Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:56:34 GMT

سوریه و معادلات جدید منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۶۹۱۷۵

سوریه و معادلات جدید منطقه‌ای

تهران- ایرنا- روزنامه آسمان آبی در گزارشی، نوشت: سرنگونی یک فروند هواپیمای پیشرفته اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان اشغالی قواعد جدیدی در معادلات منطقه‌ای ایجاد کرد که این قواعد می‌تواند در تغییر رویکرد بازیگران بحران سوریه مؤثر باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: این هواپیما اخیرا با تجاوز به حریم هوایی سوریه اقدام به بمباران بخشی از تأسیسات نظامی کرده بود که پدافند هوایی مشترک سوریه و محور مقاومت با شلیک به موقع، این هواپیما را سرنگون و یکی از دو خلبان آن کشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استراتژی جنگی رژیم‌صهیونیستی دو گزینه به‌عنوان قدرت برتر این رژیم در حوزه نظامی مورد توجه قرار دارد. نخستین گزینه، برتری نیروی هوایی و استفاده از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی همراه با تقویت سیستم‌های دفاع هوایی است و گزینه دیگر تقویت زرادخانه اتمی.

در حال حاضر و با توجه به امکان استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از بمب هسته‌ای بنابراین تکیه این رژیم در تجاوز به کشورهای اطراف به‌ویژه محور مقاومت استفاده از نیروی هوایی است. سرنگونی این هواپیما پیام مهمی از سوی سوریه و محور مقاومت برای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به همراه دارد که این رژیم از این پیام به خوبی رمزگشایی کرد.

نخست این‌که ارتش سوریه و محور مقاومت اخیرا با تشکیل یک اتاق جنگ مشترک توانستند بخش‌های مهمی از شرق و اطراف شهرهای ادلب، حماء و حلب را از وجود گروهک‌های تروریستی پاکسازی کنند.این امر به مفهوم شکست گروهک‌های تروریستی تلقی می‌شود از این‌رو آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به‌صورتی مستقیم به عرصه‌های میدانی سوریه ورود پیدا کردند. رژیم‌صهیونیستی بلافاصله پس از سرنگونی هواپیمای اف 16 خود اعلام کرد به تجاوزات خود علیه سوریه ادامه خواهد داد و ایران را به ارسال یک پهپاد پیشرفته حامل موشک ضدهوایی به فلسطین اشغالی متهم کرد، اما اندکی بعد کابینه رژیم صهیونیستی با تشکیل یک جلسه امنیتی فوق‌العاده با حضور بنیامین نتانیاهو اعلام کرد ماموریت هوایی ارتش در حمله به پایگاه‌های نظامی و انبارهای مهمات سوریه و محور مقاومت به پایان رسیده است.

پیش از این نیز بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تهدید کرده بود اگر ارتش رژیم‌صهیونیستی به تجاوزات خود علیه سوریه ادامه دهد ارتش سوریه تل‌آویو را هدف موشک‌های دور برد خود قرار خواهد داد. کارشناسان نظامی معتقدند سوریه و حزب‌الله طی سال‌های اخیر به‌رغم درگیر بودن با گروهک‌های تروریستی در داخل سوریه به باز‌سازی و تقویت سیستم دفاع هوایی خود مبادرت کرده‌اند. این سیستم دفاعی تکیه کمتری بر امکانات فنی روسیه به‌عنوان هم‌پیمان استراتژیک سوریه دارد و نوعی سیستم بومی‌سازی شده سامانه ضدهوایی سام 7 روسیه تلقی می‌شود.

بنابراین اتفاقات اخیر سوریه می‌تواند در تغییر معادلات منطقه به سود محور مقاومت مؤثر باشد و شرایط بهتری برای تقویت حزب‌الله و دولت بشار اسد ایجاد کند. از سوی دیگر همزمان با سرنگونی هواپیمای اف 16 رژیم صهیونیستی جنبش‌های جهادی فلسطین از جمله حماس، جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین یک اتاق عملیات مشترک میدانی تشکیل دادند و نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآوردند.
این آماده باش نشان می‌دهد حوزه جغرافیایی محور مقاومت تا عمق اراضی اشغالی گسترش یافته و اگر رژیم صهیونیستی به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد با یک جبهه گسترده داخلی و منطقه‌ای مواجه خواهد بود. این جبهه از مارون الراس در جنوب لبنان آغاز و تا قنیطره در اطراف جولان اشغالی و درعا در جنوب سوریه تا غزه و کرانه غربی ادامه خواهد یافت.

در چنین فرایندی اگر ارتش رژیم صهیونیستی به ماجراجویی‌های خود علیه محور مقاومت ادامه دهد با یک اتاق عملیات مشترک که از یک فرماندهی واحد دستور می‌گیرد، روبه‌رو خواهد بود و قطعا ارتش رژیم صهیونیستی نخواهد توانست در چند جبهه مختلف بجنگد. بنابراین قواعد بازی در حوزه خاورمیانه و به‌ویژه در سوریه تغییر یافته و اکنون ابتکار عمل زمینی و هوایی در اختیار محور مقاومت قرار گرفته است.

*منبع: روزنامه آسمان آبی؛ 1396،11،24
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه

به گزارش قدس آنلاین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۲ منزل مسکونی را در شهر رفح هدف قرار دادند که بر اثر آن ۲۶ نفر از جمله ۱۶ کودک و ۶ زن شهید شدند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای رژیم صهیونیستی یک مدرسه در اردوگاه البریج در مرکز غزه را هدف قرار دادند.

همچنین قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی مناطقی در سواحل مرکز و جنوب غزه را هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین پیش تر اعلام کرده بود که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، با ۵ مورد جنایت، دست کم ۴۸ شهروند فلسطینی را شهید و ۷۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

با احتساب این آمار، شمار شهدای نوار غزه از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۳۴ هزار و ۹۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین شمار زخمی‌ها را در این مدت ۷۶ هزار و ۹۸۰ نفر اعلام کرد.

گفتنی است؛ گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان
  • موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد
  • ایستادگی و مقاومت بارز ترین ویژگی های شهید قرنی است
  • پیام حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی
  • پیام‌های حزب‌الله به تل‌آویو با سرنگونی ۵ پهپاد رژیم صهیونیستی
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است
  • حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر غزه
  • شهادت ۲۶ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • حمله به کرانه باختری با هدف خاموش کردن شعله مقاومت