Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حدود هفت ماه از آغاز دور جدید خشونت‌های دولت و ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیا می‌گذرد و تاکنون بین 700 تا 800 هزار نفر از این افراد به بنگلادش گریخته‌اند. اقلیت روهینگیا جمعیتی مسلمان است که در استان راخین در شمال غرب کشور میانمار ساکن هستند اما از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی در این کشور بهره‌ای ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مردم روهینگیا همواره مورد حملات وحشیانه ارتش میانمار بوده‌اند اما دور اخیر این خشونت‌ها از 25 اگوست 2017 آغاز و نیروهای حکومتی و نظامی میانمار علاوه بر حمله و تجاوز به ساکنان استان راخین، خانه‌هایشان را به آتش کشانده و تعداد زیادی را به قتل رسانده‌، مورد تجاوز جنسی و شکنجه قرار داده و آنها از خانه و کاشانه خود رانده‌اند.

 

 

از همین رو، قرار است دادگاهی مردمی و نمادین با حضور دکتر «مایمول احسن خان» استاد دانشگاه بنگلادشی به عنوان قاضی و دکتر هیبت الله نژندی منش، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دادستان روز سه‌شنبه (فردا) در دانشگاه امام صادق با حضور وکلای متهمان و حقوق‌دانان بین‌المللی برگزار شود تا به ابعاد این موضوع از نظر جرائم بین المللی بپردازد. 

در همین راستا، قاضی و دادستان این دادگاه یک روز قبل از جلسه دادگاه با حضور در خبرگزاری فارس، پیرامون مسئله آوارگان روهینگیا و برگزاری این دادگاه صحبت کردند. 

دکتر احسن خان از دانشگاه گرین در شهر داکا گفت از سال 1947 تا سال 1962، مردم روهینگیا در چند نوبت به بنگلادش گریخته‌اند و بعد از آن از سال 1982 تا کنون به مدت بیش از 40 سال همچنان به بنگلادش فرار کرده‌اند. 

وی افزود، پیش از این ارتش میانمار با حمله به مردم روهینگیا مردان آنان را به قتل می‌رساند اما در دور تازه خشونت‌ها، با حمله به محل سکونت مردم روهینگیا در استان راخین به زنان آنان نیز تجاوز کرده است.

وی افزود، میانمار مردم روهینگیا را شهروند این کشور نمی‌داند و با آن‌ها برخورد انسانی ندارد. میانمار این افراد را بنگلادشی به حساب می‌آورد و تاکید بر بازگشت آنان به کشورشان دارد در حالی که این قوم تنها شباهت زبانی و نژادی با بنگلادش دارند و اصالتا بنگلادشی نیستند.

استاد دانشگاه گرین اظهار امیدواری کرد، برگزاری دادگاه‌هایی همچون دادگاه روز سه‌شنبه در نقاط مختلف جهان می‌تواند به این بیانجامد که روزی دادگاهی واقعی و بین‌المللی برای بررسی شرایط مردم میانمار تشکیل شود.   

وی تاکید کرد با وجود اخباری که در رسانه‌ها مبنی بر توافق میان بنگلادش و میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی منتشر شده، هیچ توافق یا یادداشت تفاهمی به امضا نرسیده و حاصل نشده است و این افراد به میانمار باز نخواهند گشت. دکتر احسن افزود، فلسطین دیگری در حال شکل گیری است و وضعیت مردم روهینگیا مانند مردم فلسطین شده است. 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد، بنگلادش این افراد را نمی‌پذیرد و خواستار خروج آنان است اما هیچ تضمینی برای امنیت آنان بعد از بازگشت به راخین وجود ندارد. وی تاکید کرد،‌ سازمان ملل هیچ اقدامی برای حل مسئله آوارگان روهینگیا انجام نمی‌دهد و تنها راه نجات این مردم آن است که کشورهای مسلمان متحد شده و تمامی این آوارگان را با تقسیم‌بندی میان خود بپذیرند. 

همچنین دکتر نژندی منش در ادامه جلسه یادآور شد، خانم آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار، که یکی از دو متهم دادگاه فردا است، در گذشته مدعی حمایت از حقوق بشر بود اما با روی کار آمدن و گرفتن قدرت، نه تنها حقوق بشر بلکه انسانیت را فراموش کرده است. دکتر نژندی منش افزود، خانم سوچی شاهد کشتار مردم روهینگیا است و هیچ عکس‌العملی نشان نداد بلکه ارتش را برای کشتار مردم روهینگیا دعوت کرد. 

به گفته دکتر نژندی منش، اگر سوچی واقعا مدافع حقوق بشر بود جلوی کشتار مردم روهینگیا را می‌گرفت اما وی برای ایجاد شرایط جدید به سود خودش، قانون اساسی را تغییر داد و مسلمانان روهینگیا را هدف قرار داده است. 

وی افزود، در دادگاه روز سه‌شنبه (فردا) به ابعاد مختلف این جنایات که نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، شکنجه، تجاوز و خروج اجباری است و با حضور وکلای و حقوق‌دانان بین‌المللی برگزار می‌شود، پرداخته خواهد شد. دو متهم این دادگاه خانم انگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار و رهبر حزب حاکم این کشور،‌ همچنین 
«مین آنگ هلاینگ» فرمانده ارتش میانمار هستند که سه وکیل بین‌المللی وظیفه دفاع از آنان را در دادگاه فردا برعهده خواهند داشت. 

انتهای پیام/م

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، در اين ديدار که جمعي از مديران دستگاهاي مختلف استان نيز حضور داشتند، مسائل و مشکلات اين منطقه در حوزه هاي مختلف مطرح و براي آن تصميماتي اتخاذ شد.


 نماينده مردم يزد، اشکذر و زارچ در مجلس شوراي اسلامي اعم از مشکلات اين محله را نبود پارکينگ مناسب عنوان کرد و گفت: قرار شد زميني با کاربري پارکينگ در محل توسط نمايندگان محله مشخص تا زمين آن توسط شهرداري تملک شود. 


جوکار با اشاره به اينکه محله تخت استاد يکي از محله هاي بسيار قديمي و در مرکز بافت تاريخي يزد قرار دارد افزود: آب انبار تاريخي اين محله در حال تخريب است که قرار شد توسط اوقاف واگذار و ميراث فرهنگي هم کار مرمت آن را بر عهده بگيرد.


 ايجاد دوربين هاي امنيتي، ساماندهي حسينيه،استفاده از فضاي ورزشي و گشت هاي ويژه امنيتي از جمله موارد ديگري بود که نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي به آن اشاره کرد.

وي خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلاتي که توسط مردم و نمايندگان آنها مطرح شد، قرار است در قالب يک مصوبه به دستگاههاي مربوطه ارسال و اجرايي شود.

دیگر خبرها

  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • امیرعبداللهیان: با اتخاذ موضع هماهنگ کشورهای اسلامی، حقوق ملت فلسطین محقق می‌شود
  • ویژگی یک استاد نمونه، همیشه شاگرد خوب بودن است
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد