Web Analytics Made Easy - Statcounter


وزیر راه و شهرسازی از نحوه خصوصی سازی در دولت های گذشته انتقاد کرد و گفت: آنچه در ایران به اسم خصوصی سازی رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.

به گزارش امتداد نیوز، عباس آخوندی در بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی با بیان اینکه بخش خصوصی ترجیع بند تمام سخنرانیها شده است اما به یک موضوع بی مفهوم تبدیل شده است، گفت: خارجی ها می گویند، ایرانی ها هنر بالایی در قلب معانی دارند و به گونه ای معنا را تغییر می دهند که هیچ کس متوجه نمی شود این داستان چه بود و چه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر هنرمندی های ایرانی ها این است که هیچکدام در جای خود نمی ایستند.

وی  افزود: آیا ما می توانیم از معناپریشی در اقتصاد ایران فاصله بگیریم؟  اصلاً خصوصی سازی به چه معناست؟ یک سوال ظاهراً آشکار و روشن است اما براین عقیده هستم که بسیار پیچیده است و  ابعاد آن در ایران به خوبی توضیح داده نشده است و دچار پریشانی معنایی در خصوص خصوصی سازی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از ابتدا که خصوصی سازی مطرح شد تا اواخر سال ۸۶ حدود یک میلیارد دلار از اموال دولتی واگذار شده بود اما تنها در دو سال دولت دهم، ۹۹ میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران واگذار شد. آیا آنچه انجام شد، خصوصی سازی بود. مشخص است که واگذاری ها کاملاً غیررقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد. در این حالت بخش زیادی از اموال دولت متعلق به دستگاه های پاسخگو به مجلس خارج شده و به شبه دولتی های غیرپاسخگو به هر نهادی واگذار شد.

آخوندی اظهار داشت: در این فرآیندها نه قیمت گذاری در بازار صورت گرفت و نه فرآیند رقابتی شکل گرفت و نه هیچ یک از مفاهیم رقابتی در ایران مستقر شد. ده ها میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران تحت عنوان خصوصی سازی جابجا شد.

وی تصریح کرد: من یکی از مدافعان سرسخت خصوصی سازی هستم اما آیا می شود از این پریشانی معنا دفاع کرد؟ آنچه در ایران رخ داد، پریشانی معنای مطلق بود و الان وقت آن است که بازنگری شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این اتفاق در بستری رخ داد که آن بستر را مجموعه عوامل تشکیل می دادند. آن زمان که ۹۹ میلیارد دلار واگذار شد هیچ کس مقاومت نکرد اما الان همه مخالفت می کنند.

پشت پرده واگذاری سهام مخابرات

آخوندی افزود: زمانی که مخابرات واگذار شد من عضو شورای رقابت بودم. فکر می کنم این از مواردی است که باید مورد بحث کلی و جدی قرار گیرد. اگر شما نحوه این واگذاری را بررسی کنید می بینید چگونه در این واگذاری، برخی افراد تحت عنوان عدم اهلیت در شب آخر خط خوردند و چگونه بعد از دریافت پیشنهادات جدید که با پیشنهادات اصلی مشترک المنافع بود، به طرفه العینی یک دستگاه برنده مزایده شد. علیرغم آنکه آن زمان من ده ها بار به شورای رقابت شکایت کردم ولی حتی یک جلسه هم در شورای رقابت تشکیل نشد. به محض اینکه در یکی از جلسات شورای رقابت نتوانستم حاضر شوم، در همان جلسه رأی گیری شد و اکثریت اعلام کردند که واگذاری مخابرات صحیح بوده است و همه می دانند آن واگذاری اشتباه بود. آیا واقعاً این واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفت؟ خیر؛ اینگونه نبود.

وی یادآور شد: قبل از خصوصی سازی نیاز داریم امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. بدون بازرگانی کردن مطلب، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اگر قرار باشد من تحت عنوان خصوصی سازی هزینه ام را به عهده دولت بیندازم، دخل و خرج خودم نباشم دیگر نامش خصوصی سازی نیست.

داغ و درفش دولت در قیمت گذاری

آخوندی تصریح کرد: ما در کشوری که هنوز داغ و درفش برای قیمت گذاری داریم آیا صحبت از خصوصی سازی جای تأمل ندارد؟ مگر خصوصی سازی بدون رقابت ممکن است. آیا وقتی خواستیم وارد بخش خصوصی شویم، فرآیندهای خصوصی سازی را رعایت کرده ایم؟ این اتفاقات یعنی توضیح رانت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر دوستان ما از بحث خصوصی سازی در دریا صحبت می کنند من آمادگی آن را دارم اما باید تجاری سازی و رقابتی سازی فعالیت ها هم انجام شود که در نتیجه رعایت آنها، خصوصی سازی خود به خود شکل می گیرد.

به گفته وی فعالان حوزه دریایی، سنگاپور را به عنوان بهشت فعالیت های خصوصی می دانند اما آیا مگر شرکت PSA که یک شرک کشتی رانی است صد درصد دولتی نیست؟ آنچه سنگاپور را به عنوان محیطی که می تواند بخش خصوصی در آن فعالیت کند، مطرح می کند رعایت اصل رقابت است. ما این دو موضوع را دور زده ایم آن وقت می گوییم خصوصی سازی یعنی اموال دولت را بفروشیم.

آماده ام برای رفع تبعیض ها همکاری کنم

آخوندی تأکید کرد: آیا سازمان بنادر و دریانوردی که قرار است درموضع رگولاتوری، وضع مقررات و اعمال حاکمیت قرار گیرد، در فعالیت های تجاری نیز به صورت مستقیم دخالت ندارد؟ من کاملاً آماده ام شفاف با شما همکاری کنم که هرگونه اقدام تبعیض آمیز که در حال انجام است را رفع کنم. تمام مشکلات ما از اینجا نشأت می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ایرانی ها همواره می گوییم ایران چهارراه جهان است، گفت: اما آیا در چهارراه جهان می شود بگیر و ببند کرد! آیا می توان انواع سیستم های تبعیض آمیز را اجرا کرد  و به کشتی ها گفت تو می توانی و تو نمی توانی رد شوی؟ در حالی که آن کسی که در چهارراه جهان قراردارد باید هموارترین حرکت را در چهارراه جهان اعمال کند. ما گاهی بحث چهارراه جهان را مطرح می کنیم آن وقت می گوییم دانه دانه بیایید دندان های شما را بشماریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما در یک ماه گذشته دو دستورالعمل در حوزه نظام مهندسی صادر کردیم اما ببینید چه اتفاقی افتاد. این دو دستورالعمل یکی این بود که مالک می تواند مهندس پروژه خود را انتخاب کند و دیگر اینکه کسی حق ندارد ۵ درصد از درآمد مهندسان را کسر کند ولی اعلام کردند ما چون مهندس هستیم حق داریم به مالک بگوییم از چه مهندسی استفاده کن و حق داریم از آن مهندس ۵ درصد کسر کنیم. جالب است که این حرفها را تحت عنوان حمایت از بخش خصوصی مطرح می کردند. وقتی می گویی من مهندس را تعیین می کنم رقابت را بر هم می زنی.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر از بحث رقابت و تجارت دفاع نکنیم نتیجه این می شود که محیط فعالیت و کسب و کار برای همه تنگ می شود.

true برچسب ها : سازمان خصوصی سازی عباس آخوندی واگذاری شرکت های دولتی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد

معاون اداری نخست وزیر حکومت طالبان در دیدار با رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در این سازمان به حکومت کنونی کابل شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست وزیر حکومت طالبان در دیدار با «حنان حسن بلخی» رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در این سازمان به حکومت کنونی کابل شد.

ارگ در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت حنفی خواستار بازگرداندن عضویت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای کمیته اجرایی این سازمان شده است.

ریشه کنی فلج اطفال (پولیو) با همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تأمین واکسن و فعال سازی آزمایشگاه‌های تشخیص فلج اطفال از دیگر موارد گفتگوی حنفی و حنان حسن بلخی بوده است.

معاون اداری نخست وزیر طالبان همچنین خواستار ایجاد مرکز درمان سرطان، کلینیک‌های بهداشتی درمانی در مناطق دوردست، همکاری برای پیشگیری از سوءتغذیه کودکان، تامین آب آشامیدنی سالم، تجهیز کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها به تجهیزات پزشکی پیشرفته و آموزش متخصصان شدند.

وزیر بهداشت طالبان: افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه استطالبان: جامعه جهانی با بخش بهداشت افغانستان برخورد سیاسی نکنددیدبان حقوق بشر: کاهش کمک‌های خارجی نظام بهداشت افغانستان را با بحران مواجه کرده است

عبدالسلام حنفی در این دیدار با اشاره به جاری شدن سیلاب شدید در ولایت‌های مختلف افغانستان بر حمایت و همکاری سازمان‌های بین‌المللی از فراهم‌آوری کشت و معیشت جایگزین برای کشاورزان تأکید کرد.

حنان حسن بلخی با تاکید بر این که موضوع سلامت، غیرسیاسی است، اظهار داشت امیدواریم در زمینه بهتر بهداشت و درمان شرایط آموزشی بهتری برای مردم افغانستان فراهم شود زیرا مردم افغانستان شایستۀ دسترسی به خدمات بهتر در عرصۀ مختلف از جمله بهداشت و درمان می‌باشند.

بلخی همچنین اذعان داشت با همکاری نهادهای بین المللی و اتحادیه اروپا پروژه سه ساله ایجاد مراکز بهداشت و درمان در ولایات مختلف افغانستان در دست اجراست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد
  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد تا خرداد ماه
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • سایت‌های مسکن در چهار شهر کرمان آماده واگذاری است
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم