Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -

هفته گذشته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران، خبر از تأمین مایحتاج مصرفی مردم در شب عید توسط محصولات باغی و کشاورزی تولید داخل داد.

این در حالی است که هرساله در ماه‌های پرتقاضای سال به منظور کنترل و تنظیم بازار داخلی فرصت عرضه محصولات باغی زراعی از تولیدکنندگان داخلی گرفته می‌شد، اما در سال جاری این‌گونه نبوده و قرار است میوه و مرکبات شب عید از طریق تولیدات داخلی تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال در سال گذشته به‌رغم متناسب بودن میزان تولید میوه و مرکبات در ایام منتهی به عید نوروز، ستاد تنظیم بازار کشور در تصمیمی به کاهش تعرفه واردات این محصولات اقدام کرد.

21 دی سال گذشته معاون وقت وزیر جهاد کشاورزی طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود: در حالی که سال 95 با افزایش تولید، چهار میلیون و 700 هزار تن مرکبات در کشور وجود دارد، اما عده‌ای با کوبیدن بر طبل واردات در شب عید، اجازه تأمین معیشت باغداران داخلی را نمی‌دهند.

موضوعی که در سال گذشته باعث ضرر و زیان زیاد باغداران داخلی بود، در سال جاری منجر به تصمیم‌گیری بهتر وزارت جهاد کشاورزی در حیطه اختیارات قانونی خود شد.

وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز وظایف بازرگانی در این وزارتخانه، از سال 92 مسئول تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی در کشور است.

این دستگاه در عمل به وظایف قانونی خود می‌تواند به منظور تأمین نیاز بازار داخلی از طریق تولید داخلی یا واردات به سیاستگذاری اقدام کند.

به همین منظور سال گذشته عده‌ای با فشار به ستاد تنظیم بازار در مقابل سیاست حمایت از تولید داخلی وزارت جهاد کشاورزی ایستاده و مجوز واردات مرکبات را در ایام مهم سال صادر کردند.

خوشبختانه در سال جاری طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی به منظور تأمین نیاز بازار داخلی، این وزارتخانه فقط از تولیدات داخلی برای تأمین نیاز بازار استفاده خواهد کرد.

بر این اساس، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تولید پنج میلیون تن مرکبات در سال جاری، میوه شب عید به میزان کافی تأمین و ذخیره‌سازی شده است.

محمدعلی طهماسبی، 16 بهمن در نشست خبری به مناسبت دهه فجر افزود: امسال دو میلیون و 800 هزار تن پرتقال، بیش از سه میلیون و 700 هزار تن سیب و 300 هزار تن کیوی در کشور تولیدشده و ذخیره انبار پرتقال تا خرداد سال آینده نیاز بازار را تأمین خواهد کرد.

وی با کیفی خواندن مرکبات تولید امسال، اظهار کرد: تولید پرتقال در حدی است که 50 میلیارد تومان یارانه صادراتی برای آن اختصاص داده شده است.

به منظور مدیریت هر چه بهتر بازار، ضروری است موانع اجرای صحیح قانون تمرکز برای این وزارتخانه برطرف شده و هرچه سریع‌تر در جهت بهبود و نظارت صحیح وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به این وزارتخانه منتقل شود. سازمانی که بعد از اجرای قانون تمرکز همچنان در وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی‌مانده است، در حالی که وظایف و اختیارات متعددی در حیطه بررسی و کنترل قیمت محصولات غذایی و کشاورزی در بازار داخلی دارد.

مجلس نیازمند طرح کارشناسی جهت تکمیل قانون تمرکز

به همین منظور حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی 19 مهر سال جاری به مقاومتی نیوز اعلام کرد: متاسفانه همچنان چند سازمان بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تداخل وظایف دارند که باید هرچه سریع‌تر طبق قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

وی افزود: به این منظور با مطالعه کارشناسانه باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دفتر صنایع غذایی و غیرفلزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

به گفته حاجی دلیگانی این موضوع نیازمند آماده سازی طرحی توسط نمایندگان مجلس است تا هرچه سریع‌تر این سازمان‌ها به وزارت کشاورزی منتقل شوند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۳۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد

جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال زراعی جاری، تولید گیاهان و محصولات گلخانه‌ای مانند نشا‌های جالیزی، سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های زینتی در شهرستان تایباد ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: امسال بیش از ۳۰ میلیون نشای صیفی و سبزی، بیش از یک میلیون انواع گل‌های تزئینی و زینتی و همچنین ۴۰۰ تن سبزیجات برگی و صیفی‌جات در گلخانه‌های تایباد تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: در این شهرستان مرزی ۶۸ گلخانه در مجموع به مساحت ۸ هکتار فعالیت می‌کنند که ۳۰ واحد در بخش مرکزی و ۳۸ واحد در بخش میان‌ولایت واقع شده اند.

اعتضادی بیان کرد: در سال جاری ۴ گلخانه جدید نیز راه اندازی شده است که در مجموع ۷ هزار متر مربع به فضای گلخانه‌ای این شهرستان افزوده شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: عمده کشت گلخانه‌ها در بستر خاک می‌باشد و نیز یک گلخانه هیدروپونیک یا آب‌کشت به مساحت ۶ هزار متر مربع در حال راه اندازی است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: صدور آسان پروانه تاسیس گلخانه، ارائه تسهیلات به گلخانه‌داران، معرفی متقاضیان به ادارات گاز و برق برای اخذ انشعابات، صدور مجوز تغییر کاربری زمین، اجرای برنامه مدیریت تلفیقی آفات و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی تایباد جهت رونق کشت گلخانه‌ای هستند.

اعتضادی افزود: استفاده از آب باران، توسعه فضای گلخانه با بکارگیری سازه‌های با ارتفاع بالا، تولید محصول سالم با مواد غیرشیمیایی و افزایش ضریب مکانیزاسیون از مهترین روش‌های نوین بکاررفته در گلخانه‌های شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم شهرستان تایباد و مشکلات ناشی از بحران آب، افزایش تولید محصول نسبت به هر لیتر آب مصرفی، افزایش درآمد گلخانه‌دار و افزایش تعداد گلخانه‌ها در این منطقه ضروری می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد