Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی در چهارمین کنگره ملی آموزش‌های مهارت،‌ فناوری و اشتغال دانشگاه علمی کاربردی که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، بر ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در کشور تاکید کرد و گفت: برای این که کشور به پیشرفت و توسعه دست یابد به طیف گسترده نیروهای انسانی احتیاج داریم که ترکیب این نیروها از نظر فیزیکی در کشور مشخص شود،‌ یعنی تعیین شود که چه تعداد نیروی متخصص در کشور نیاز داریم و گستردگی آن در سطح کشور تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این کار لازم است ابتدا اهداف پیشرفت کشور مشخص شود، یعنی تعیین کنند که در یک بازه زمانی مشخص به کجا می‌خواهیم برسیم و شاخصه‌های پیشرفت توسعه چیست.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورها، اهداف و برنامه‌های خود را براساس سند چشم‌انداز مشخص می‌کنند. در کشور ما نیز در افق 1404 اهداف دستیابی به توسعه تعریف شده است و براساس این افق،‌ ایران باید در سال 1404 به توسعه‌ دست یافته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی بر ضرورت توازن بین مولفه‌های مختلف پیشرفت در کشور تاکید کرد و گفت: برای اینکه بخواهیم به توسعه پایدار برسیم، باید بین همه مولفه‌های پیشرفت یعنی توسعه اجتماعی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و اقتصادی توازن ایجاد شود. در این شرایط است که می‌توانیم به توسعه دست یابیم. بنابراین ما نیازمند تهیه نقشه‌های پیشرفت کشور در این چهار مولفه هستیم. این در حالی است که فقط نقشه جامع علمی کشور تدوین و ترسیم شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت‌ها در کشور باید مبتنی بر پیشرفت دانش بنیان باشد، عنوان کرد: علاوه بر این باید توسعه با عدالت و اخلاق اجتماعی نیز همراه شود و همه بتوانند از نتایج توسعه بهره‌مند شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که بسیاری از اهداف چشم‌انداز توسعه هنوز کاربردی نشده، گفت: باید یک آمایش سرزمینی صورت بگیرد تا بتوانیم میزان گستردگی پیشرفت در کل کشور را بررسی کنیم، ضمن این که لازم است شرایط برای شکوفایی همه استعدادها در کشور که یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی است نیز فراهم شود.

دکتر طیبی تصریح کرد: توزیع متوازن جمعیت در استان‌ها، یکی دیگر از نمودهای توسعه کشور است که باید مدنظر قرار بگیرد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از استان‌ها به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست خالی از سکنه شده‌اند و این می‌تواند در آینده برای کشور مشکل امنیتی ایجاد کند.

وی گفت: امروزه مشکلی که در کشور وجود دارد، این است که همه می‌خواهند بچه‌های خود را به دانشگاه بفرستند،‌ در حالی که فکری برای اشتغال آن‌ها نداریم و باید در برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌های خود به این مباحث نیز توجه کنیم تا در کشور مشکل و بحران اشتغال ایجاد نشود.

به گفته وی، اگرچه زیرساخت‌های تربیت نیروی انسانی در کشور ما بسیار خوب است و دانشگاه‌های مهارت‌محور نظیر علمی کاربردی نیز خوب عمل می‌کنند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها به صورت هدفمند به تربیت نیرو نمی‌پردازند و در بسیاری از موارد تربیت دانشجویان به صورت هدفمند نیست و باید دانشگاه‌ها با ماموریت‌محور کردن فعالیت‌های خود به این امر مهم توجه کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی سیاسی شدن فضای کشور را علت اصلی پیشرفت نکردن و مشکلات جامعه دانست و گفت: این که با وجود زیرساخت‌ها و نیروی انسانی خوب همچنان به پیشرفت جدی دست نیافتیم به این دلیل است که کشور ما بیش از حد و غیر ضروری سیاسی شده است و این سیاسی شدن فضا و قبول نداشتن همدیگر،‌ موجب شده که ما نتوانیم در موارد مختلف برنامه ریزی‌های بلندمدت داشته باشیم و بتوانیم با هماهنگی‌های بین دستگاهی براساس برنامه‌ریزی تصمیم بگیریم.

دکتر طیبی در پایان با بیان این که ما نیازمند انجام گفتمان بین علاقه‌مندان نظام برای حل مشکلات فعلی هستیم، گفت: باید با گفت‌وگو بین افراد و علاقه‌مندان نظام بتوانیم یک مدل جامع برای اداره کشور ترسیم کنیم،‌ چرا که نمی‌شود در سیاست داخلی و خارجی بین دولت، قوا و نهادهای مختلف اختلاف وجود داشته باشد اما به توسعه دست یابیم، بنابراین لازم است نخبگان سیاسی،‌ علمی و اجتماعی کشور مدلی مشترک برای دستیابی به توسعه ترسیم کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ایازی صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لازم است مردم برای پیشرفت و آبادانی شهر در کنار مسئولین باشند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با اشاره به شعار سال که "جهش تولید با مشارکت مردم" می‌باشد، خاطرنشان کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، ضروری است که صاحب نظران در این حوزه وارد شده و با ارائه راهکارهای مناسب، مسئولان را یاری کنند.

وی افزود: مردمی‌کردن کارها هزینه‌ها را کاهش و سرمایه‌های اجتماعی را افزایش داده و سطح نشاط اجتماعی را در جامعه بالا می‌برد.

ایازی با تاکید بر اینکه مردم اساس و پایه ایجاد تحول در جامعه هستند، گفت: مشارکت دادن مردم در امور باعث می‌شود احساس کنند که در جایگاه خودشان که جایگاه رشد و شکوفایی در کشور است، قرار دارند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در ادامه به راهکارهای ایجاد مشارکت مردم در امور اجرایی و پیشرفت جامعه اشاره و تصریح کرد: این مهم از طریق شناخت مردم و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایشان، اعتماد به مردم و توانمندی‌های اقشار مختلف جامعه و هدایت آن به سمت حل مشکلات با نگاه مساله محور امکان پذیر خواهد بود.

ایازی همچنین تاکید کرد: مسئولان وظیفه دارند با برنامه‌ریزی مناسب و تأمین اعتبار لازم، بستر لازم را برای توسعه و آبادانی فراهم سازند لیکن امر توسعه بدون مشارکت و همراهی مردم میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به نقش مردم در امور مدیریت شهری و پیشرفت و آبادانی شهر گفت: همکاری عمومی و رعایت قوانین در حوزه‌های مختلف نظیر عدم تخلف در ساختمان‌سازی، پرهیز از آسیب زدن به اموال عمومی، پرداخت به‌موقع بدهی و عوارض شهری از جمله مواردی است که به‌عنوان مصادیقی از نقش مردم در توسعه و آبادانی شهر، یاری دهنده می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ تلاش بسیار و اقدامات خوبی برای پیشرفت و آبادانی شهرکرد از سوی مجموعه مدیریت شهری و سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شهرکرد انجام گرفت که در نظر داریم در کنار مردم شریف، این تلاش‌ها و اقدامات در سال جدید نیز با قوت بیشتر و بهتری ادامه داشته باشد.

کد خبر 6063950

دیگر خبرها

  • دهیاران برای توسعه پایدار در روستاهای دشتستان تلاش کنند
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • پیشرفت چشمگیر طرح جامع فاضلاب اهواز در دولت سیزدهم
  • بهنگام سازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی حلقه مفقوده کاربردی سازی علوم مهندسی
  • افتتاح طرح توسعه مسجد جامع روستای خور از توابع بخش مرکزی بردسکن
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • جهش تولید با مشارکت مردم زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون