت اردوغان، مانند یک بمب خبری منفجر شده و توجه همه محافل سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرده است.

ماجرا از این قرار است که علی ارباش مفتی اعظم و رئیس تشکیلاتی دینی دولت ترکیه که مدیریت تمام مسائل فقهی - دینی، مساجد و ائمه جماعات را بر عهده دارد، یک خودرو گرانقیمت سفارش داده که تنها چند دستگاه از آن وارد ترکیه شده و در نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. 

علی ارباش در مراسم دعای رونمایی از خودروی برقی ملی ترکیه حضور پیدا کرد، اما خبرنگاران نشان دادند که او هنوز هم خودروی اهدایی کارخانه خودرو برقی را سوار نشده و با یک آئودی به مراسم آمده است.

خبر بدتر آن بود که انتشار اسناد درخواست‌های دفتر ارباش نشان داد که او به زودی آئودی فعلی را به یکی از معاونین می‌سپارد و یک دستگاه خودروی آئودی گرانقیمت برای خودش سفارش داده که قیمت آن 15 میلیون لیره است.

یعنی قیمتی 10 برابر قیمت خودروی شاسی بلند برقی ترکیه و پولی معادل حقوق ماهیانه هشتصد نفر کارگر ترکیه! به عبارتی دیگر دولت اردوغان به منظور مبارزه با تورم، از مردم خواسته ریاضت اقتصادی در پیش بگیرند اما اغلب مقامات این کشور، خودروهای لوکس مرسدس بنز و آئودی سوار می‌شوند.


احمد خاقان سردبیر روزنامه حریت و از نویسندگان نزدیک به اردوغان که همواره برای توجیه خطاهای دولت، مطالب ویژه می‌نویسد، این بار در برابر حساسیت اجتماعی خبر خودروی آئودی ارباش، ناچار به بیان واقعیت شده و چنین نوشت: «تا دیروز می‌گفتند علی ارباش به عنوان مهمترین چهره دینی و فقهی ترکیه، زبان عربی بلد نیست و نیاز به مترجم دارد و حتی متن دعا را باید توی دستش نگه دارد تا بتواند آن را بخواند. حالا مساله خودرو هم اضافه شده است».

خاقان در ادامه نوشته است: اگر ارباش، پاسخ مناسبی به مخالفین ندهد، مردم حاضر نیستند ریاضت اقتصادی را تحمل کنند. او باید جوابگو باشد و اجازه ندهد که این مسائل آبروی حزب عدالت و توسعه را ببرد.


روزنامه قرار چاپ آنکارا نیز عکس و تیتر صفحه نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و با انتشار یک گزارش مفصل، اعلام کرد که این اقدامات، نهادهای دینی و مساجد را از چشم مردم می‌اندازد.

قرار در تیتر خود نوشته است «برای خودروی ملی ترکیه دعا کرد اما آئودی سوار می‌شود!».

این در حالی است که دفتر ارباش 6 خودروی لوکس دیگر در اختیار دارد که هیچکدام از آنها حتی در حد متوسط هم نیست و همگی بسیار لوکس و گرانقیمت هستند. اگر بالاترین چهره دینی ترکیه تا این اندازه اهل اسراف و ریخت و پاش باشد، چگونه می‌توان از دیگر مقامات کشور، انتظار صرفه جویی داشت؟ اگر یک چهره دینی گرانقیمت ترین خودروی جهان را برای خود سفارش می‌دهد، ائمه جماعات تحت امر او، چگونه می‌توانند مردم را به ریاضت اقتصادی و پرهیز از اسراف دعوت کنند؟

سیاستمداران ترکیه و عشق خودرو
در ادبیات سیاسی ترکیه اصطلاح مشهوری به نام «مقام آراجی» یا وسیله نقلیه مقامات وجود دارد که منظور از آن، یک خودروی گرانقیمت، مجلل و سیاه است. این تیپ خودروها نه تنها توسط رئیس جمهور، وزرا و مقامات عالی، بلکه توسط تجار و ثروتمندان مشهور و نیز از سوی سران شبکه‌های مافیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و دو ویژگی مشترک همه آنها، این است که حتماً گرانقیمت و مشکی باشند! 

گزارش روزنامه بیرگون چاپ آنکارا نشان داده که مجموعاً یکصد و شانزده هزار دستگاه خودرو در اختیار وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی ترکیه است که همگی در تملک دولت هستند، اما علاونه بر آنها، بیش از 30 هزار دستگاه خودرو نیز به صورت قرارداد اجاره سالانه در اختیار مقامات و ادارات است. 

مهمت شیمشک وزیر امور مالی و خزانه داری ترکیه و سکاندار اقتصاد این کشور، اعلام کرده که دست کم پانصد دستگاه از خودروهای بسیار لوکس و گرانقیمت مقامات، به زودی در مزایده به فروش خواهد رسید و درآمد عاید از آن، به خزانه واریز خواهد شد. اما با این وجود، برخی از سازمان‌های دولتی، هنوز هم در حال تلاش برای خرید خودروهای گرانقیمت و صفر کیلومتر خارجی هستند!

از میان خودروهای گرانقیمتی که توسط مقامات سیاسی و ثروتمندان ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، برندهایی همچون مرسدس بنز، بی.ام.دبلیو، کرایسلر، آئودی و جاگوار، بیش از دیگر مدل‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، اما به طور معمول، اغلب مقامات برتر، ترجیح می‌دهند آئودی زیرپایشان باشد. 

برخی از سیاستمداران ترکیه نیز عاشق خودروهای قدیمی هستند و به عنوان نمونه، دولت باغچلی رفیق اردوغان و رهبر حزب حرکت ملی گرا، کلکسیونی از دوازده دستگاه خودروی قدیمی در اختیار دارد که با وجود سن بالا، گهگاه شخصاً پشت فرمان می‌نشیند و با آنها چرخی می‌زند.

اما هر جور بخواهی حساب کنی، در ترکیه، مقام دولتی، سیاستمدار، قاضی، چهره امنیتی، استاندار، فرماندار، شهردار، تاجر و فرد مهمی پیدا نمی‌کنی که حاضر شود در مورد خودرو کوتاه بیاید. حتماً باید مجلل و برند خارجی و قطعاً باید مشکی باشد! اما حالا و در اثنای بحران اقتصادی بی‌مانندی که زندگی را بر مردم ترکیه سخت کرده است، خرید این خودروها، حساسیت مردم را برانگیخته است. 

مفتی اعظم ترکیه چه نیازی به آئودی دارد؟
همچنان که ذکر شد، علی ارباش هم اکنون یک دستگاه آئودی 6 در اختیار دارد، اما قرار است به زودی یک دستگاه آئودی 8 در اختیار او قرار بگیرد. این خودرو که 335 اسب بخار قدرت دارد، آپشن‌های فراوانی دارد و علاوه بر هزینه گزاف برای خرید خودرو، هزینه قابل توجهی نیز برای ضدگلوله کردن آن پرداخت خواهد شد.

اما مشخص نیست در شرایطی که ارباش در آنکارا و استانبول، تردد و تحرکات ناچیزی دارد، چرا باید چنین خودرویی سفارش دهد. خود او قبلاً در پاسخ به سوالی درباره خودروی مقامات ترکیه گفته است: «وقتی پای اعتبار دولت ما در میان باشد، باید تلاش کنیم از بهترین وسایل استفاده کنیم تا ما را در موضع ضعف نبینند».

این همان توجیهی است که قبلاً از سوی اردوغان هم بیان شده است.


زمانی که به دستور اردوغان، کاخ ریاست جمهوری بش تپه آنکارا با یک هزار و دویست اتاق و چندین تالار و سالن و یک کتابخانه بزرگ ساخته شد، اردوغان در پاسخ به انتقادات گسترده مخالفین، اعلام کرد که این هزینه‌ها صرفاً برای افزایش اعتبار دولت است و وقتی مسائل اعتبار مطرح می‌شود، صرفه جویی جایز نیست!

در شرایطی که حزب عدالت و توسعه در سال 2002 میلادی با شعار مبارزه با فساد، تلاش برای عدالت و مبارزه با فقر به میدان آمده، حالا این حزب در خرید خودرو و هواپیما و ساخت بناها و ساختمان‌های دولتی، تجمل را به درجات و سطوحی رسانده که مورد انتقاد بسیاری از مردم و نخبگان ترکیه قرار گرفته است.

انتهای پیام /

دیگر خبرها

  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ