Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@20:30:55 GMT

۱۱ میلیون ایرانی حاشیه‌ نشین هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۰۶۰۵

۱۱ میلیون ایرانی حاشیه‌ نشین هستند

مشاور وزیر کشور گفت: ۱۱ میلیون ایرانی ساکن مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

به گزارش ایسنا، رضا محبوبی در همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران کل استان با بیان این مطلب اظهار کرد: نبود دسترسی به خدمات اجتماعی و فقدان نظارت اجتماعی از مهم‌ترین مشکلات در مناطق حاشیه نشین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی ایران در سال‌های اخیر اظهار کرد: سه میلیون بیکار، سه میلیون نفر معتاد، وجود ۶۰۰ هزار زن بی همسر بر اثر طلاق در سنین فعال ۲۵ تا ۴۰ سال و نیم میلیون زندانی ورودی در سال از جمله آسیب‌های اجتماعی موجود در ایران در طول سال‌های اخیر به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در طول پنج سال گذشته تا حدودی کنترل شده است. تعداد زنان سرپرست خانوار به دلایلی غیر از طلاق، به حدود سه میلیون نفر در سال گذشته رسیده است و بیش از ۱۵ میلیون پرونده‌ی قضایی در دستگاه قضایی داریم که این نیز به کم رنگ شدن نقش ریش سفیدان و آموزه‌های دینی در منازعات اشاره دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، وجود مسئله را فاصله داشتن با استانداردها و اهداف تعیین شده خواند و گفت: برآوردها و محاسبات نادرست، تغییر شرایط و تغییر بازیگران و نقش رقبا از جمله علل به وجود آمدن یک مسئله به شمار می‌آیند. بر اساس این تعریف مسئله‌ی اجتماعی، واقعیت‌های انسانی، جمعی متغیر، قابل کنترل و محصول نظامی از تعاملات انسانی هستند که از دیدگاه دیگران نامطلوب به شمار می‌آیند و پیشگیری و مدیریت آن نیازمند کنش و اراده جمعی است. 

وی با تاکید بر کارکرد نامناسب ساختارهای اجتماعی بیان کرد: این کارکرد نامناسب را باید به ساختارهای اجتماعی و نهادها ارجاع داد. آسیب اجتماعی اگر فراگیر شود، تبدیل به مسئله‌ی اجتماعی می‌شود؛ به عنوان مثال بیکاری انتخاب خود فرد نبوده و جامعه این شرایط را به او و سایرین تحمیل کرده است، از این رو باید ریشه‌ی آن را در جامعه جست‌وجو کنیم.

محبوبی در ادامه با اشاره به تکنیک حل مسئله با تاکید بر رویکردهای اجتماع محور برای ذی نفعان و ذی نفوذان افزود: اولین گام برای حل مسائل، شناخت مسئله بوده که در رابطه با مسائل اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. بارش فکری، انتخاب بهترین و امکان‌پذیرترین راه‌ حل‌ها، اجرای برنامه حل مسئله و بازخوردگیری و اصلاح روش‌های حل مسئله به ترتیب از دیگر مراحل حل یک مسئله به شمار می‌آیند.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به ملاحظات اساسی، در کاربست تکنیک‌های حل مسئله برای حل مسائل اجتماعی گفت: مسئله‌ی اجتماعی تک عاملی نبوده و باید با تکیه بر آمار و اطلاعات و توجه به تمامی ابعاد مسئله به ارائه‌ی راه حل پرداخت و با استفاده از روش علمی سهم عوامل مختلف در ایجاد مسئله را تعیین کرده و از نخبگان دارای گرایشات فکری مختلف نیز در این میان استفاده کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر راه حل مبتنی بر مشارکت ذی نفعان و ذی نفوذان در حل مسائل اجتماعی، عنوان کرد: استفاده از توان خود مردم، نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند راه حل مناسبی برای حل مسایل اجتماعی باشد.

مشاور وزیر در ادامه با اشاره به نقش عدالت و امنیت، تصریح کرد: اگر رشد ظاهری داشته باشیم و شهروندان داخل جامعه احساس آرامش و عدالت نکنند، کارهایی که برای توسعه انجام می‌دهیم، بی‌فایده خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: هیچ موضوعی به اندازه‌ی مسایل اجتماعی پس از موضوع هسته‌ای و توان دفاعی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیست؛ از این رو باید با ارتقاء اخلاق فردی، رعایت حقوق شهروندی و اصلاح رفتارهای فردی، استفاده از عنصر دین و نهاد روحانیت و استفاده از ذی‌نفعان در راستای با مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران کل استان به همت مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه، گفت:نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را بکند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در خصوص استقبال ناشران  از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: امیدواریم امسال نمایشگاه پرشوری داشته باشیم و پیش‌بینی می‌کنیم استقبال خوبی از نمایشگاه صورت بگیرد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: ناشران طی سال گذشته خیلی زحمت کشیدند برای اینکه آثار خوبی را در معرض دید مردم قرار بدهند و به نمایشگاه برسانند. مردم می‌توانند با اطمینان از اینکه تازه‌های نشر ویژه‌ای را در اینجا خواهند دید، به نمایشگاه بیایند.

وی تأکید کرد: نمایشگاه امسال 150 هزار متر مربع وسعت دارد، ولی همین مقدار هم پاسخگوی همه نیازهای حوزه نشر نیست و تقاضا بیش از این هست. هر ناشری که طبق آیین‌نامه تعداد کتاب‌های آن به حد مجاز رسیده، در نمایشگاه حضور دارد و برخی از ناشرانی که تعداد کتاب‌های آنها کمتر از آن میزان بوده را هم توانسته‌ایم جواب بدهیم. اما طبیعتا فضا برای تعدادی هم وجود ندارد و طبیعتا آنها در بخش مجازی حضور دارند. ناشری که عناوین قابل اعتنایی داشته باشد و در نمایشگاه حضور نداشته باشد را نمی‌بینیم.

احمدوند در پاسخ به سؤالی در خصوص مقایسه با سال گذشته نیز گفت: عدد دقیق نمی‌دانم، ولی تنوع حضور ناشران خوب است. یعنی هم در موضوعات مختلف و هم برای مخاطبان مختلف، به نظرم یک نمایشگاه حداکثری است. تعداد ناشران خصوصی زیادی حضور دارند و طبیعتا تعدادی از نهادهای دولتی هم در بخش ناشران فعال هستند؛ ناشران با افتخاری هستند، آثار خوبی ارائه کرده‌اند و مخاطبین قابل توجهی هم دارند که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند. حتما باید اینها در نمایشگاه حضور داشته باشند و ناشران خصوصی که کارهای خوبی دارند هم در نمایشگاه هستند.

وی افزود: در جانمایی سعی شده به ناشرانی که تعداد عناوین زیاد و مخاطبین بالایی دارند، توجه شود. در هر دوره‌ای این شائبه هست که تبعیض اتفاق می‌افتد. واقعا تلاش بر این است که فضا برای مخاطب آرامش‌بخش باشد و در پیدا کردن محصول مورد نظر خود راحت باشد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین گفت: نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را کند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

وی تأکید کرد: نمایشگاه کتاب باید یک نمایشگاه آرام فرهنگی باشد؛ رویکرد ما سال گذشته همین بود و امسال هم همین است. اینجا فضای مقدسی است؛ اگر هنجارشکنی اتفاق بیفتد، طبیعتا خود مردم، غرفه‌داران و ناشران اجازه این کار را نمی‌دهند. اما برخوردی که حاشیه و تنش ایجاد کند را ما به هیچ وجه در نمایشگاه نداریم.

دیگر خبرها

  • درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بین‌المللی توجه شود
  • احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود
  • رویکرد اصلی دولت حل قاعده‌مند مسئله حقوق و دستمزد است
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • جابه‌جایی منطقه حاشیه‌نشین تبریز در اولویت کاری است
  • حمایت جمعی از مردم و بسیجیان مهریز از طرح نور
  • لزوم ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • تاکید رئیسی بر استفاده از مساجد در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار