Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@14:19:10 GMT

یک سَم سفید دیگر که هر روز می‌خوریم!

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۰۱۱۹

یک سَم سفید دیگر که هر روز می‌خوریم!

کارشناسان تغذیه و سلامت نسبت به مصرف روزانه یک ماده سمی سفید رنگ دیگر به جز نمک و شکر موسوم به "مونوسدیم گلوتامات" هشدار دادند. ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، متخصصان تغذیه این بار نسبت به مصرف ماده سمی سفید رنگی غیر از نمک و شکر هشدار دادند. مصرف مازاد مونوسدیم گلوتامات با افزایش اشتها، پرخوری و چاقی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مونوسدیم گلوتامات یکی از رایج‌ترین افزودنی‌های موجود در مواد غذایی تولید شده در کارخانه‌ها و نیز غذاهای سرو شده در رستوران‌هاست. این ترکیب البته در برخی خوراکی‌ها به شکل طبیعی وجود دارد. این ماده که بسیار به نمک و شکر شباهت دارد به عنوان طعم‌دهنده به حساب می‌آید.

ترکیب مونوسدیم گلوتامات به خودی خود و در مقدار کم بی‌خطر است اما در افرادی که به آن حساسیت و آلرژی دارند حتی به مقدار بسیار ناچیز هم می‌تواند خطرزا باشد. در واقع مقدار طبیعی آن در مواد غذایی بی‌خطر است اما وقتی به عنوان افزودنی و به طور مصنوعی در مقادیر زیاد به بسیاری از مواد خوراکی افزوده می‌شود برای بدن مضر است.

مونوسدیم گلوتامات اغلب در خوراکی‌های فرآوری شده همچون چیپس، سوپ‌های آماده و غذاهای کنسرو شده پیدا می‌شود. به گفته کارشناسان افراد باید قبل از اقدام به خرید، برچسب محصولات غذایی را کنترل کنند.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، کارشناسان معتقدند زیاده‌روی در مصرف این ترکیب می‌تواند به بروز مشکلاتی همچون میگرن، احساس سرگیجه، ناهماهنگی هورمونی، حالت تهوع و درد قفسه سینه منجر شود. همچنین این ترکیب بر گیرنده‌های چشایی زبان تاثیر گذاشته و باعث می‌شود طعم غذا بهتر به نظر آید که به پرخوری و چاقی منجر می‌شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۰۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سیدرضا احمدنیا گفت: اکنون در استان هزار و ۹۱۷ خانوار روستایی و ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر از نفت سفید استفاده می‌کنند و به منظور بهره مندی ساکنان مناطق کوهستانی و غیر برخوردار از گاز طبیعی، سهمیه نفت سفید به شکل توزیع الکترونیکی در کارت بانکی شارژ شد.

وی افزود: میزان سهمیه نفت سفید ویژه فصل بهار برای خانوار‌های یک تا هفت نفره ۲۰۰ لیتر است که مهلت استفاده از سهمیه تعیین شده تا آخر خرداد ماه امسال است.

وی گفت: هر لیتر نفت سفید با نرخ هزار و ۵۰۰ ریال در میان خانوار‌های بدون گاز طبیعی استان توزیع می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: افراد برای دریافت سهمیه سوخت اعلام شده با در دست داشتن کارت بانکی به فروشندگی و یا تعاونی عرضه نفت سفید محل سکونت خود مراجعه کنند.

 ۸۶ فروشنده در خراسان شمالی نسبت به توزیع نفت سفید فعال است.

دیگر خبرها

  • برای طرفداران دکوراسیون سفید و سبک بوهو (عکس)
  • چرا در رژیم غذایی شکست می‌خوریم؟
  • سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد
  • کشف بیش از ۹ تن گوشت و مرغ غیرقابل مصرف در قشم
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب
  • کشف و معدوم سازی ۶۳ کیلوگرم تخم مرغ غیر قابل مصرف در کاشمر
  • انبار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی در آبادان پلمب شد
  • کاخ سفید: نشانه‌ای از حمله اسرائیل به رفح در روزهای آینده دیده نمی شود
  • کاخ سفید: قطعنامه شورای امنیت الزام‌آور نیست
  • (عکس) ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب