Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@02:18:51 GMT

بررسی «زندگی فانتزی با شهدا» در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۶۵۹۰۱

بررسی «زندگی فانتزی با شهدا» در یک کتاب

در سومین مقاله، با رویکردی انتقادی و آسیب‌شناسانه مسأله‌ی استمرار حیات شهدای جنگ در قالب خاطرات‌شان و پدیده‌ی «زندگی فانتزی با شهدا» بررسی شده ‌است.به گزارش بلاغ، کتاب‌های خاطرات جنگ، پرشمارترین آثاری‌اند که تاکنون در موضوع جنگ ایران و عراق نوشته و منتشر شده‌اند. هر ساله، شمار بالایی از کتاب‌های خاطرات جدید در قالب‌های مختلف (خودنوشت، دیگرنوشت، تاریخ شفاهی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) تولید می‌شوند. به این فهرست باید تعداد فراوان زندگی‌نامه‌های داستانی شهدا که براساس خاطرات‌ دیگران از آن‌ها نوشته می‌شوند را هم افزود. کتاب خطر سقوط بهمن

پرسش مهم این است که تولید و نشر این حجم فراوانِ خاطرات، چه آثار و پیامدهایی داشته و دارد؟ علاوه بر کارکردهای سیاسی (نظیر تقویت روایت رسمی از جنگ و کمک به تثبیت مشروعیت سیاسی نظام مستقر) و کارکردهای فرهنگی ـ ادبی (نظیر ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و غنای ادبیات مقاومت)، آیا می‌توان ارزش تاریخ‌شناختی و اسنادی هم برای این خاطرات قائل شد؟ و آیا آن‌ها می‌توانند به افزایش دانش تاریخی ما از دوره‌ی جنگ هم کمکی کنند؟

در مقاله‌ی نخست این کتاب کوشش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود. در مقاله‌ی دوم، به فرایند فربه‌شدن کتاب‌های خاطرات جنگ پرداخته شده و در سومین مقاله، با رویکردی انتقادی و آسیب‌شناسانه مسأله‌ی استمرار حیات شهدای جنگ در قالب خاطرات‌شان و پدیده‌ی «زندگی فانتزی با شهدا» بررسی شده ‌است.
خطر سقوط بهمن (بعد از «شخم در مزرعه»، «رنگ، رنگ، جنگ» و «اسطوره‌ی همت») چهارمین کتاب مظاهری در موضوع جنگ است.

خطرِ سقوطِ بهمن (سه مقاله‌ درباره‌ی خاطرات جنگ) توسط محسن حسام مظاهری نوشته شده و به چاپ اول رسیده و با 198 صفحه، 10 هزارتومان قیمت دارد.

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن ۳۲۳۵۱۷۰۹-۰۳۱  تماس حاصل نمایید و یا به صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir  تهیه نمایید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

«موسیو کمال» داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم است. او بعد از مسلمان شدن در جنگ تحمیلی ایران شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، بهزاد دانشگر با کتاب «موسیو کمال» به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌آید. این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و می‌شود تنها شهید اروپایی دفاع مقدس.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

«گفت: مادرت برات بمیره! پس تو چرا هیچ زنی دنبال تابوتت نیست قربونت برم؟!» یکدفعه انگار همه ساکت شدند. نفس نمی‌کشیدیم انگار. به خودمان آمدیم. همه‌مان مرد بودیم. یک تعدادی سیاه آفریقایی. یک تعدادی با جثه‌های ریز مالزیایی. چندتایی سرخ و سفیدِ ترک. بقیه هم ایرانی؛ اما همه مَرد. بعد یکی از بین جمعیت در آمد گفت: مادرش مرده خانوم. اگه نمرده بود هم، نمی‌تونست بیاد بالا سر بچه‌ش. همه کس‌وکارش فرانسه‌ن. زن زیر لب ذکری گفت و بعد گفت: پس برید اون‌طرف تا من بیام به‌جای مادرش براش گریه کنم.»

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • وقتی «علی خاوری» ابراهیم هادی زمانه شد
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • درام و فانتزی ژانر فیلم‌های هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند