Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه بهار که دیروز عکس و تیتر تأمل برانگیزی را برای پوشش راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن انتخاب کرده بود، امروز نیز در مطلبی تأمل برانگیز با عنوان «یک جشن و این همه مرگ!» نوشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** پیشنهاد روزنامه اصلاح طلب برای دادن شکلات به ترامپ و اروپائیان در  مسئله موشکی

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «اعتمادسازی موشکی برای اروپا» نوشت:

«اروپایی‌ها از مجموعه سخنان و عملکرد ترامپ دریافته‌اند که باید در زمینه‌های غیرهسته‌ای به‌نوعی شکلاتی به ترامپ بدهند تا از یک‌سو زمان بخرند و از سوی دیگر ترامپ آن را برای خود کسب وجهه‌ای محسوب کند و به شرایط حاضر رضایت دهد... اروپا از توسعه موشکی پاکستان، هند، اسرائیل، عربستان، ترکیه، امارات و مصر احساس نگرانی نمی‌کند. چرا در مورد ایران که برد موشکی‌اش از همه کشورهای فوق کمتر است، اعلام احساس خطر می‌شود؟ راز این امر در دو دلیل نهفته است: اول، هیچ‌کدام از کشورهای منطقه درباره برد موشکی خود تبلیغ نمی‌کنند، درحالی‌که بی‌سروصدا به توسعه آن مشغول‌اند. دوم، هیچ‌کدام از این کشورها اقدام به تهدید هیچ کشوری با موشک‌های خود نمی‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«بدون هرگونه مجامله‌ای باید گفت اگر ایران دنبال راه‌حلی است که اروپا را به خود نزدیک کند، باید ابتدا در صدد رفع دو عامل فوق برآید تا درجه احساس ناامنی اروپا از توسعه موشکی ایران را به مقدار زیادی کاهش دهد. سپس ایران با اروپا گفت‌وگویی شروع کند که در آن علت منطقی توسعه موشکی ایران مطرح شود».

در شرایطی که دشمن در چهارچوب عملیات روانی، تک‌تک منابع قدرت ملی-از جمله توان موشکی- را اسباب مزاحمت و دردسر برای ما جا می‌زند، متاسفانه رسانه‌های اصلاح طلب با بازی در زمین دشمن، بهره‌مندی از مؤلفه‌های قدرت را ماجراجویی و هزینه تراشیدن برای کشور نامیده و یا دست‌کم مدعی هستند که می‌توان بر سر این منابع معامله «برد-برد برجام»! را تکرار کرد.

این ادعای مضحک در حالی است که تجربه پرهزینه برجام پیش روی ماست. در سال ۹۴ اصلاح طلبان و برخی دولتمردان با جنجال رسانه‌ای مدعی شدند که به ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق و با امضای برجام تحریم‌ها به تاریخ خواهد پیوست و ایران هراسی نیز پایان خواهد یافت.

در نهایت و همانطور که منتقدان به درستی اعلام کرده بودند، هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند. روزنامه‌های اصلاح طلب با ترامپ هراسی به دنبال بزک چهره کریه آمریکا هستند. این جریان اینگونه القاء می‌کند که موضوع موشکی بهانه تیم جدید کاخ سفید به رهبری ترامپ است. این در حالی است که اوباما و دولت قبلی آمریکا نیز دقیقاً همین رویکرد ترامپ را در موضوع ایران داشتند و در حقیقت ترامپ در دشمنی با ایران ادامه دهنده راه اوباما است.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- در یادداشتی تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در فروردین ماه ۹۵ در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن، روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی را کنار گذاشتن توانایی موشکی و قطع کمک به جبهه مقاومت در منطقه از سوی ایران خواند.

روزنامه اصلاح طلب شرق مدعی شده است که باید در زمینه موشکی به ترامپ شکلات بدهیم. این همان روزنامه‌ای است که در اوج عهدشکنی‌های آمریکا در برجام نوشته بود: «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام».

** بهار: جشن ۴۰ سالگی انقلاب بوی مرگ می‌دهد

روزنامه بهار که دیروز عکس و تیتر تأمل برانگیزی را برای پوشش راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن انتخاب کرده بود، امروز نیز در مطلبی تأمل برانگیز با عنوان «یک جشن و این همه مرگ!» نوشت:

«شعارهای راهپیمایی و جشن ۲۲ بهمن را که می‌شنوم به ویژه آنهایی که صدا و سیمای ما پخش می‌کند بیش از آن که بوی بهمن و انقلاب و امید و آرمان‌های بلند ۵۷ بدهد بوی مرگ می‌دهد. بچه‌هایمان را راهپیمایی می‌بریم می‌گوییم جشن انقلاب است ولی بیشتر از آن که از شعارها و آرمان‌های دیروز بگوییم،  واژه مرگ را می‌شنویم. آن هم در روز جشن ۲۲ بهمن، آن هم در ۴۰ سالگی انقلابمان. فرزندانمان آنچه می‌شنوند مرگ بر...و مرگ بر...و است. ما شاید تنها ملتی باشیم که در یک جشن بزرگ ملی-۲۲ بهمن - این همه مرگ بر لب می‌آوریم و مرگ می‌شنویم. در این که برخی کشورها با ما کینه‌های دیرینه‌ای دارند و علیه ما هر چه در توان داشته‌اند ناجوانمردانه سد راهمان شده‌اند شکی نیست ولی آیا باید روز ۲۲ بهمن که جشن پیروزی یک ملت بزرگ با آرمان‌ها و شعارهای روشن است را باید این گونه با مرگ درآمیزند؟ آیا بزرگواران شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نمی‌خواهند در این رویه ۴۰ ساله‌شان، در برخی شعارهای تکراری‌شان، در تک صدایی کردن برخی شعارها و جناحی کردن تعادای از شعارهایشان تجدید نظر کنند؟ این مراسم ۲۲ بهمن چه سنخیتی با جشن ملی یک ملت دارد؟».

گفتنی است «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا- مهرماه ۹۴- در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اظهاراتی که نشان از عصبانیت داشت، گفت: «مرگ بر آمریکا برای آنها (ایرانیان) ایجاد شغل نمی‌کند و امنیت را هم ارتقاء نمی‌دهد».

مهم‌ترین شعار مردم در راهپیمایی باشکوه و تماشایی ۲۲ بهمن، شعار «مرگ بر آمریکا» است. واضح و مبرهن است که شعار مرگ بر آمریکا نمادی از استکبارستیزی و مخالفت مردم ایران با جنایت‌های متعدد آمریکا در ایران و دیگر کشورهای جهان است. طی سالیان گذشته حذف این شعار از سوی برخی مسئولین و اصلاح‌طلبان مطرح شد، اما با مخالفت قاطبه مردم و مسئولین مواجه شد و رهبرمعظم انقلاب نیز فرودین ماه ۹۴ با حذف این شعار مخالفت کردند و ضمن برشمردن مخالفت‌ها و دشمنی‌های آمریکا در چند سال اخیر، بر حرکت مردم مبنی بر شعار مرگ بر آمریکا صحه گذاشتند. آقای روحانی، نیز سال‌ها پیش که در کسوت نائب رئیسی مجلس انجام وظیفه می‌کرده‌اند، با حذف شعار مرگ بر آمریکا مخالفت کرده و وجود این شعار را در کشور وحدت‌آفرین دانستند.

حال سوالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که چرا اصلاح طلبان از شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافقین و کفار» و...ناراحت و عصبانی می‌شوند؟!

** پرواز دلار ادامه دارد؛ مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است؟!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «پول داغ» نوشت:

«قیمت دلار روز گذشته به مرز ۵ هزار تومان نزدیک شد و با ثبت ۴ هزار و ۸۸۰ تومان به ازای هر دلار، رکورد جدیدی به نام خود زد.صف‌های طولانی برای خرید ارز در روز شنبه گذشته علامتی بود که نشان می‌داد بازار دلار در هفته جاری با نوسان‌های قیمتی شدیدی همراه خواهد بود. در این میان فعالان بازار ارز روز گذشته نیز روز شلوغی را پشت سر گذاشتند تا پول داغی که این روزها در دست مردم قرار گرفته را به سمت خود جذب کنند و دلار را در اختیار آنان قرار دهند. در ادبیات اقتصادی پول داغ به پس‌اندازی گفته می‌شود که آنقدر سوزان است که نمی‌تواند در دست افراد قرار گیرد و بهتر است در بازاری آرام گیرد».

گفتنی است هنگامی که دلار ظرف چند ماه، از ۳۵۰۰ تومان به ۴۱۰۰ تومان رسیده بود، «محمد باقر نوبخت» ۲۳ آذر ۹۶- گفت: «در جلسه‌ای که امروز با رییس جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است. آقای روحانی اصلاً و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی‌تابد». اکنون ۴۰ روز از این اظهارنظر سپری شده است وحدود ۴۶۰ تومان دیگر بر قیمت دلار افزوده شده است.

در حال حاضر قیمت دلار به حدود ۴۹۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که حدود دو سال پیش- ۲۶ دی ماه ۹۴ روز اجرای برجام-قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که پس از تبلیغات گسترده دولت و رسانه‌های اصلاح طلب درباره گشایش‌های اقتصادی در پسابرجام، عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران جشن گرفتند.

روزنامه بهار-۲ بهمن ۹۶- در مطلبی نوشته بود: «مسئولان اقتصادی دولت چند روزی از اجرای برجام نگذشته بود که از برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز برای جلوگیری از رانت و فسادهای موجود در این حوزه که به دلیل ارز دونرخی است خبر دادند اما حالا و با وجود گذشت دو سال از آن وعده‌ها نه تنها خبری از تک نرخی شدن ارز نیست بلکه شاهد افزایش بی سابقه قیمت دلار و عبور آن از رکوردهای قبلی هستیم».

روحانی-۷ خرداد ۹۲- در برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری درباره افزایش قیمت دلار گفته بود: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست؟! مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد».

** رفراندوم، نارنجک دودزا در زنگ حساب

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «همه پرسی؛ راهکار معتبر در جهان» نوشت:

«در هر کشور و در هر قانونی، مرجع اصلی و نهایی تصمیم گیری مردم هستند. زیرا همه مراجع قدرت در نهایت قدرت خود را از مردم اخذ می‌کنند. در این نگاه، همه پرسی به این معنی است که درباره مسائل اصلی کشور، مستقیماً از مردم نظرخواهی شده و نظر آنان هرچه که باشد، ملاک تصمیم گیری قرار بگیرد. مسائل مختلفی در سال‌های گذشته وجود داشته که می‌توانست مشمول رفراندوم شود. برجام از جمله این موارد است»

بعد از اظهارات تأمل برانگیز آقای روحانی در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، روزنامه‌های اصلاح طلب و رسانه‌های دولتی با هیاهوی رسانه‌ای به موضوع رفراندوم پرداخته‌اند.

این هیاهو در حالی است که اکنون زنگ حساب دولت است. در حال حاضر قریب به پنج سال از آغاز به کار دولت آقای روحانی سپری شده است. افکار عمومی در انتظار پاسخگویی درخصوص کارنامه دولت است. اما گویا هر چند وقت یکبار قرار است نارنجک‌های دودزا مانع از شنیدن صدای افکار عمومی شود.

لازم به ذکر است که طبق نظرسنجی اخیر مرکز دولتی ایسپا که با حضور آقای آشنا مشاور رئیس جمهور رونمایی شد «فقط ۲ درصد مردم خواستار رفع حصر (سران فته) هستند. ۶۹ درصد، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار، ۳۰ درصد اعتراض به فساد مالی، ۲۰.۶ درصد بی‌عدالتی، ۱۳.۵ درصد قطع حمایت از سوریه و فلسطین، ۹.۷ درصد آزادی بیان و ۲.۳ درصد رفع حصر را خواسته اصلی شرکت‌کنندگان در تجمعات اعلام کردند. پاسخ ۷۴.۸ درصد به این پرسش که آیا از شرایط اقتصادی رضایت دارید، منفی بوده است».

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع از حقوق ملت وظیفه همگانی است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام محمد بارانی در جمع مردم روزه دار رودان اظهار داشت: نظام استعمار و استکبار غرب با محوریت آمریکا هیچ‌گاه ایران اسلامی را رها نخواهد کرد و همواره به دنبال ضربه زدن به ملت ایران و انقلاب اسلامی‌ خواهد بود، زیرا ماهیت جمهوری اسلامی منطبق با سیاست و تمدن غرب نیست اما باید بدانند ملتی که هویتش عاشورایی است هیچ‌گاه زیر بار ظلم و ستم نخواهد رفت.

وی با اشاره به بسیج همه امکانات دشمن برای ضربه به ملت ایران و انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دشمن را نباید نادیده گرفت و از آن غفلت کرد، اما این دشمنی‌ها نباید حجابی برای نادیدن ضعف‌های داخلی باشد زیرا دشمن مگسی است که بر زخم کثیف می‌نشیند، لذا مسئولان باید همت کنند و نگذارند این زخم‌ها به وجود بیاید یا ادامه پیدا کند و اگر این اتفاق بیاید آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا نیز هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
 
حجت الاسلام بارانی با تأکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان گفت: مومنین و مردم خصوصا مسافران نوروزی جایگاه و احترام ماه مبارک رمضان را حفظ کرده و از کارهایی که خلاف تکریم این ماه بزرگ است، خودداری نمایند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • دفاع از حقوق ملت وظیفه همگانی است
  • مقایسه دو برش ۴۵ ساله دانشگاه تهران تاثیر انقلاب را گواهی می دهد
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب است
  • برگزاری آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی در ایران‌زمین همزمان با ۹۰ سالگی دانشگاه تهران
  • راه فتح قله از دانشگاه‌ می‌گذرد؛ راه را با جهاد علمی هموارتر سازیم
  • راه فتح قله از دانشگاه‌ می‌گذرد؛ راه را با جهاد علمی هموارتر سازیم/ آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سن
  • کارنامه یک سال بازار ایران
  • طلای جهانی به بهار نرسید!