صندلی سازمانها خالی اما لیسانسهها خانهنشین!
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۰۳۶۱
با افزایش تعداد دانشجویان و همچنین بالا رفتن آمار دختران متقاضی تحصیل در مراکز عالیه دانشگاهی،به تعداد جمعیت بیکار در طیف بانوان جامعه، افزوده شده است. ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ رسانه ها خواندنی نظرات
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رفعِ معضل بیکاری با یک نسخه واحد، فراگیر و کلان امکان پذیر نیست و به اعتقاد برخی کارشناسان برای فائق آمدن به این چالش، باید مشکل بیکاری را در لایه ها و بخشهای مختلف بررسی کرد و به تناسب شرایط، نسبت به مهار و مدیریت آن چاره اندیشی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای مثال، معضل بیکاری بصورتهای گوناگون همچون بیکاری در مناطق روستایی، بیکاری در مناطق شهری، بیکاری در جامعه تحصیلکرده و حتی بیکاری در طیف مردان و زنان بروز پیدا میکند که در صورت تقسیم بندی و تفکیک آنها از یکدیگر، امکان اتخاذ تدابیر هوشمندانه تر،به نحو شایسته تری فراهم خواهد شد.
بدون تردید رفع معضل بیکاری ضرورتی است که استثنا ندارد و انتظار می رود در هر دو طیف زنان و مردان شاهد کاهش معضل بیکاری و افزایش هر چه بیشتر فرصتهای شغلی باشیم اما در این میان، شرایط برای جامعه زنان تا حدودی متفاوت است و وجود برخی ملاحظات و اقتضائات فرهنگی، موضوع بیکاری زنان را پیچیده تر از طیف مردان و آقایان کرده است.
برخی معتقدند؛ عامل اصلی بیکاری زنان به شکاف جنسیتی و نابرابری امکانات میان زنان و مردان و شانس پایین تر زنان در بازار اشتغال معطوف می شود که به نظر می رسد این دیدگاه از چند مَنظَر ، قابل نقد است.
به زعم برخی کارشناسان یکی از دلایل اصلی وجود فاصله میان تعداد مردان شاغل در کشور به نسبت تعداد زنان در سالیان اخیر به رشد فزآینده تعداد دانشجویان و متقاضیان تحصیل در مراکز آموزش عالی باز میگردد.
به تعبیری، در صورت قائل بودن به این نظر و واقعیت اجتماعی که نرخ بیکاری در گروههای تحصیلکرده به مراتب بیشتر از دیگر اقشار است، صحت و درستی این ادعا ملموس تر خواهد شد.
افزایش 10 برابری تعداد دانشجویان دختر در طول دو دهه اخیر
طبق گزارشهای منتشر شده؛ ضریب تعداد دانشجویان دختر در طول بیست سال گذشته با افزایش ده برابری همراه بوده که رشد و افزایش قابل توجهی به نظر میرسد.
اگرچه از زاویهای، این میزان افزایش کَمی در تعداد فارغ التحصیلان و متقاضیان تحصیل در مراکز آموزش عالی، امیدوارکننده و نوید بخش به نظر میرسد، اما انتظار می رود ضمن در نظر گرفتن محاسن و مزایای افزایش تعداد فارغ التحصیلان، به برخی معایب، تبعات و پیامدهای آن نیز پرداخته شود.
بنابر اعلام وزارت کار در سال 94 ، مشارکت اقتصادی زنان پایین است و حدود 87 درصد زنان، غیرفعال اقتصادی هستند و نیمی از فعالان اقتصادی زن نیز در بخش خدمات فعالیت دارند.
همچنین در تمام گروههای شغلی نسبت زنان به مردان کمتر است، اما در گروه متخصصان نسبت زنان به مردان به طور قابل ملاحظهای بالاتر است.
متاسفانه بسیاری از مراکز علمی در سالیان اخیر به تناسب نیاز جامعه و کشور اقدام به جذب دانشجو نکرده اند که این نارسایی، یکی از دلایل تعیین کننده در بیکاری فعلی کشور به شمار میرود.
عدم مهارت آموزی کافی، بی میلی برخی دانشجویان به مهارت افزایی و برخی از دلایل فرهنگی و اجتماعی دیگر همچون میل به پشت میز نشینی، موجب شده تا خروجی مورد انتظار از مراکز علمی را شاهد نباشیم و کم نیستند دانشگاه هایی که متاسفانه فارغ التحصیلان آن با یک کارشناس یا کارشناسی ارشد واقعی مُتِبَحِر در رشته تحصیلی انتخاب شده، فاصله بسیاری دارند و در چنین شرایطی، بازار کار به تناسب واقعیت و نیاز موجود اقدام به جذب نیرو خواهد کرد و در فضای رقابتی موجود و محدودیتهای شدیدی که از حیث فرصت شغلی شاهد آن هستیم، تخصص،کارآمدی و توانمندی فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از دختر و پسر نقش بسزایی در بالا رفتن شانس برخورداری از اشتغال ایفا میکند.
برخی کار شناسان معتقد هستند که رشته های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمیگیرد و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب میکنند. این مسئله باعث میشود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند؛ هرچند علاقه و گرایش به رشته تحصیلی باعث ایجاد انگیزه در افراد برای تحصیلات می شود و بدون علاقه کاری پیش نمی رود، ولی در شرایط فعلی بازار کار، باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.
البته نمیتوان منکر این واقعیت نیز شد که متاسفانه گاهی افراد غیرمتخصص در مشاغل غیرمرتبط با رشته تحصیلی مشغول به فعالیت شده اند که این نارسایی نیز در بروز پدیده بیکاری تاثیرگذار بوده است.
چه باید کرد؟
بدون تردید با توجه هر چه بیشتر به سیاست هایاقتصاد مقاومتی، مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، افزایش بنیه تولیدی کشور و...میتوان در مقابله با غول بیکاری به توفیقات هر چه بیشتری نائل شد که در این صورت بازتاب حصول موارد فوق در هر دو طیف مردان و زنان قابل احساس خواهد بود.
اما به موازات این امر خطیر، با فرهنگ سازی و آموزش صحیح و همچنین توانمند سازی زنان، بسترسازی برای توسعه مشاغل خانگی و حمایت واقعی از چنین کسب و کارهایی، میتوان تا حدود بسیاری، شدت عمق بیکاری را تنزل داد.
البته با همه این اوصاف، نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که تصور برخی از اشتغال، تنها به پشت میز نشینی و جذب و فعالیت در مراکز و نهادهای دولتی و حاکمیتی خلاصه میشود که این تلقی و تصور از اشتغال نیز، ذهنیت و رویکردی مخرب است که متاسفانه طیف قابل توجهی از جمیعت جوان و تحصیلکرده کشور اعم از دختران و پسران مشمول آن می شوند و همین رویکرد در تشدید هر چه بیشتر عارضه بیکاری بی تاثیر نبوده و نیست.
دستمزد ارزان تر فعالیت بانوان به نسبت آقایان، از دیگر دلایلی است که باعث بی انگیزگی طیف مذکور به فعالیت در بازار کار شده و در صورت محاسبه تعداد فارغ التحصیلان دختر و جمعیت شاغل، میزان ضریب بیکاری، بیشتر بروز پیدا میکند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
R41383/P41383/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام