Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه امروز مصادف شده است با چهلمین روز وقوع سانحه سانچی اظهار داشت: سانحه سانچی درسی بود برای ارتقای ایمنی دریانوردان و برای بررسی ابعاد این سانحه در قالب تفاهم‌نامه چند جانبه با کشورها وارد همکاری شده‌ایم که نهایتاً یک پاسخ شفاف به عموم جامعه دریانوردی خواهد داشت و آن هم اهمیت ایمنی دریانوردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نتیجه بررسی‌ها این خواهد بود که مرجع بین المللی دریانوردی به اصلاح و تدوین مقررات جدید اقدام کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه که ضرورت دارد به آن توجه کنیم این است که باید تمام امکانات را برای حمایت از شرکت‌های کشتیرانی به کار بگیریم اظهار داشت: بازار کشتیرانی و حمل بار از طریق دریا یک بازار پر نوسان است که باید در این نوسانات پی‌درپی سهم ایران افزایش پیدا کند.

راستاد تاکید کرد: در برخی از موارد این فراز و فرودها در کرایه حمل باعث ورشکستگی شرکت‌های کشتیرانی می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به درآمد جهانی از کرایه حمل بار از طریق دریا اظهار داشت: سالانه 388 میلیارد دلار درآمد کرایه حمل از طریق دریا است که این رقم 5 درصد حجم تجارت کلیه جهانی را پوشش می‌دهد.

وی افزود: ایران با داشتن 229 فروند کشتی اقیانوس‌پیما 1.1 درصد ظرفیت کلیه ناوگان جهانی را در اختیار دارد که در جایگاه بیستم جا گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امروز صنعت دریانوردی در زمینه حمل و نقل کانتینری تمرکز دارد گفت: باید در این حوزه هم اقدامات بیشتری انجام دهیم و جایگاه خود را در دنیا ارتقاء دهیم.

راستاد ادامه داد: میزان کل جابجایی بار از طریق دریا در جهان 145 میلیون TEU است و سهم ایران از این رقم 30 میلیون TEU است که در این زمینه هم جای رشد و ارتقا وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک با کمبود نیروی انسانی در حوزه دریانوردی مواجه خواهیم شد گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در سطح دریایی بحث تربیت و آموزش دریانوردان است که در حال حاضر 1 میلیون و 700 هزار دریانورد در ناوگان اقیانوس‌پیما مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: مطالعات نشان مید هد در سه سال آینده در جهان با کمبود 16 هزار و 500 افسر مواجه خواهیم بود گفت:‌این می‌تواندیک فرصت برای ایران محسوب شود که اقدام به ترتیب نیروی انسانی در صنعت دریانوردی کند. بنابراین می‌توانیم علاوه بر حضور در ناوگان تحت پرچم در رده‌های افسری به راحتی به ناوگان جهانی ورود کنیم.

راستاد همچنین با تاکید بر اینکه ارتقای رقابت پذیری راهبرد اصلی تمام بنادر در جهان است گفت: اگر بخواهیم جایگاه بنادر کشور را ارتقا دهیم باید رقابت‌پذیری بنادر را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتی‌هایی با ظرفیت بالاتر از 20 هزار TEU وارد بازار بین‌المللی شده‌اند گفت: برای پذیرش این کشتی‌ها در بنادر باید بنادری با عمق بیشتر از 17 متر داشته باشیم.

راستاد تاکید کرد: آخرین مطالعات و آمارهای جهانی در زمینه شاخص رقابت ‌پذیری می‌گویند که بنادر ایران در شاخص رقابت پذیری در سال 2017 رتبه 69 را داشته‌اند این در حالی است که دو کشور در منطقه جایگاه‌های 17 و بیست و پنجم را در اختیار خود داشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین جایگاه بنادر ایران در شاخص حمل و نقل رتبه 57 و در زیرشاخص کیفیت بنادر جایگاه 71 را از آن خود کرده‌اند این در حالی است که دو کشور در منطقه رتبه 4 و 13 را داشتند و این نشان می‌دهد که راه سختی را پیش‌رو داریم.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های ما برای بهبود جایگاه بنادر ایران در جهان خصوصی‌سازی و واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی است گفت: از این رو نسبت به واگذاری راهبری دو ترمینال بندر شهید رجایی به بخش خصوصی اقدام کردیم و یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از بخش خصوصی حاضردر این ترمینال‌ها تضمین و تعهد استفاده از اپراتورهای بین‌المللی است.

راستاد با اشاره به ارتقای جایگاه لوجستیکی بنادربرای تامین کالا اظهار داشت: در اراضی پس کرانه بنادر به دنبال انبارداری نیستیم و به دنبال ارتقای لوجستیک در بنادر و افزایش ارزش افزوده در اراضی پس کرانه هستیم و معتقدیم از این طریق رقابت‌پذیری بنادر افزایش می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به توسعه راه‌آهن و ریل در بنادر کشور اظهار داشت: به دنبال اتصال بنادر به شبکه ریلی هستیم و برای این موضوع از منابع کشور هند استفاده خواهیم کرد.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ ناوگان مسافری دریایی ایران چه زمانی بازنشسته می شوند؟

تین نیوز

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به خبرنگار تین نیوز متوسط عمر ناوگان مسافری دریایی کشور را 21 سال اعلام کرد.

علی اکبر مرزبان در نشست خبری افزود: بر اساس کنوانسیون های مهم و مشهور ایمنی دریایی، کشتی عمر تعریف شده بازنشستگی ندارد و تا زمانی که قادر به پاس کردن آیتم های کنترل و بازرسی بر اساس استانداردهای تعریف شده در سازمان های معتبر ایمنی دریایی باشد می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در پاسخ به خبرنگار تین نیوز تصریح کرد: شناورهای مسافری کشور به طور میانگین 21 سال عمر دارند که عمر چندان بالایی نیست اما با توجه به این که هر چه عمر ناوگان پایین تر باشد هزینه های آن پایین تر و صرفه اقتصادی آن بالاتر است، بهتر است از الان به فکر نوسازی آنها باشیم.

مرزبان گفت: در ایام طرح نوروز تعداد مسافران به بنادر شمالی و جنوبی افزایش می ‌یابد. نوروز پارسال ۶.۵ میلیون سفر دریایی و گردشگری داشتیم.

وی اضافه کرد: پارسال افزایش ۱۷ درصدی مسافر دریایی نسبت به ۱۴۰۱ داشتیم، برای نوروز امسال پیش‌بینی می‌شود در همه مدل‌های حمل‌ونقل  ۳ تا ۵ درصد افزایش ترددها داشته باشیم.

مرزبان تصریح کرد: حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی، ارائه خدمات مناسب به مردم در بنادر و آمادگی لازم برای حوادث دریایی و جست‌وجو و نجات در دستورکار سازمان است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • استان مرکزی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است
  • مسیرهای مجاز سفرهای دریایی نوروز 1403
  • اجرای طرح ایمنی گردشگری دریایی برای مسافران نوروزی در گیلان
  • آغاز فعالیت ایستگاه مجاز گردشگری دریایی بوشهر + عکس
  • ◄ ناوگان مسافری دریایی ایران چه زمانی بازنشسته می شوند؟
  • آمادگی ۶۰۷ شناور مسافری و گردشگری در هرمزگان
  • آغاز فعالیت ایستگاه مجاز گردشگری دریایی بوشهر + تصویر
  • مورد استناد قرار نگرفتن مقالات به علت کیفیت پایین نیست/ ارتقای رنکینگ جهانی دانشگاه‌های ایران به رتبه ۱۴
  • اعلام ۱۳ مسیر مجاز سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳/خدمات‌رسانی در ۲ مسیر دریایی بین‌المللی به مردم در ایام نوروز
  • پارسال سانحه دریایی منجر به فوت نداشتیم/ مسافران از ایستگاه‌های گردشگری استفاده کنند