Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@22:04:25 GMT

تصویب شیوه‌نامه حمایت از دانشجویان کارآفرین

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۴۰۶۴

تصویب شیوه‌نامه حمایت از دانشجویان کارآفرین

رییس صندوق رفاه دانشجویان از تصویب شیوه نامه شناسایی دانشجویان مستعد کم بضاعت برای ارایه خدمات وحمایت از دانشجویان کارآفرین خبرداد و گفت: در سه سال اخیر بیش از ۴۰۰ خوابگاه دانشجویی ارتقا یافته، ۳۶۰ سلف سرویس دانشگاهی ارزیابی و ۶۰ سلف سرویس صنعتی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مهندس ذوالفقار یزدان مهر در شصت و یکمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها که در دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان ۱۱ گام بلند در دولت یازدهم برداشته است، گفت: در این زمینه می‌توان به تدوین سند راهبردی این صندوق با هدف ارایه خدمات هدفمند و مؤثر برای رسیدن به خودکفایی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اهتمام به رویکرد مدیریت مشارکتی مبتنی بر دانایی با روحیه جهادی، ظرفیت سازی در قوانین کشوری با تصویب هفت بند و ماده در احکام دائمی، برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی، افزایش درآمد اختصاصی صندوق با تحقق یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان با رشد ۱۷۱ درصدی برخی از این ۱۱ گام است که صندوق رفاه دانشجویان برداشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷، ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۹۶، ۲۰ درصد رشد داشته است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: با برداشت موانع خوابگاه سازی در برنامه ششم توسعه، ابتدای سال ۹۷ آغاز به کار ساخت ۲۰۰ خوابگاه زده می‌شود.

وی افزود: وزیر علوم در بازدیدی که از صندوق رفاه دانشجویان داشت بر استقرار برنامه ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی، کمک به ساخت خوابگاه‌های مجردی، لزوم نوآوری در ارائه خدمات به دانشجویان و نوآوری در رویکرد خدمات تغذیه و حمایت جدی از دانشجویان مستعد کم بضاعت تاکید داش و بر همین اساس برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۷ متناسب با دغدغه‌های وزیر علوم و اسناد بالادستی پیش بینی شده است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه به برنامه سند صندوق ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ یک صندوق هدفمند خواهیم داشت که راهبردهای آن نیز تدوین شده است و در اسفندماه سعی می‌کنیم آن را عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: از برنامه‌های دیگر صندوق رفاه، کمک به ظرفیت سازی خوابگاه‌های مجردی و متاهلی است و همچنین بخش خصوصی نیز می‌تواند در این زمینه همکاری کند.

یزدان مهر افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، ۴۲ دانشگاه یعنی ۳۴ درصد دارای رستوران مکمل و ۸۳ دانشگاه یعنی ۶۶ درصد دارای رستوران مکمل نیستند که در این زمینه گام‌هایی برخواهیم داشت.

رییس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه گفت: در سال ۹۷ نیز ارتقای خوابگاه‌ها پیگیری خواهد شد و برنامه ما این است که خوابگاه‌های رتبه سه را به سطوح بالاتر برسانیم و حتی به خوابگاه‌های رتبه دو نیز ورود پیدا کنیم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان‌ها گفت: باید توجه داشت که دانش بنیان‌ها عموما نوپا هستند و نباید از آن‌ها انتظار ایجاد تغییرات عمده اقتصادی داشت بلکه باید از آن‌ها حمایت به عمل آورد.

وی ادامه داد: علت این موضوع که عنوان می‌شود نباید حمایت از دانش‌بنیان‌ها متوقف شود به اقتصاد کشور ما بر می‌گردد. در شرایط تولید کشور ما، این ایده‌های نو و خلاقانه‌ای که توسط دانش بنیان‌ها ارائه می‌شود برای رسیدن به مرحله تولید انبوه به سرمایه اولیه، حمایت‌های قانونی و همچنین پیمانکارومجری توانمند نیازمند هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در بخش‌های مالی و پولی و تئوری و نظریه سازی اقتصادی، ایده‌های دانش‌بنیان‌ها بسیار موثر و حائز اهمیت است، کما اینکه بسیاری از این ایده‌ها هم اکنون متقاضی به کارگیری گسترده دارد. در بخش صنعت نیز به دلیل انحصار‌هایی که در واردات کالا و اطلاعات و تکنولوژی وجود دارد، برخی از ایده‌های خوب تولید می‌شوند، اما قدرت ایجاد کثرت و تولید انبوه ندارند.

غیبی پور ادامه داد: در مسئله دانش‌بنیان‌ها ما در ابتدای راه هستیم و البته این نوع شرکت‌ها در کشور‌های پیشرفته‌تر نیز تازه کار خود را شروع کرده اند. خوشبختانه در کشور ما در بحث حمایت‌های دولتی در بحث تهسیلات بانکی و همچنین مشوق‌های مالیاتی کار خوبی برای پشتیبانی از دانش بنیان‌ها انجام شده است. این موضوعات کمک می‌کند این افراد صاحب ایده و بعضا دانشگاهی دور هم جمع شده و تحولی ایجاد کنند.

تاثیر دانش بنیان‌ها هنوز ناشناخته است

 تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: درمورد تاثیر دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی به صراحت نمی‌شود اظهار نظر کرد. ما سال هاست که در دانشگاه‌های خود تولید علم می‌کنیم، اما ارتباط این علم و عمل بسیار ضعیف است. در برخی از وزارت خانه‌ها می‌توانیم بیش از ۵۰۰ جلد پایان نامه کاربردی بیابیم و می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها به مرحله اجرا نرسیده اند.

تاثیر دانش بنیان‌ها در تولید مردمی

غیبی پور گفت: در چند عرصه خاص که تاثیر زیادی هم در تولید دارند دانش بنیان‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. به عنوان مثال با توجه به کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی، دانش بنیان می‌توانند در تکثیر گونه‌های جدید گیاهان که آبی کمتری نیاز دارند و یا شیوه‌های جدید آبیاری را ابداع و تولید کنند.

وی تاکید کرد: باید در مورد استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی توسط دانش بنیان‌ها به این نکته توجه داشت که تفهیم اهمیت کار آن‌ها برای کشاورزانی که به شیوه سنتی آشنا هستند، به درستی انجام شود. نکته دیگر نیز این است که چه سازمان‌هایی از این حرکت حمایت می‌کنند.

 تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: در کشور ما تشکل‌های دانش بنیانی وجود دارد، اما این اعتباراتی که وجود دارد تا این ایده‌ها را به عمل نزدیک کند، کمرنگ است. نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که تمام ایده‌ها به عمل برسند، اما باید شرایطی ایجاد شود که ارتباط دانش بنیان‌ها و دانشگاهیان با بخش صنعت تقویت شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا معمولا دانش بنیانی‌ها که با واحد‌های صنعتی بزرگ در ارتباط هستند موفق‌تر عمل می‌کنند چرا که این واحد‌ها توان تغییر رویه خود را به شیوه‌های نوین دارند و همچنین می‌توانند از تحقیقات پشتیبانی کنند؛ اما توان واحد‌های دامداری و کشاورزی کوچک برای این مقوله معمولا محدودتر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟
  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • خوابگاه دانشجویی ۵۰۰ نفره در گرگان کلنگ زنی می شود
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • مبلغ استفاده دانشجویان از سامانه نان برای پایان نامه ۲ برابر است
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا
  • توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی
  • کارآفرین اردبیلی مهمان برنامه «کار خونه»