Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:36:10 GMT

چالش های یک طرح ملی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۵۷۷۴

چالش های یک طرح ملی

اصفهان-ایرنا- روزنامه زاینده رود روز سه شنبه در گزارشی با این عنوان که ' مسیر سختی که طرح نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد در پیش دارد ' به چالش های فرا روی این طرح ملی پرداخته است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه روز سه شنبه در این باره نوشت: طرح نوسازی بافت های فرسوده شهری پنجشنبه گذشته در 9 استان از جمله اصفهان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که به گفته رییس جمهور اولویت آن، ایجاد 250 هزار شغل و خانه دار شدن آسان جوانان بوده است.
زاینده رود در ادامه گزارش خود آورده است: این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی نیز عنوان می کند نرخ تسهیلات این طرح با دستور رییس جمهور به 6 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و وزیر راه و شهرسازی، بهبود زندگی 6 میلیون خانوار را با اجرای این طرح میسر می داند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برنامه ملی بازآفرینی شهری را ضمن بازسازی مناطق فرسوده، طرحی نو برای تامین مسکن، از جمله برای خانه اولی‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه دولت فروش سریع 50 درصد واحدهای ایجاد شده در طرح بازآفرینی را تضمین می‌کند، تاکید کرد: ساختمان‌هایی که تحویل مردم می‌شود باید در برابر زلزله حداقل5/7 ریشتری مقاوم باشند.
مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور محسوب می شود که به لحاظ داشتن ارتباط گسترده با سایر حوزه های اقتصادی و رابطه مستقیم با زندگی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما در حال حاضر در این بخش مهم مشکلات گسترده ای به وجود آمده که آن را با بحران روبه رو کرده؛ به همین منظور توجه ویژه ای را از سوی دولت به سمت خود معطوف کرده است.
ارائه وام های بلند مدت با سودهای کم، از مهم ترین وعده هایی بود که در این طرح به شهروندان شرکت کننده در طرح نوسازی بافت های فرسوده شهری داده شد، وعده ای که سهم بانک ها در تحقق آن بیش از سایر ارگان ها و سازمان ها به چشم می خورد و در این بین سابقه بانک‌ها در همراهی با چنین طرح هایی آنچنان درخشان به نظر نمی‌رسد. شاید این بار با دستور مستقیم ریاست جمهوری شاهد روندی تازه باشیم.
در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند سهم بخش خصوصی در رونق اقتصاد در هر زمینه ای بی بدیل است و دخالت مستقیم دولت در ساختمان سازی موجب می شود تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بازار تمایلی نشان ندهد، این امر به رکود در بازار مسکن دامن خواهد زد. از سوی دیگر دولت پول چندانی ندارد، به همین دلیل در مرحله اول تصمیم گرفته زمین های خود در بافت‌های فرسوده را در اختیار بخش خصوصی بگذارد تا توسعه گران بر اساس مدل تضمین سرمایه‌ای که شرکت عمران و بهسازی طراحی کرده، پروژه‌ها را پیش ببرند.
یکی از چالش‌های این طرح، تردید توسعه گران برای بازگشت سرمایه است. با این حال یافتن راه حل مشکلات هر طرح ممکن است پس از ورود به اجرا خود را نشان دهد و برای رفع موانع چاره اندیشی شود که می توان برای سایر بخش‌ها نیز راه‌حل‌های مناسبی تدارک دید تا بخش خصوصی نسبت به سرمایه‌گذاری در بزرگ ترین پروژه نوسازی تاریخ ایران آستین‌ها را بالا بزند. این در حالی است که در استانی همچون اصفهان با تمام پتانسیل ها و ظرفیت های موجود، قوانین دست و پاگیر سرمایه گذاری منجر به فرار سرمایه از اصفهان شده است و فعالان اقتصادی اصفهان دلسرد شده اند. در این میان ابتدا باید در جهت ایجاد انگیزه و اطمینان و اشتیاق در سرمایه گذاران تمام دوراندیشی های لازم صورت گیرد قبل از آنکه دوباره غافلگیر شویم.
8114/ 2093 ** خبرنگار: امیر حسین اکبری ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان

شهردار خوی از مسیرگشایی در بافت فرسوده و قدیمی این شهر با هدف کاهش ترافیک خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های مسیرگشایی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسن نصرالله‌پور امروز _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ در گفت‌وگو با خبرنگاران با توجه به اقدامات عمرانی شهرداری خوی شامل احداث کمربندی و مسیرگشایی در ۵ نقطه از بافت فرسوده شهر با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اظهار کرد: اجرای این پروژه‌ها پاسخی به مطالبات مردمی در راستای کاهش ترافیک است.

وی افزود: همچنین با اجرای این پروژه‌ها در راستای بازآفرینی شهری اقدام و سعی داریم که مناطق کم برخوردار خوی نیز توسعه یابند.

شهردار خوی با اشاره به عملیات احداث کمربندی شهید سلیمانی گفت: کمربندی شهید سلیمانی به طول ۶ کیلومتر در مسیر رفت و برگشت که هر مسیر آن چهار بانده بوده و احداث آن موجب کاهش ترافیک خواهد شد.

نصرالله‌پور با اشاره به پروژه‌های مسیرگشایی در راستای کاهش ترافیک شهری توسط مدیریت‌شهری خوی تصریح کرد: مسیرگشایی ادامه شیخ نوایی، بهشتی شمالی، پشت پارک ملت منتهی به جمشیدآباد از جمله این پروژه‌ها است با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 750525

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش کلانشهر اراک جذب و انتقال سرمایه است
  • افزایش سرانه ورزشی اصفهان مستلزم ورود سرمایه‌های خُرد مردمی است
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی در گنبد کاووس
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • آغاز اجرای طرح چهره به چهره در محلات فرسوده با ۷۰۰ گروه
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور