Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:20:09 GMT

ازدواج را باید به اولویت نخست جوانان تبدیل کنیم

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۷۶۲۹۰

ازدواج را باید به اولویت نخست جوانان تبدیل کنیم

قزوین-ایرنا-کارشناس حوزه خانواده و استاد شجره طیبه صالحین جامعه زنان کشور گفت: ازدواج اکنون دغدغه اصلی جوانان نیست در حالی که با برنامه ریزی مناسب و اجرای قوانین مربوط به این حوزه باید آنرا برای این قشر به اولویت نخست تبدیل کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا روز سه شنبه در همایش 'زن، انقلاب اسلامی و هویت بازیافته' که در استانداری قزوین برگزار شد،افزود:با توجه به فراوانی محرک های گناه در جامعه مدرن، ازدواج باید اولویت نخست جوانان باشد و این در حالی است که در زمان فعلی این مهم بویژه در بین دختران، پس از تحصیل، اشتغال و اوقات فراغت در اولویت چهارم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین گفت: قوانین مربوط به تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده آنگونه که باید اجرا نشده و معطل باقی مانده اند.
این کارشناس حوزه خانواده گفت: برای تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده نباید تنها در گفتمان سازی متوقف ماند بلکه باید عزمی جدی در ایجاد و تصویب قوانین متناسب و همچنین اجرای آنها در بین قوای سه گانه شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: هرچند تصویب طرح ها و قوانین خوبی از جمله افزایش وام ازدواج در دولت شکل گرفته است اما اینها به تنهایی جوابگوی نیاز بیش از 12میلیون جوان آماده ازدواج در کشور نیست.
مولف کتاب الگوی سوم اضافه کرد: مجموع پسران و دختران در سن ازدواج کشور براساس آمارهای اعلام شده 11 میلیون و 240 هزار نفر است و با احتساب سه میلیون زن که به علت طلاق و فوت همسر در تجرد ثانویه قرار دارند، این مساله معضل بزرگی برای جامعه ما محسوب می شود.
حجت الاسلام هدایت نیا ادامه داد: بودجه کشور باید به سمتی پیش رود که امکانات متناسب با نیازهای متکثر جوانان در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده تامین شود.
وی همچنین گفت: در قانون حمایت خانواده مصوب سال 91 قوه قضاییه مکلف شده بود در کنار تشکیل دادگاه های خانواده، مراکز مشاوره خانواده را هم تاسیس کند و یا در یک مورد دیگر دولت هم مکلف شده بود که مشاوره های قبل،حین و پس از ازدواج را در قالب بیمه همگانی سلامت ایجاد کند اما این قوانین در حد مصوبه باقی مانده و چندان به اجرا نرسیده اند.
استاد شجره طیبه صالحین جامعه زنان کشور ادامه داد: 9 ماه مرخصی زایمان زنان شاغل هنوز به درستی اجرایی نشده و بدتر از آن در بخش خصوصی، کارفرمایان نیز نمی توانند 9 ماه دستمزد این زنان را پرداخت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین هدایت نیا در ادامه با معرفی الگوشناسی رفتار خانوادگی و اجتماعی زنان،افزود: الگوی خانه نشینی یکی از این الگوها است که وظیفه زن را نشستن در خانه و شوهرداری و فرزندپروری دانسته و معتقد است حضور اجتماعی زن، مانع وظایف خانوادگی و بر خلاف اصل عفاف وی است.
وی اضافه کرد: الگوی خانواده گرایی نیز در مفهومی مقابل فردگرایی و سبکی از زندگی است که برای زن نقشی در اداره جامعه قائل می باشد و و در عین حال، دغدغه اصلی وی را اداره خانواده می داند.
حجت الاسلام هدایت نیا خاطرنشان کرد: الگوی خانواده گریزی نیز سبک زندگی در رهبانیت مسیحی است که در آن توجه به زن و فرزند مانع تقرب به خدا بوده و یک سبک زندگی نیز در فمینیسم افراطی است که ساختار خانواده را مردسالار و موجب ستم به زن می داند.
این کارشناس حوزه خانواده ادامه داد: پافشاری بر الگوی خانه نشینی زن مسلمان در گفتمان دینی، باعث رشد فمینیسم در جوامع اسلامی شده است زیرا الگوی خانواده گریزی واکنش دنیای مدرن به الگوی خانه نشینی زنان است.
وی افزود: جامعه ایرانی در حال حاضر شاهد کشمکش میان 2 الگوی سنتی خانه نشینی و الگوی مدرن خانواده گریزی است و گروهی از مردان همچنان بر خانه نشینی زنان پافشاری می کنند و آنرا برای صیانت از خانواده و جامعه ضروری می دانند.
حجت الاسلام هدایت نیا با بیان اینکه جامعه زنان حاضر نیستند مانند گذشته در خانه ها بمانند و خواهان نقش اجتماعی هستند،گفت: تعارض میان 2 الگوی یاد شده پیامدهای فراوانی برای خانواده ایرانی داشته است.
وی اظهار کرد: تجرد، طلاق و شکاف نسلی سه معضل بزرگ خانواده در ایران است و عوامل متعددی در بروز این آسیب ها دخالت دارند که از جمله آنها رواج اندیشه فمینیسم افراطی است.
حجت الاسلام هدایت نیا در بخش دیگری از صحبت های خود به معضل شکاف نسلی در خانواده ها اشاره کرد و گفت: شکاف نسلی همیشه بوده و مساله جدیدی نیست اما در زمان ما تغییرات سریع و عمیق سبک زندگی و رشد فناوری موجب مشکلات زیادی شده است به گونه ای که با ایجاد بیگانگی نسلی، والدین و فرزندان، زبان و گفتار یکدیگر را متوجه نمی شوند.
وی، تاثیرپذیری بیرونی فرزندان از رسانه های جدید، شبکه های اجتماعی ،گروه های مرجع و همسالان خود و همچنین تغییر سبک زندگی جوان امروز و تفاوت آن با سبک والین که موجب تضاد و تقابل با آنها می شود را از دیگر پیامدهای شکاف نسلی ذکر کرد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است

طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی در نشست با مدیران مدارس غرب استان سمنان در کانون فرهنگی لقمان حکیم گرمسار، با اشاره به اینکه سال گذشته موج بزرگی از بازنشستگی در این وزارتخانه رقم خورد، گفت: ۷۲ هزار ردیف استخدامی و بستر جذب ۳۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و برنامه ریزی برای جذب ۱۹ هزار نیروی کیفی در عنوان های پرورشی، مشاور، مراقب سلامت و چند عنوان شغل جدید برای جذب در مدارس ایجاد شده است که این امر حاکی از نگاه ویژه دولت نسبت به جبران کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه دارد.

وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در یک نقطه عطف در تحولات نظام تعلیم و تربیت قرار دارد که رویکرد مهم آن در اولویت قرار دادن مسائل این وزارتخانه به عنوان مسئله اساسی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش آینده کشور را می سازد، اضافه کرد: بنابراین همه دستگاه ها باید در این راستا نقش آفرین باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این نهاد در صدد ریل گذاری و سیاست گذاری جدید در نظام آموزشی کشور است؛ به گونه ای که تحولات آن در کف مدرسه احساس شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • یافتن همسر مناسب مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده
  • رئیسی: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود/دستورات رئیس جمهور برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان
  • بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت رفع شود / روند ازدواج جوانان تسهیل شود
  • اولویت نخست آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است
  • هزار و ۲۶۴ نوعروس خراسان‌جنوبی راهی خانه‌بخت شدند
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • هزار و ۲۶۴ نوعروس خراسان جنوبی راهی خانه بخت شدند