Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@20:16:45 GMT

اصول تعلیم و تربیت در مکتب قرآن

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۱۹۲۵

اصول تعلیم و تربیت در مکتب قرآن

حجت‌الاسلام ایمان حسنی، مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: تعلیم و تربیت در مکتب قرآن، کامل‌ترین و جامع‌ترین آیین بوده و قابل مقایسه با هیچ آیین تعلیم و تربیتی دیگری نیست.
وی افزود: این آیین هدفدار بوده، دارای طرح و برنامه است، طرحی که مربی و محور اصلی آن خدا است و برای رسیدن به این هدف باید به یک مجموعه‌ای از اهداف مرحله‌ای دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند بیان کرد: همچنین. هرگاه تعلیم و تربیت براساس کلام خدا محقق نشود و از موانع درونی و بیرونی منزه نباشد، انسان در مرحله حیوانیت خود متوقف و به گمراهی دچار می‌شود.
حسنی ادامه داد: به همین دلیل توجه، اهتمام و اهمیت دادن به امر تعلیم و تربیت مبتنی بر معیارها و ارزش‌های ذکر شده در قرآن کریم با هر زمان و مکان سازگار است و یک ضرورت و زیرساخت تفکر سالم انسانی به‌شمار می‌آید.


ضرورت رعایت اصل همراهی در تعلیم و تربیت
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تربیتی که در قرآن به آن اشاره شده؛ همراهی است، اظهار کرد: خداوند در مورد راهکار تربیتی حضرت ابراهیم (ع) بیان می‌کند که آن حضرت با ستاره‌پرستان، ماه‌پرستان و خورشیدپرستان همراه می‌شود تا بتواند بدون ایجاد حالت تدافعی در آن‌ها، موجبات بیداری و تنبه را فراهم آورد.
مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند ادامه داد: مدتی را با هر یک می‌گذراند و سپس در موقعیت‌های مناسب با بهره‌گیری از برهان و دلیل قاطع می‌کوشد تا بطلان هریک از آن باورها و بینش‌ها و نگرش‌ها را بیان کند و آن‌ها را به خود آورد.
حسنی خاطرنشان کرد: چنین راهکاری موجب شد که حتی زمانی که حضرت ابراهیم(ع) بت‌ها را می‌شکند و تنها بت بزرگ را به‌جا می‌گذارد و به آن‌ها می‌فرماید که بت بزرگ برای حسادت بتان دیگر را شکسته است، خودتان از بت بزرگ بپرسید.
وی بیان کرد: آن‌ها به خود می‌آیند و می‌گویند که این بت که توان حرکت و نطق ندارد و نمی‌تواند متعرض دیگر بتان شود یا از خود دفاع کند و سخنی بگوید و عملی داشته باشد؛ در حقیقت آن‌ها خودشان متذکر می‌شوند و اقرار می‌کنند که بت‌ها هیچ‌یک از شرایط پروردگاری را ندارند، پس نمی‌توان آن‌ها را پروردگار قرار داد.
مربی فعالیت‌های پرورشی و قرآنی دارالقرآن صاحب‌الزمان(عج) بیرجند یادآور شد: برای ایجاد زمینه پذیرش در متعلمان و مربیان نسبت به تغییر یک عادت یا رفتار تثبیت شده، باید با تیزبینی، رعایت اصول تغییرناپذیر، نرمش و همراهی موقت نشان داد تا مخاطب به تدریج با عقیده و روش صحیح، همراه شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ظهر دوشنبه در همایش تجلیل از معلمان شهر عالیشهر بوشهر اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبری به نگرش بعضی‌ها که دستگاه تعلیم و تربیت را مصرفی می‌دانند، خط بطلان قرمز کشید و فرمودند که دستگاه تعلیم و تربیت تولیدی است که کار آن تولید نیروی انسانی برای جامعه است.

علی موحدی با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت پای کار نظام است اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت پای کار نظام اسلامی ایران است و همه نیز باید پای کار معلم باشند.

وی از حمایت‌های همه جانبه استاندار از آموزش و پرورش استان قدردانی کرد و ادامه داد: نامگذاری امسال استان به نام آموزش و پرورش توسط استاندار در راستای پای کار آوردن همه ظرفیت‌ها برای تحقق این امر است و در این زمینه برای توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف این مجموعه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان بوشهر تخصیص یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با برشمردن کارهای بزرگ آموزش و پرورش دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، تصریح کرد: دولت مردمی حضرت آیت‌الله رئیسی کارهای بزرگی انجام داده که از جمله آنها شرکت افزون بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در رتبه‌بندی است.

وی نوسازی ناوگان خودرویی، ایجاد خوابگاه دانش‌آموزی و توسعه زیرساخت فضاهای ورزشی و توزیع اقلام تجهیزات آموزشی مدارس را از دیگر طرح‌ها دانست و افزود: امسال تحول مهم و شگرف در عرصه مختلف آموزش و پرورش از جمله استخدام معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی ایجاد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر مأموریت آموزش و پرورش را تکریم معلم دانست و گفت: مأموریت آموزش و پرورش تکریم و تعظیم معلم و پاسداشت آن است.

موحدی با بیان اینکه کسب رتبه‌های آموزش و پرورش استان همه مرهون زحمات معلمان است خاطرنشان کرد: رتبه‌های دو رقمی و سه رقمی کنکور و مدال‌های المپیاد، رتبه ششم در بین ۳۲ استان و هر پیشرفت و دستاوردی که در نظام تعلیم و تربیت صورت می‌پذیرد همه مدیون و مرهون معلمان است.

معلم زیرساخت توسعه و پیشرفت جامعه است

در این مراسم شهردار عالی‌شهر ضمن تبریک هفته معلم و تجلیل از خدمات این قشر زحمتکش گفت: معلم به‌عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و از منزلت و جایگاه مهمی برخوردار است.

حسین محمدی رسیدن به کمال و پیشرفت هر فرد را از آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: حل مشکلات آموزش و پرورش یک اصل مهم و تأثیرگذار در پیشرفت جامعه است و در این راستا از هیچ کوششی در رفع مشکلات آموزش و پرورش فروگذاری نمی‌شود.

مقام معلم از چنان جایگاه رفیع برخوردار است

رئیس شورای اسلامی شهر عالی‌شهر هم با تبریک هفته معلم اضافه کرد: مقام معلم از چنان جایگاه رفیع برخوردار است که هر آزاده و اندیشمند، خود را مدیون تلاش‌های معلم می‌داند.

عبدل حیدرزاده بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های آموزشی، ورزشی، رفاهی و عمرانی در عالیشهر مورد توجه ویژه قرار دارد.

کد خبر 6098282

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می شود
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • تزکیه و پرورش اسلامی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است
  • نقش مهم معلمان در تعلیم و تربیت