Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی امروز با حضور مسئولان لشکری و کشوری آغاز به کار کرد. در این مراسم حسن اظهار داشت: دنیا با سه چالش عمده کاهش آب شیرین، کمبود غذا و تخریب محیط زیست مواجه است. 

حسن صالحی افزود: روزانه انسان‌های زیادی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته از محل نبود غذا جان می‌بازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای تولید غذا شیوه‌های جدیدی از سوی بشر ابداع شد، تولید گوشت قرمز با محدودیت مواجه بود بنابراین سازمان خواروبار جهانی تولید غذا از محل دریا را در دستور کار قرار داد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور ایران با 5 هزار کیلومتر ساحل ظرفیت مناسبی برای تولید آبزیان دارد. سازمان شیلات نیز نظارت خاصی بر بهره‌برداری ذخایر دریایی دارد. 

صالحی افزود: در سال 96 یک میلیون تن آبزیان در کشور تولید شد که 45 درصد آن از طریق آبزی‌پروری بود در حالی که در سال 57 آبزی‌پروری در کشور معنا نداشت. 

وی افزود: مصرف سرانه ‌آبزیان در سال 57 یک کیلوگرم بود که در سال 95 به 10.6 کیلوگرم و  امسال به 11 کیلوگرم خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه پرورش میگو در سواحل و ماهی در قفس در دریا از سیاست‌های عمده سازمان شیلات است، گفت: امسال گردش مالی صنعت میگو در کشور هزار میلیارد تومان بود.

صالحی افزود: در سال 92، 10 هزار تن میگو در کشور پرورش یافت که امسال این رقم به 32 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: در 9 ماهه سال جاری صادرات شیلات در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد رشد و واردات شیلات 24 درصد کاهش داشت. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مطالعات تکمیلی در دریای عمان و خزر و جهت‌گیری برای توسعه پرورش ماهی در قفس به سمت ایجاد شهرک های تولید شیلات در دریا قدم برداشته‌ایم که از ساحل پشتیبانی می‌شود؛ این شهرک‌های تولیدی محصولات شیلاتی زیرساخت‌های فراوان لازم دارد؛ در گواتر 4 هزار هکتار تولید میگو داریم و 10 هزار نفر بابت پشتیبانی لازم است که در ساحل اسکان داده شوند.

صالحی ادامه داد: بیش از 40  اسکله  مردمی به عنوان نقطه‌های پشتیبان تولید در قفس در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: از 70 بندر اختصاص صیادی مدیریت 40 بندر به تشکل‌های صیادی واگذار شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در تولید میگوی پرورشی ایران مقام دوازدهم در دنیا، در تولید آبزی‌پروری مقام اول در دنیا و در تولید ماهی قزل‌آلا نیز مقام اول را داریم. 

صالحی گفت: در 3 سال اخیر فقط رقم هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پرورش ماهی در قفس سرمایه‌گذاری شده است که بودجه دولتی 5 درصد این رقم بود.

وی گفت: امروز در اقیانوس پس از اندونزی ایران بزرگترین ناوگان صیادی دنیا را دارد و هزار شناور ما امروز در اقیانوس هند صید می‌کنند و مقام اول صید تن ماهی در اقیانوس آرام را داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کمک سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده‌ایم صید فراتر از 300 متر را در آب‌های عمان شروع کنیم و 70 شناور صیادی در این عرصه فعال هستند. 

صالحی بیان کرد: 100درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بوده است و دولت یک درصد سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: در استان‌های ساحلی برای حفظ ذخایر فعالیت‌های زیادی انجام شد و سالانه 500 میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکیدکرد: شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی باید قانونمند عمل کنند و نیاز به ایجاد شرکت و مؤسسه دیگر در این حوزه نیستیم.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۶۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گردهمایی رابطین خبری مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور به ریاست صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک مساله مهم در کشور است، گفت: تغییر اقلیم یک چالش بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که نمونه آن بارش‌های نامناسب در برخی از استان‌ها و آسیب محصولات کشاورزی است.

نیازی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما تغییر کاربری شوری و کیفیت نامناسب خاک‌های کشور است؛ همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک از دغدغه‌های این معاونت است.

وی بر انتقال بیش از پیش یافته‌های علمی به مزرعه تاکید کرد و گفت: اختلاف میزان تولید کشاورزان پیشرو تا متوسط عملکرد کشور همچنان بسیار بالا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با هوشمندسازی آبیاری عنوان کرد: سامانه‌های آبیاری هوشمند باید جایگزین سامانه‌های فعلی شود و باید مطابق با دنیا و به روز پیش برویم.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی و الکترومکانیک‌ها را به ۱۹ کشور صادر می‌کنیم که شامل عراق، ارمنستان و ازبکستان می‌شود.

نیازی با بیان این که ۱۶۸ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره داریم که برای تکمیل آن به ۳,۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار امیدواری کرد؛ این پروژه‌ها را با مشارکت مردمی به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری به پروژه شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب اختصاص داده شده و امسال هم به فرمان ایشان یک میلیارد دلار اختصاص خواهد یافت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خاک برای کشور بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: قانون خاک با آئین‌نامه ۳۱ ماده‌ای تدوین شده است، همچنین دفتر خاک باید در تمام استان‌ها تشکیل شود؛ پروژه‌های آب و خاک باید مکان‌محور شده و به سیستم GIS مجهز شود.

نیازی تاکید کرد: ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است لذا باید در تولید محتوا قوی‌تر و پاسخ‌گوتر باشیم.

کد خبر 6098322

دیگر خبرها

  • تولید و مصرف گاز در ایران سربه‌سر شده است
  • گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خودرو
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • مقام دوم گردش مالی در کشور برای صنعت غذایی
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک