Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:24:25 GMT

علت حذف نشدن «کنکور» چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۰۶۱۸

علت حذف نشدن «کنکور» چيست؟

خبرگزاري آريا - يک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تبعات ناشي از تبليغات موسسات کنکوري بويژه در رسانه ملي گفت: عليرغم مشکلات عديده‌اي که کنکور به همراه دارد، حداقل مزيت‌اش اين است که عادلانه‌ترين روش موجود است و پاي رانت و جايگزيني روابط به جاي ضوابط را کوتاه مي‌کند و اجازه نمي‌دهد يک عارضه اجتماعي عميق‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، هامون سبطي درباره علت مقاومت‌ها براي حذف کنکور عليرغم برخورداري از مصوبات قانوني و افزايش آسيب‌هاي ناشي از تربيت کنکور محور در مدارس اظهار کرد: حقيقت آن است که ما با يک سري رشته محل پرطرفدار روبرو هستيم و شمار دانش‌آموزاني که قرار است اين صندلي‌ها را تصاحب کنند چندصد برابر ظرفيت موجود است.
وي افزود: چه کنکور و چه هر روش ديگري بايد قادر باشد که با توجه به اين رشته محل‌هاي خاص از بين دست کم 500 هزار نفر تعدادي را گزينش کند. اين در حالي است که آموزش و پرورش نمي‌تواند چنين غربالگري کند، زيرا در اين صورت، بايد بر ميزان سختي سوالات امتحانات نهايي بيفزايد که خود تبعاتي دارد و کار به جايي مي‌رسد که ممکن است همه دانش آموزان نتوانند پايه تحصيلي خود را پشت سر بگذارند و فارغ‌التحصيل شوند.
اين کارشناس آموزش و پرورش با بيان اين که در شرايط فعلي نياز به يک آزمون استاندارد کشوري داريم مگر آنکه تعداد دانشگاه‌هاي خوب و امکانات فرهنگي و اجتماعي کل کشور به حدي افزايش يابد که خانواده‌ها و دانش‌آموزان اصرار نداشته باشند در رشته‌ها و شهر‌هاي خاصي پذيرفته شوند عنوان کرد: وقتي شرايط يکسان نباشد وضعيت نيز بهبود پيدا نمي‌کند؛ عليرغم مشکلات عديده‌اي که کنکور به همراه دارد، حداقل مزيت‌اش اين است که عادلانه‌ترين روش موجود است و پاي رانت و جايگزيني روابط به جاي ضوابط را کوتاه مي‌کند و اجازه نمي‌دهد يک عارضه اجتماعي عميق‌تر شود.
سبطي در ادامه با اشاره به عوامل آسيب زاي ناشي از کنکور سراسري اظهار کرد: هيچگاه يک معلم، چه در مدرسه دولتي، چه در مدرسه غيردولتي چه در آموزشگاه و ... نمي‌گويد من روش‌هايي را به توي دانش آموز تعليم مي‌دهم که بدون حل مساله و بدون فهم درس از عهده پاسخگويي به سوالات تستي برآيي، اما اين رسم تازه چند سالي است که باب شده و برخي مدرسان برخي موسسات بر روي تکنيک‌هاي تست زني مانور تبليغاتي مي‌دهند و اين موضوع را القاء مي‌کنند که نياز به دانش و دانايي، مطالعه و تعمق نيست و تکنيک‌هايي وجود دارد که فقط در توبره اين موسسات پيدا مي‌شود.
وي ادامه داد: اين دست از آموزش‌هاي پيش از دانشگاه، به پايه‌هاي آموزش عمومي در کشور ضربه اساسي وارد مي‌کند. در اين ميان شاهد افزايش ساخت برنامه‌هاي مشارکتي اين دست موسسات کنکوري با رسانه ملي طي چند سال اخير بوده‌ايم که بر شدت اين آسيب افزوده است و در اين برنامه‌ها مطالبي بيان مي‌شود که فايده و بار علمي ندارد.
اين کارشناس آموزش و پرورش با بيان اينکه در برخي از اين برنامه‌هاي مشارکتي، مدرس تکنيک‌هايي را آموزش مي‌دهد که به هيچ وجه در کنکور جواب نمي‌دهد و يک نوع فريب عوام است مدعي شد: ديده شده اين موسسات بابت اين روش‌هاي خارق العاده و بسته‌هاي جادويي هزينه‌هايي بين پنج تا 25 ميليون تومان از خانواده‌هاي ناآگاه دريافت کرده و بسته‌هاي آموزشي خود را به آن‌ها فروخته اند. در واقع آن‌ها با بسته‌هاي آموزشي پنج ميليون توماني شروع مي‌کنند و هرچند هفته يکبار با دانش آموز و خانواده اش تماس مي‌گيرند و مي‌گويند بسته وي آي پي، بسته جمع بندي و ... دارند و بتدريج برخي داوطلبان کنکور تا 25 ميليون تومان هم هزينه کرده‌اند.
سبطي ادامه داد: به استثناي چند استاد نامي و شريف، نظارتي بر صلاحيت علمي برگزارکنندگان اين برنامه‌ها وجود ندارد. حتي از آنان مدرک تحصيلي هم درخواست نمي‌شود. فقط بايد هزينه‌اي پرداخت شود تا آنتن در اختيار افراد سودجو قرار گيرد. چرا مسئولان در برابر اين رسوايي آشکار و فريب عمومي واکنشي نشان نمي‌دهند؟ مافياي واقعي آموزش کشور در اين جا نهفته است.
وي تاکيد کرد که جو ناسالمي که در چند سال اخير از طريق رسانه ملي بر فضاي آموزشي کشور حاکم شده، نبايد از سوي مسئولان دلسوز فرهنگ و آموزش ناديده گرفته شود، زيرا يکي از ضربه‌هاي بزرگ به ماهيت آموزش در همين چند سال و با شيوع اين دست برنامه‌ها و تبليغات در تمامي شبکه‌هاي صدا و سيما و در تمامي ساعات ممکن، وارد شده است.
منبع:ايسنا
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۰۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود

پورعباس رئیس سازمان سنجش کشور گفت: با توجه به اینکه تعدادی از داوطلبان در حاجی آباد زیرکوه موفق به حضور در جلسه آزمون سراسری نشدند، آزمون برای این افراد تکرار می‌شود.

او افزود: در سیل اخیر در حاجی آباد زیرکوه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران تمام امکانات خودشان را بسیج کردند که داوطلبان را به آزمون برسانند و موفق نشدند افزود:  تا ۳ هفته  آینده آزمون مجدد اختصاصی برای مناطق سیل زده از داوطلبان اخذ می‌شود تا حقی ضایع نشود.

بیشتر بخوانید

تیر، فرصت دوم برای جاماندگان کنکور سراسری در خراسان جنوبی

پورعباس بیان کرد: دانش آموزان و والدین مناطق سیل زده همدردی ما را پذیرا باشند و از نگرانی که برایشان ایجاد شد عذرخواهی می‌کنم.  

رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه شرایط را دولت جمهوری اسلامی ایران درک می‌کند ادامه داد: با هماهنگی که با استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، ۳ هفته آینده آزمون سراسری کنکور برای دانش اموزان مناطق سیل زده  برگزار می‌شود.  

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • وضعیت غمناک دانش‌ آموزانی که به‌ دلیل سیل و تخریب جاده ها به کنکور نرسیدند
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود