Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، میرزا باقرعلیان نژاد درباره ماجرای تالیف روزشمار انقلاب اسلامی که در ۱۴ مجلد تالیف و تدوین شده است، اظهار داشت: من در سال ۱۳۷۱ وارد حوزه هنری شدم در همان ایام واحدی به نام تدوین انقلاب اسلامی تشکیل شده بود که من در آن واحد مشغول به کار شدم. در بدو ورودم، اولین پروژه به نام روزشمار انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی ۵ سال جمع‌آوری منابع که از روزنامه‌ها، مجلات، کتب، اسناد محرمانه و روزنامه و رسانه‌های خارجی بود به پایان رسید و کار نگارش روزشمار آغاز شد. تا سال ۱۳۸۳ هشت جلد اول منتشر شد. این هشت جلد به قلم آقای سعادتی نگارش شد اما با رفتن ایشان از حوزه هنری، من از سال ۸۳ تاکنون مشغول نگارش سایر جلدها هستم. تاکنون سیزده جلد منتشر شده و جلد چهاردهم به احتمال زیاد بهمن سال بعد منتشر خواهدشد.

 

وی افزود: زمانی که من کار را تحویل گرفتم آقای سعادتی تا آذر ۵۷ را نوشته بودند. من از سال ۱۳۸۳ که کار را دست گرفتم. قرار بود دی و بهمن ۵۷ را بنویسم، تصور می‌کردم این حدود دو یا سه جلد طی ۳ سال تموم می شود اما این بازه زمانی از پیروزی انقلاب به اندازه‌ای پر فراز و نشیب بود که این دوماه نزدیک به ۱۳ سال به طول انجامید و هنوز هم بسیار بسیار جای کار دارد. در این بازه، تغییر نخست‌وزیر، اعتصاب روزنامه‌ها، حضور امام در نوفل‌لوشاتو و ده‌ها حادثه دیگر کار را بسیار سنگین‌تر از چیزی که تصور می‌کردم، پیش برده است.

 

این نویسنده تصریح کرد: وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به اندازه‌ای این وقایع پیچیده است و منابع بسیاری را درگیر کرده، که برای نگارش ماه‌های دی و بهمن، ۱۳ سال زمان برده است؛ در حالی که طبق روال هر جلد باید حداکثر یک سال زمان ببرد. حجم کار به اندازه ای بالاست که شاید تصور آن دشوار باشد. به عنوان مثال، در سال ۵۶ هر سه ماه یا شش ماه از این سال در یک جلد جمع می شد اما در ماه‌های دی و بهمن هم ۳ یا ۴ روز یک جلد می شود که نشان می دهد تا چه اندازه اتفاقات سرنوشت‌سازی در این ایام رقم خورده است. من هر چه به روزهای آخر سال ۵۷ نزدیک می‌شوم حال و هوای عجیبی پیدا می‌کنم و احساس من این است که خودم شخصا در این وقایع حضور دارم. شاید جالب باشد بدانید که من برای تکمیل اطلاعاتم به منابع مشخص شده اکتفا نکردم و هر روز که چیز جدیدی منتشر می‌شود به منابع من اضافه می شود. تاکنون نزدیک به ۲۲۰ هزار فیش تهیه شده است اما باز ناگفته هایی وجوددارد.

 

علیان نژاد ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی فهرست اسامی مسافران پرواز انقلاب هستیم. در این پرواز ۱۵۰ نفر حضور داشتند که از این میان ۵۰ نفر ایرانی و همراهان حضرت امام(ره) هستند و ۱۰۰ نفر از خبرنگاران، عکاسان و سردبیران نشریات معتبر خارجی، اسامی ۵۰ ایرانی به دلیل ثبت در اسناد شهربانی که در فرودگاه حضور داشتند به دست آمده اما در حال تکمیل و فهرست‌بندی اسامی خبرنگاران خارجی هستیم.

 

به گفته این نویسنده یکی از ویژگی‌های جالب این روزشمار این است که ۹۰ درصد منابع در زمان خود رژیم پهلوی تولید و منتشر شده است؛ به عبارتی روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، رستاخیر، آیندگان، اسناد ساواک، بولتن‌های خبرگزاری پارس و اسناد غیرمتمرکز. تنها ۱۰ درصد منابع مرتبط با شخصیت‌ها مصاحبه‌ها و یا اسناد منتشره بعد از انقلاب است. از همین رو خود این مسئله به جذابیت کار افزوده است.

 

دانشجو

115

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند، منتشر کرد.

مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در صفحه توئیتر خود، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق در یک جلسه مرتبط خوانده بودند، منتشر کرد نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است. معظم له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو رااست معجزه در کف زساحران مهراس

عصا بیفکن و از بیم اژد‌ها مگریز

متن کامل این غزل با دستخط مبارکشان برای اولین بار منتشر می‌شود.

دیگر خبرها

  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • اثر جدید حسن روح‌الامین برای سروده رهبر انقلاب منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق | عکس
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل های مردمی