Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-06@23:10:42 GMT

فرمانده زنده "تنگه ابوقریب" کیست؟ +عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۰۶۹۶

در عملیات مقابله رزمندگان ایرانی با عراق در «تنگه ابوقریب», رزمندگان گردان عمار به تنهایی در مقابل یک لشکر زرهی عراقی ایستاد و نیمی از این گردان به علت تشنگی به فیض شهادت نائل شدند. روایتی که بهرام توکلی آن را به تصویر کشیده است.


به گزارش شریان نیوز،«تنگه ابوقریب» نام تنگه‌ای بسیار استراتژیک است که در منطقه فکه (شمال غرب خوزستان) واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این واقعه که پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران رخ داد, عراق در سال 67 به این تنگه حمله کرد.

به گزارش تسنیم، رزمندگان ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند، یکسری از رزمندگان در شمال غرب درگیر بودند، گروهی دیگر در شلمچه و جزیره مجنون. در آن زمان رزمندگان گردان عمار یاسر لشکر 27 محمد رسول الله(ص) تهران تازه از خط پدافندی برگشته بودند و به آنها مرخصی داده شد تا به تهران بازگردند. رزمندگان خود را برای رفتن به تهران آمده کرده بودند و حتی بلیط قطار هم در دستانشان بود. در آن زمان قطارهای اندیمشک بعد از ظهر به سمت تهران حرکت می‌کرد.

ساعت 10 -11 صبح همان روز اعلام شد که عراق به تنگه ابوقریب حمله کرده است و هیچ نیرویی را نداریم که در مقابل آنها بایستد. از طرف فرماندهی ابلاغ می‌شود که گردان عمار برای مقابله با عراق اعزام شود، اطلاع می‌دهند که گردان عمار آماده شده‌اند که بروند مرخصی! دستور می‌دهند که گردان عمار را برگردانید به تنگه ابوقریب. رزمندگان گردان عمار به پادگان دوکوهه برمی‌گردند و به سرعت تجهیز می‌شوند و با کامیون عازم خط مقدم می شوند. در این عملیات گردان عمار به تنهایی در مقابل یک لشکر زرهی عراقی ایستاد و نیمی از این گردان به علت تشنگی به فیض شهادت نائل شدند.

از وقایع مهم آن روز می‌توان به شهادت غلامرضا صالحی قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله(ص) اشاره کرد که در تنگه ابوقریب روز 22 تیر شهید شد. سردار محمدرضا یزدی فرمانده کنونی سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در آن عملیات فرمانده این گردان بود.سردار یزدی در آغازین روزهای شروع شورش‌های ضدانقلاب در استانهای غربی کشور همراه نیروهای مردمی عازم نبرد با گروهک‌های تجزیه‌طلب می‌شود و پس از آن در سال 60 به عضویت رسمی سپاه در می‌آید.در ابتدای تشکیل لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) به این واحد می‌پیوندد و وارد گردان عمار آن می‌شود. در سال 63 به‌عنوان فرمانده گردان عمار انتخاب می‌شود و تا پایان دفاع مقدس در این سمت باقی می‌ماند.

مهدی پاکدل در نقش سردار یزدی فرمانده گردان عمار

پس از دوران دفاع مقدس مدتی به‌عنوان فرمانده تیپ یکم لشکر 27 خدمت می‌کند و بعد هم معاون عملیات لشکر 27 می‌شود. پس از آن از لشکر 27  به ستاد سپاه کوچ می‌کند و در مسئولیت‌های ستادی مشغول به فعالیت می‌شود تا اینکه معاون حقوقی و پارلمانی سپاه را به‌عهده می‌گیرد. دست آخر هم در سیزدهم تیرماه 96 با حکم سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، جایگزین سردار کاظمینی در سپاه تهران بزرگ می‌شود.

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» درباره حماسه آفرینی ها و رشادت های رزمندگان گردان عمار است که بهرام توکلی نویسنده و کارگردان این اثر است. او امسال نهمین ساخته بلند سینمایی‌اش را با داستانی دفاع مقدسی به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آورده است که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در این جشنواره روبرو شده است. این فیلم جدیدترین تولید سازمان هنری رسانه ای اوج است و از نظر صحنه‌های اکشن و جنگی جزو آثار منحصر به فرد سینمای دفاع مقدس محسوب می شود.

سردار یزدی, نفر دوم از سمت راست

در این فیلم سینمایی مهدی پاکدل نقش سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) فرمانده گردان عمار لشکر27 محمد رسول الله(ص) را بازی می‌کند که قهرمان اصلی این فیلم است. در ادامه تصاویری از حضور سردار محمدرضا یزدی در دوران دفاع مقدس را مشاهده می‌کنید. 

منبع:صراط

دسته بندیایثار و شهادت برچسب هاتنگه ابوقریبرزمندگاناستراتژیکفرمانده مطالب مرتبط سیمرغ بر شانه‌ چه کسانی خواهد نشست؟
معرفی نامزد‌های سیمرغ جشنواره ملی فیلم فجر۳۶/ فیلم هومن سیدی با یازده نامزدی رکورددار شد
«تنگه ابوقریب» رکورد دوئل را زد! +عکس

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل آینده آبی‌ها کیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مهم‌ترین بحث درخصوص این روزهای باشگاه استقلال به انتخاب جانشین علی خطیر بازمی‌گردد. پس از برکناری شبانه مدیرعامل آبی ها که با امضای سه عضو هیئت مدیره این باشگاه صورت گرفت، همه در انتظار تصمیم نهایی پتروشیمی خلیج فارس هستند تا به عنوان مالک باشگاه، مدیر جدید استقلال را انتخاب کند.

در مقطع فعلی، زمام امور در باشگاه استقلال به دست فرشید سمیعی سپرده شده است. عضو هیئت مدیره آبی ها که در مقام سرپرست مدیرعاملی آبی ها بر کارهای مدیریتی نظارت دارد و حتی خود او نیز شانس این را دارد که در قامت مدیرعامل جدید استقلال، جانشین خطیر شود.

با این وجود و پس از برکناری خطیر، بحث و گمانه زنی درباره انتخاب جانشین وی نیز افزایش یافت و نام های زیادی در فضای مجازی منتشر شده است. نام تعدادی از مدیران مختلف که پیش از این نیز تجربه نشستن روی صندلی ریاست باشگاه استقلال را در کارنامه دارند به همراه نفرات دیگری که در سال‌های اخیر همواره یکی از گزینه‌های مطرح شده در فضای مجازی برای نشستن روی صندلی ریاست باشگاه بوده‌اند، در میان کاندیداها دیده می شود.

یکی از این اسامی، مصطفی آجورلو است. فردی که در دوره مدیریتی او، استقلال توانست به قهرمانی بدون شکست در لیگ برتر دست یابد و به یکباره در میانه های نیم فصل نخست لیگ قبل، از کار برکنار شد و جای خود را به علی فتح الله زاده داد. برکناری پرحاشیه آجورلو با واکنش های زیادی همراه شد و از آنجایی که فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو همواره در دوره مدیریتی آجورلو از وی تعریف و تمجید کرده اند، سبب شده تا نام او به عنوان یکی از کاندیداها مطرح شود بخصوص اینکه او رابطه بسیار خوبی نیز با جواد نکونام دارد.

نام دیگری که همواره در این سال‌ها به عنوان گزینه مدیریت استقلال مطرح شده، سعید آذری است. مدیر سابق ذوب آهن و فولاد که دست بر قضا از مقبولیت خاصی نیز میان هواداران استقلال برخوردار است. حتی پیش از نشستن علی خطیر روی صندلی ریاست، او یکی از جدی ترین گزینه های مدیریت باشگاه بود ولی در نهایت این اتفاق رخ نداد.

اما آن‌گونه که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، شهریاری که به عنوان نماینده تام الاختیار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در باشگاه استقلال مشغول به کار شده، از طرف مالک جدید آبی‌ها این قدرت را دارد تا در خصوص مسائل مدیریت و اثرگذار باشگاه استقلال تصمیم گیری کند. فردی که پیش از این و در سال‌های گذشته علاوه بر سابقه مدیرعاملی باشگاه صبا باتری، حضور در هیئت مدیره استقلال را نیز در کارنامه دارد. ممکن است حتی خود شهریاری به عنوان رئیس هیئت مدیره در این باشگاه مشغول فعالیت شود و شخص دیگری در سمت مدیرعاملی منصوب شود و عملا امور مدیریتی باشگاه استقلال از فیلتر شهریاری و هلدینگ خلیج فارس رد شود.

به هر شکل تا زمان قطعی شدن انتخاب مالک باشگاه استقلال و هیئت مدیره آبی‌ها باید منتظر ماند. در حال حاضر فرشید سمیعی که پیش از این نیز یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه بود، به عنوان سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال وظیفه دارد تا مسائل جاری باشگاه را با هماهنگی با مالک آبی‌ها پیش ببرد.

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر اسرائیل در جولان
  • سرمربی فصل بعد پرسپولیس کیست؟
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • گمشدگان تنگه دار نوشهر پیدا شدند
  • عملیات ترکیبی رزمندگان فلسطینی در نبرد ۱۵ ساعته با اشغالگران
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • خروش دوباره آبشار فصلی در تنگه تاریخی زرانگوش + فیلم
  • مدیرعامل آینده آبی‌ها کیست؟
  • اولین فرمانده گردان در تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص) که بود؟