Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير خارجه فرانسه در عراق ضمن ديدار با مقامات مسئول اين کشور در اربيل و بغداد، بر حمايت پاريس از بازسازي کشور، برگزاري انتخابات شفاف و آشتي ملي تاکيد کرد.
- عراق
«ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه که دوشنبه (ديروز 12 فوريه) با هدف بررسي مسئله بازسازي عراق در مرحله پسا داعش وارد بغداد شد پس از ديدار با رئيس‌جمهور، نخست‌وزير، وزير خارجه و رئيس پارلمان اين کشور عازم منطقه کردستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرانسه يکي از اعضاي ائتلاف بين‌المللي ضدداعش به رهبري آمريکاست. اين ائتلاف از سال 2014 تشکيل شده و قرار بود از نيروهاي عراقي در مبارزه عليه داعش پشتيباني هوايي کند.
آخرين سفر لودريان به عراق به اوايل شهريور گذشته باز مي‌گردد که وي به همراه وزير دفاع فرانسه وارد بغداد شد و در جريان ديدار با «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق اعلام کرد که پاريس قصد دارد وامي به مبلغ 430 ميليون يورو به عراق بدهد.
بر اساس برآوردهاي ابتدايي بازسازي عراق بعد از نبرد سنگين نيروهاي مسلح اين کشور با داعش چيزي در حدود 700 تا هزار ميليارد دلار خواهد بود.
ديدار با وزير خارجه؛ سفر قريب‌الوقوع «ماکرون» به بغداد
وزير خارجه عراق که به استقبال همتاي فرانسوي‌اش در فرودگاه بين‌المللي بغداد رفته بود با او درباره روابط دوجانبه و مشارکت پاريس در روند بازسازي زيرساختهاي شهرهاي عراقي رايزني کرد.
در بيانيه وزارت خارجه عراق آمده است: جعفري در اين ديدار خواستار حضور و مشارکت فعال جامعه بين‌الملل در کنفرانس کشورهاي‌ کمک‌کننده در کويت و تداوم ايستادگي در کنار ملت عراق شد.
وي در اين ديدار گفت: مشارکت ميان عراق و فرانسه واقعا مهم است و ما بايد براي فعالسازي منافع مشترک و مقابله با خطرات مشترک، تلاش بيشتري مبذول داريم.
لودريان نيز گفت که براي تاکيد بر تداوم حمايت پاريس از ملت عراق در زمينه‌هاي مختلف و اعلام مشارکت در روند بازسازي زيرساختهاي شهرهاي مختلف اين کشور به بغداد آمده است.
وي همچنين از اعلام آمادگي کشورش براي تکميل توافق همکاري مطرح شده پيشين در چارچوب ايجاد افق‌هاي جديد براي تقويت روابط دوجانبه و تعهد به طرح ساخت دانشگاه موصل خبر داد و گفت که «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور فرانسه نيز بزودي به عراق سفر خواهد کرد.
ديدار با نخست‌وزير؛ پاريس با تمام توان در کنفرانس کويت حاضر مي‌شود
وزير خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق بار ديگر تاکيد کرد که کشورش در مرحله سازندگي و بازسازي نيز در کنار عراق باقي مي‌ماند و با قدرت در کنفرانس کشورهاي کمک‌کننده براي بازسازي عراق حضور خواهد يافت.
در اين ديدار، تقويت همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف و حمايت از عراق در روند بازسازي و تثبيت رويکرد آن در توسعه اقتصادي و مسائل منطقه‌اي بررسي شد.
وزير خارجه فرانسه در اين ديدار از نقش العبادي و پيروزي‌هاي حاصل شده طي دوران نخست‌وزيري‌اش و توانايي‌اش در ايجاد اتحاد در کشور و بازسازي آن تمجيد کرد.
ديدار با رئيس جمهور
رئيس جمهور عراق نيز ديروز ميزبان وزير خارجه فرانسه بود و با او درباره شيوه‌هاي گسترش و تقويت همکاري‌هاي دوجانبه در مرحله پساداعش به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي، سرمايه‌گذاري و اکادميک، ترميم و بازسازي آثار باستاني و نيز همکاري‌هاي نظامي و اطلاعاتي رايزني کرد.
معصوم در اين ديدار به اهميت مواضع حاميانه فرانسه از عراق در نبرد با داعش و حمايت نظامي و انساني و جلب حمايت جامعه بين‌الملل براي اين کشور اشاره کرد و گفت: عراق به تجارب و توانايي کليه کشورهاي پيشرفته در مشارکت در بازسازي اين کشور و زيرساخت‌هاي آن و ارائه خدمات اعتماد دارد.
وي همچنين افزود که به توانايي عراق براي پيشرفت از طريق تحکيم و تقويت نظام دموکراتيک و فدرالي و حل کليه مشکلات داخلي نيز اعتماد دارد و انتخابات آتي با موفقيت برگزار خواهد شد و گام مهمي در روند ثبات و شکوفايي کشور برداشته مي‌شود.
لورديان نيز در اين ديدار بار ديگر بر پايبندي کشورش به حمايت از ملت عراق و احترام به وحدت و حاکميت آن و پشتيباني از نظام دموکراتيکش تاکيد و به آمادگي کشورش براي توسعه افق‌هاي همکاري در تمامي زمينه‌ها و مشارکت در بازسازي عراق اشاره کرد.
ديدار با رئيس پارلمان
رئيس پارلمان عراقي نيز پس از ديدار با وزير خارجه فرانسه طي يک کنفرانس خبري، خواستار جلب حمايت بين‌المللي براي سرمايه‌کذاري در کشورش از طريق کنفرانس کويت شد و گفت که بغداد بر اساس رويکرد جديدش در مرحله بازسازي زيرساختهايش، به سوي سياست آغوش باز در دو سطح منطقه‌اي و بين‌المللي گام بر مي‌دارد.
لودريان نيز بار ديگر حمايت پاريس از عراق در تمامي زمينه‌ها را متذکر شد و از ايفاي نقش پارلمان و تلاشهايش براي برقراري ثبات و امنيت در کشور، تقدير کرد.
ديدار با «نيچروان بارزاني» و حمايت از گفت‌وگوي بغداد - اربيل
وزير خارجه فرانسه پس از ديدار با مقامات دولت عراق در بغداد به منطقه کردستان سفر کرده و با هيئتي از دولت اي منطقهبه رياست «نيچروان بارزاني» نخست وزير ديدار و گفت‌وگو کرد.
پس از اين ديدار سايت رسمي دولت اقليم کردستان گزارش داد که در اين ديدار آخرين تحولات مربوط به ديدارهاي انجام شده ميان هيئت‌هاي فني اربيل و بغداد و پيشرفت‌هاي مذاکرات و گفت‌وگوهاي انجام شده ميان دو طرف و ديدارهاي نيچروان بارزاني و حيدر العبادي مورد بررسي قرار گرفتە است.
بر اساس اين گزارش، بارزاني و لودريان درباره حصول نتايج مثبت از اين گفت‌وگوها و حل مشکلات، ابراز اميدواري کردند.
لودريان در اين ديدار حمايت فرانسه و رئيس جمهور اين کشور را از آغاز گفت‌وگوهاي ميان اربيل و بغداد و ديدارهاي انجام شده به منظور حل اختلافات دو طرف در چارچوب قانون اساسي عراق اعلام کردو گفت که فرانسه براي رسيدن اربيل و بغداد به راه حل مشکلات با دو طرف همکاري خواهد کرد.
بارزاني نيز با تقدير از اقدام فرانسه در استقبال از هيئت اقليم کردستان و شکستن تحريم ديپلماسي عليه اقليم کردستان تأکيد کرد که اقليم حمايت‌ها و کمک‌هاي فرانسه را از ياد نمي‌برد.
به نوشته خبرگزاري «کردپرس»، بررسي وضعيت عراق و منطقه و مرحله پسا داعش و همايش بازسازي عراق در کويت و اهميت شرکت اقليم در اين همايش از ديگر موضوعات مورد بحث ميان بارزاني و لودريان عنوان شده است.
تاکيد بر ضرورت برگزاري انتخابات شفاف و عدم اعدام اتباع فرانسوي داعش
وزير خارجه فرانسه در اين سفر به عراق طي کنفرانس هاي خبري برگزار شده در بغداد، علاوه بر اعلام حمايت از رفع اختلافات ميان اربيل و بغداد و بازسازي عراق به سه مسئله مهم برگزاري انتخابات شفاف، آشتي ملي و محاکمه اتباع فرانسوي زنداني در عراق اشاره کرد.
بنا بر اين گزارش، لودريان بر ضرورت برگزاري انتخاباتي شفاف در 12 مي آينده در عراق و آشتي ملي با حضور اهل سنت و کردها پس از پيروزي بر داعش تاکيد کرد و گفت: روند انتخابات بايد در بهترين شرايط و بر اساس منطقي جامع با احترام به کليه مذاهب و اقوام پيش رود.
وي افزود: ما در مرحله‌اي قرار داريم که در آن، عراق به ثبات، بازسازي و آشتي ملي نياز دارد و اين امور سه‌گانه با برگزاري انتخاباتي سالم و تشکيل دولتي جامع ميسر مي‌شود.
مسئله‌ ديگري که وزير خارجه فرانسه به آن اشاره کرد، مسئله اتباع فرانسوي زنداني در عراق بود. وي گفت که موافق محاکمه افراطي‌هاي فرانسوي دستگير شده در عراق است اما قاطعانه حکم اعدام آنها را رد مي‌کند.
بر اساس اين گزارش، دو تبعه فرانسوي و يک چچني پناهنده به فرانسه، در ميان زنان زنداني شده در بغداد، وجود دارند که به دليل پيوستن به داعش، منتظر محاکمه هستند و احتمال صدور حکم اعدام آنها بسيار زياد است.
لودريان درباره اين زنان گفت: اين افراد عليه فرانسه جنگيده‌اند و براي گردش به عراق نيامده بودند بلکه براي مبارزه با اصول ما به اين کشور آمده بودند. آنها مي‌توانند در اماکني که در آنها جنايت کرده‌اند، يعني عراق محاکمه شوند و ما فقط درباره کودکان دستگير شده مي‌‌گوييم که مي‌توان آنها را به فرانسه بازگرداند.
وي افزود: درست است که مجازات اعدام در عراق معمول است و در آمريکا نيز اين مجازات وجود دارد و اين حالت خاصي نيست. اما کشور ما همواره تاکيد کرده است که مخالف اين مجازات بوده و من اين مسئله را با نخست‌وزير عراق درميان گذاشته‌ام. هربار که يک فرانسوي در هر جاي جهان اعدام شده، ما قاطعانه موضع خود را عليه اين مجازات اعلام کرده‌ايم.
فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از CNN، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، پس از پایان سفر خود به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X نوشت: به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهنمان، بسیار خرسند شدم».

اردوغان در ادامه پیام خود به جزئیات مذاکراتش با مقامات عراق و توافقات و تفاهم‌نامه‌های امضاشده میان دو کشور پرداخت.

کد خبر 846944 برچسب‌ها خبر ویژه ترکیه - رجب طیب اردوغان عراق

دیگر خبرها

  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • حمایت فرانسویان از فلسطین