Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بوشهر- ايرنا- مديرکل شيلات استان بوشهر گفت: چهار شرکت مجري طرح پرورش ماهي در قفس در اين استان پروانه بهره برداري دريافت کردند.

عباسعلي زنده بودي روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين شرکت ها با سرمايه گذاري 600 ميليارد ريال و ظرفيت توليد سه هزار و 800 تن ماهي در حال فعاليت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: طرح پرورش ماهي و ميگو در قفس يکي از طرح هاي مهم اقتصاد مقاومتي است که اجرا و توسعه اين طرح از سياست هاي وزارت جهاد کشاورزي است و به صورت جدي در استان بوشهر دنبال مي شود.
زنده بودي افزود: با توجه به اطلاع رساني هاي انجام شده تاکنون بيش از 100 نفر متقاضي سرمايه گذاري در اين بخش در استان بوشهر مراجعه و موافقت اوليه براي 49 سرمايه گذار با ظرفيت 60 هزار تن توليد ماهي در قفس صادر شده است.
وي اضافه کرد: براساس برنامه ريزي ها تا پايان برنامه ششم توسعه اقتصادي ميزان توليد ماهي در قفس در استان بوشهر بايد به 20 هزار تن افزايش يابد.
مديرکل شيلات استان بوشهر اظهار کرد: يکي از بزرگترين سرمايه گذاران پرورش ماهي در قفس در کشور شرکت پروتئين گستر سينا است که در بوشهر اقدام به گرفتن مجوز کرده و در بخش ساحلي تنگستان اجرا مي شود.
وي يادآور شد: اين شرکت تاکنون در فاز نخست مجوز توليد پنج هزار تن ماهي در قفس را گرفته و با اجراي فازهاي بعدي ظرفيت نهايي آن به 20 هزار تن مي رسد
زنده بودي، با اشاره به قابليت استان بوشهر در پرورش ميگو گفت: تاکنون هفت هزار هکتار زمين براي پرورش ميگو در استان واگذار شده که از اين ميزان 70 درصد معادل پنج هزار هکتار به عنوان سطح مفيد تلقي مي شود.
وي اضافه کرد: افزون براين در زمان حاضر سه هزار و 500 هکتار سطح قابل واگذاري نيز داريم که به اين ترتيب زمين هاي قابل کشت به بيش از 10 هزار هکتار مي رسد.
زنده بودي بيان کرد: در زمان حاضر از پنج هزار هکتار سطح مفيد پرورش ميگو چهارهزار و 400 هکتار فعال است و تلاش مي شود تا سال آينده اين سطح به پنج هزار هکتار برسد.
وي اجراي پروژه پرورش ميگو در سيستم هاي متراکم را از ديگر طرح هاي اداره کل شيلات استان بوشهر عنوان کرد و گفت: براي اجراي اين طرح يک شهرک شيلاتي به وسعت 100 هکتار در حاشيه رودخانه موند طراحي و اجرا مي شود.
زنده بودي اضافه کرد: براي اجراي اين طرح و ايجاد زيرساخت هاي لازم 42 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است.
وي اظهار کرد: طرح پرورش ميگو در سيستم هاي متراکم به واحدهاي کوچک 2 هکتاري تقسيم مي شود که با توجه به روش هاي جديد توليد ميگو هر کدام از اين واحدها مي توانند به اندازه طرح 20 هکتاري در طول سال توليد کنند.
وي با بيان اينکه ميزان توليد ميگوي پرورشي در سيستم متراکم در واحد سطح افزايش مي يابد گفت: کارهاي اجرايي اين شهرک شيلاتي از سال آينده از محل اعتبارات استان آغاز مي شود.
زنده بودي گفت: يکي ديگر از برنامه هاي شيلات براي افزايش توليد ميگو برنامه ريزي براي افزايش توليد در واحد سطح استخرهاي موجود است.
وي يادآور شد: در زمان حاضر ميزان توليد ميگوي پرورشي در واحد سطح سه تن درهکتاراست که تلاش مي شود با افزايش مکانيزاسيون و اصلاح ساختارها در برخي از استخرها اين ميزان به پنج تن در هکتار برسد.
در سال جاري از سطح چهار هزار و 400 هکتار استخر پرورش فعال 14 هزارتن ميگو توليد شد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعيدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۸۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز ربانی‌ها، استادیار مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره طرح پژوهشی خود با عنوان «بررسی الگوی مهاجرت و گشترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر»توضیح داد: همه‌ساله برداشت از ذخایر میگو در صیدگاه‌های خلیج فارس توسط تعداد زیادی از شناور‌های سنتی و صنعتی انجام می‌شود. یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصیات زیستی میگو‌ها، شناسایی زیستگاه‌ها و میزان ذخایر آن‌هاست. 

وی افزود: با توجه به نقش کلیدی ذخایر میگو از نظر بوم شناختی در اکوسیستم‌های دریایی به‌ویژه آبزیان کف‌زی و تأمین غذای بسیاری از گونه‌های تجاری کف‌زی، برداشت سالیانه از ذخایر این آبزیان و قرار داشتن میگو در شمار آبزیان کوتاه عمر، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بررسی بهتری توسط محققان در ابعاد زیستی، بوم‌شناسی و ذخایر میگو انجام شود.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، درجه حرارت آب یکی از اساسی‌ترین پارامتر‌های اقیانوس‌شناسی محسوب می‌شود. تغییرات زمانی و مکانی دمای آب، نقش مهمی در زندگی آبزیان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزیان اثر می‌گذارد، بلکه بر گردش آب و جریان‌های فراچاهنده نیز اثر می‌گذارد.

ربانی‌ها اشاره کرد: از طرفی، ‎میگو یکی از آبزیان کف‌زی است که بخش اعظم زندگی خود را در کف دریا و لایه‌های آب نزدیک به بستر دریا به سر می‌برد و دمای عمق آب نقش مهمی در رشد و بقای میگو دارد.

وی تصریح کرد: دمای عمق و دمای سطحی آب، دو پارامتر مهم در رشد میگو است؛ لذا در این پژوهش به منظور پهنه‌بندی ذخایر میگو از داده‌های ماهواره‌ای دمای سطحی آب و کلروفیل، استفاده شد.

این پژوهشگرادامه داد: ارتقای سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع شیلاتی در آب‌های جنوب کشور و بهینه‌سازی مدیریت ذخایر میگو در خلیج فارس با استفاده از سامانه سنجش از راه دور از جمله اهدافی بود که در این تحقیق دنبال شد. همچنین ما در این طرح پژوهشی به دنبال بررسی الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و تعمیم آن به آب‌های شمالی خلیج فارس بودیم که خوشبختانه این اهداف محقق شد.

وی در پایان اضافه کرد: نمونه‌برداری میدانی از میگو در این تحقیق، یک مشکل اساسی بود و هزینه‌های زیادی را برای انجام آن متحمل شدم با این حال، این تحقیق به نتیجه رسید و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند