Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در خصوص چهارشنبه سفید گفت: وجود انگیزه‌های غیردینی و سیاسی در این ماجرا را نمی‌توان نا دیده گرفت. البته روشن است که این مطالبه با هر انگیزه‌ای خیلی در جامعه و اصطلاحا کف خیابان شیوع پیدا نکرده و بیشتر در در فضای مجازی گسترده شده و با بازنشر چند عکس و کلیپ در تیراژ بالا ، چنین وانمود می شود که یک جریان قوی در کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود:  به کسانی که دوست دارند، تنور بدحجابی ها را داغ نگه دارند، می‌گویم که این نوع بینش و منش در بن و پایه خود بیشتر از آنکه فریاد آزادی زنان را داشته باشد، سر و صدایی است که ناخواسته آزادی دسترسی به زن را فراهم می‌کند. به عقیده من این نوع آزادی خود زنی اجتماعی و عاطفی زنان است که البته در میان مردان هم طالب و مشتاق کم ندارد!

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک ادامه داد: کارکرد اصلی حجاب ایجاد روابط انسانی در ارتباطات زن و مرد با هم است. یعنی به واقع حجاب زمینه ارتباط زن و مرد بر پایه‌های انسانی را فراهم می‌کند و خاستگاه جنسیت را در این روابط به حاشیه می برد. اگر چه جامعه متدین و بالغ نباید امکان زندگی متعارف و برخورداری زنان به اصطلاح بد حجاب را از حقوق خود، از بین ببرد البته به نظر من این مسئله بدحجابی اگر دقیق فهمیده شود چیزی نیست که زن‌ها از آن استقبال کنند؛ گمان می‌کنم که این حریم ها به ارتقاء شأن و حرمت زن در درجه اول کمک می کند.

این سخنران مذهبی افزود: به نظر می‌رسد در زمان، بازنده این بازی پیچیده جامعه انسانی است و رابطه پاک انسان ها آسیب می خورد؛ و در نهایت قربانی اصلی این مسئله خانم‌ها هستند.

وی اظهار کرد: اصل صحبت‌ من این است که ما اگرچه در روش‌های فرهنگی و اثباتی کارهایی بر اساس نیازهایمان نکرده ایم، اما از آن طرف می‌بینیم کسانی هستند که با یک نگاه کاملا نفسانی و سودجویانه اقتصادی و البته سیاسی پشت این موضوع قرار گرفته‌اند. قابل کتمان نیست که امروز تجارت مبتنی برعریانی و استفاده از جاذبه های ظاهری زنان در دنیا جزء سه بیزینس اصلی محسوب می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک در ادامه در تبیین مفهوم و حدود حجاب گفت: حجاب چهار مرحله دارد مرحله گفتار، رفتار، تماس و در نهایت لباس. من باید تاکید کنم که حجاب در هر چهار مرحله هم برای مردان و هم برای زنان وجود دارد، اما در مرحله لباس چون زیبایی و ظرافت بانوان بیشتر است، پس به طبع پوشیدگی و نوع پوشش آنها گسترده‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک با اشاره به سخنرانی حضرت امام راحل در بهشت زهرا (س) پیرامون سینما که فرموده بودند ما با فساد مخالفیم نه با سینما، تصریح کرد: انقلاب ما چون انقلاب فرهنگی بود حتما روابط آزاد و به قول معروف روابط بی‌محابا و بی‌مبالات را باید کنترل فرهنگی کند و زمینه انتخاب آگاهانه و گرایش قلبی به حجاب را فراهم کند. البته در این زمینه که ما تا چه میزان تلاش کرده ایم، جای بحث و سخن دارد ولی این که اساس آزادی که جزء شعارهای اصلی انقلاب است به معنای حریت انسانی و عدم تعلق به نفس و شهوات است جای بحث نیست.

وی ادامه داد: آنچه که از دنیای غرب و زندگی غربی این روزها بعضی بعنوان آرمانشهر واتوپیا در گوش ما زمزمه می‌کنند و بعضی از افراد آن را آرزو می‌کنند، مسیری است که دنیای غرب و سبک زندگی غربی تا پایانش رفته و به نتایج و پیامدهای تلخ و شیرینش هم رسیده‌ اندیشمندان آن ها به صراحت دیگران را از پیامدهای شوم آن پرهیز می دهند.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه حرکت در مسیر و سبک زندگی غربی، فروپاشی خانواده‌ها را بدنبال داشته، گفت: زمانی که خانواده دچار فروپاشی شود، تنهایی انسان‌ها گسترده‌تر شده و انسان تنها، سرد و سرخورده و پراسترس و افسرده است. آرامش، حق انسان است، ولی نه آرامشی که در دنیای غرب با مصرف قرص‌های آرامش بخش، مشروبات الکلی و حتی قتل و جنایات بناست، بدست بیاید. این اضطراب درون و نا آرامی نشان می‌دهد که مسیری که آنها انتخاب کردند، مسیر درستی نیست و ما می‌توانیم متناسب با تمدن کهن، عمیق و بالنده خودمان و در پرتو تعالی دینی اسلامی به شرط تلاش و زحمت و همت به شرایط مطلوب برسیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سرلک در پایان با بیان اینکه با شکل‌گیری فضای مجازی واز بین رفتن مرزهای جغرافیایی ، بدحجابی پایین شهر و بالا شهر ندارد، گفت: در دهه اخیر فضای مجازی به عنوان رقیب بسیار مقتدر جذاب و اثرگذار برای رسانه ، کار، تحصیل و خانواده ، به میدان آمده و مهندسی فرهنگی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی

مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجهه‌ی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسان‌ها دارد. در واقع انسان‌ هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت می‌گذارد و  فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد،‌ اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار می‌گذارد و این امر سبب می‌شود به تدریج از ارزش‌هایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.

از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت می‌کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می‌خواند و شما دختران او شده‌اید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را می‌شاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)

میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد

نزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری می‌یابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»

کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیم

در این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دسته‌جات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب می‌شود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمت‌های حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد،‌ این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار می‌کند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت می‌رساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.

در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران می‌توان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سده‌های گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • علما حافظان مرزهای دینی هستند