Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-19@09:44:27 GMT

فضای مجازی در ایران رها شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۴۲۰۸

فضای مجازی در ایران رها شده است

معاون امور استان های رسانه ملی گفت: برای شنیدن صدای مردم باید یک ساختار شنونده تعیین شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی دارابی در نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای نا آرامی‌های دی ماه 96 که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد با اشاره به ابعاد مختلف این اعتراضات و اغتشاشات اظهار کرد: نباید نگاه تقلیل‌گرایانه و ساده‌اندیشانه به ناآرامی های اخیر وجود داشته باشد و به عبارتی سطح آن به نزاع و تسویه‌ حساب‌های سیاسی، موج سواری احزاب و اشخاص تقلیل یابد و علاوه بر این نباید و نمی‌توان واکنش‌های سیاسی را بر مبنای تحلیل‌های ذهنی افرادی بنا گذاشت که هیچ شناخت دقیقی از چرایی و چگونگی بروز این ناآرامی‌ها ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اغتشاشات اخیر در برخی شهرها در نوع خود تجربه جدیدی را مقابل مردم و حاکمیت قرار داد که می‌تواند به تجربه‌های اندوخته قبلی حاکمیت در ایران معاصر یعنی دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، پنج کودتا (سوم اسفند 1299، 25و 28 مرداد1332، کودتای سپهبد قره نی در اسفند 1336 و کودتای نوژه و ده‌ها مورد قیام و جنبش مردمی نظیر قیام 30 تیر و 15 خرداد بیفزاید و درس‌ها و نگرش‌های متفاوت و جدیدی را به همراه داشته باشد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه تفاوت‌های این ناآرامی‌ها با همه شورش‌ها، اعتراض‌ها و اغتشاشات بعد از انقلاب متفاوت است خاطرنشان کرد: البته در این بین می‌توان از نظر روش و نحوه مواجهه بیگانگان با موارد پیشین اشتراکاتی را بین آنها ببینیم.
وی در ادامه به تحلیل‌های صورت گرفته درباره اغتشاشات دی ماه 1396 در فضای جامعه پرداخت و گفت: تحلیل‌های ارائه شده در این موضوع در چهار دسته جای می‌گیرند که شامل تحلیل‌های رسانه محور که کانال‌های تلگرامی معاند،، ماهواره و اینترنت را اصل قرار داده بودند، تحلیل‌های کارگزارمحورکه دولت روحانی یا احمدی‌نژاد را مقصر می‌دانستند، تحلیل‌های ساختارمحور که ارجاع به شورش گرسنگان و بیکاران تحصیل کرده داده یا مبتنی بر شکاف در کشور بودند و نیز تحلیل‌های امنیت محور که مبتنی بر برنامه‌ریزی ضدامنیتی دشمن با محوریت آمریکا، اسراییل و عربستان را شامل می‌شدند.
نیازمند نگاه ترکیبی و جامعه‌شناختی به ناآرامی‌های اخیر هستیم
دارابی با بیان اینکه ضرورت دارد از باب جامعه‌شناسی و نگاه ترکیبی و همه جانبه به این مسئله نگریسته شود عنوان کرد: تحلیل جامعه‌محور یاجامعه‌شناختی اغتشاشات دی ماه 1396 با بهره‌گیری از حوزه‌های متعدد جامعه‌شناسی، چرایی اغتشاشات دی ماه سال 1396 را به نحوی شایسته مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.
معاون امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به مفهوم جامعه‌شناسی سیاسی و آثار رادیکالیسم انتخاباتی افزود: نگاه به پروسه متداول کُنش‌گری سیاسیدر انتخابات‌ ریاست جمهوری دوازدهم می‌تواند یکی از کلید‌های حل معمای چرایی اتفاقات اخیر باشد زیرا از آنجا که عموما رقابت سیاسی در ایران رقابت بین افراد و نه احزاب با برنامه‌های مشخص و حتی به‌ نوعی رقابت وعده‌ها با هم است، افراد سعی می‌کنند در رقابت انتخاباتی تا حد امکان شعار‌های رادیکال و تند مطرح کنند و وعده‌هایی بدهند که قابلیت انجام آنهاچندان اهمیتی برایشان ندارد بلکه آنچه مهم است اینکه از وعده‌های کمپین رقیب جلوتر و رادیکال‌تر باشد.
وی ادامه داد: بر این اساس اتفاقی که تقریبا در همه ادوار انتخاباتی پس از 76 که شاهد رقابت گرم میان کاندیدا‌های مختلف بودیم به چشم آمده، روندی است که با ناکارآمدی عمومی دولت‌ها خصوصا در وعده‌های اقتصادی عموما سبب قلب گفتمان شده و معمولا جریانی پس از یک دولت هشت‌ ساله بر سر کار آمده که در نقطه مقابل شعارهای آن قرار داشته‌اند.
دارابی بیان کرد: انباشت بیش از پیش وعده‌های به ثمر نرسیده یکی از مهمترین دلایل جامعه‌شناسی این اتفاقات به شمار می‌رود، رویدادی که به نظر می‌رسد در نگاه عمومی مردم نه مختص یک جناح و دولت بلکه به‌ مثابه کارنامه کلی حاکمیت فهم می‌شود.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه شعار «چرخش هم‌زمان سانتریفیوژ‌ها و چرخ زندگی مردم» طی سال‌های 92 و 96 به شکل رادیکالی مطرح شد گفت: پروسه‌ای ما نند برجام به فرجام رسید اما به نظر می‌رسد اوضاع کنونی اقتصادی و فاصله سطح انتظار مردم از برجام و واقعیت‌های اقتصادی کشور ثمره طبیعی این روند باشد.
مسئله اصلی ذهنی جوانان امروز کارآمدی نظام اسلامی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روند رشد و گسترش طبقه متوسط شهری با ویژگی‌هایی همچون تحول‌طلبی و تحول‌خواهی، سهم خواهی از قدرت و نیز تمایل به بهره‌گیری از ابزارهای جهانی شدن پرداخت و تصریح کرد: تحول و دگرگونی سبک زندگی شهروندان در ایران پس از انقلاب با با خصایصی همچون مصرف زدگی، رفاه‌طلبی، تجمل‌گرای
ی، تمایل به رشد سریع مالی، خوشبتی برابر با پولدارن بودن، عدم قناعت و همچنین خریدهای بی قاعده و تجملاتی همراه بوده است.
دارابی با اشاره به عامل شکاف نسلی در بروز اغتشاشات اخیر گفت: نسلی که در برخی از این اغتششات فعال بود، عمدتاً در سنین 16 تا 29 تخمین زده می‌شوند، این نسل با ارزش‌های دینی مواجهه چندانی نداشته اند.
معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما افزود: مسئله اصلی ذهنی در این نسل، کارآمدی است و اگر به تصور ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی برسد، زمینه‌های حرکت اجتماعی منفی در او شکل می‌گیرد.
وی به فراگیری اغتشاشات اشاره و عنوان کرد: شروع حرکت از پیرامون به مرکز خصلت دیگر این ناآرامی‌ها محسوب می‌شود چرا که معمولاً موج اجتماعی از پایتخت سرازیر می‌شود اما این دفعه از شهرستان‌ها و خصوصاً شهرهای کوچک شروع شده که می‌توان دلایلی همچون تحریک‌پذیری به دلیل ضعف در پختگی سیاسی را برای آن ذکر کرد.
دارابی به دیگر عامل جامعه‌شناسی اغتشاشات اخیر پرداخت و گفت: ضعف و سست شدن اعتبار کانون‌ها و گروه‌های مرجع سنتی و قدیمی و نیز فهم نامناسب بخشی از حوزه نخبه‌گی حکومت از مسائل مردم جزو دیگر عوامل به شمار می‌روند البته باید گفت به خطر افتادن «منافع جمعی» و فردی می‌تواند محرک به خیابان آمدن معترضین در همه جای دنیا باشد اما اقدامات و شعارهای ساختارشکن و تخریبگر نشان از وجود «تنفر» است که آن را می‌توان محصول انباشته‌شدن «احساس تحقیر»، «احساس تبعیض» و «فاصله طبقاتی» دانست.
معاون امور استان‌های صدا و سیما به عامل سیاست زدگی بوروکراسی و دور ماندن و عزلت اجباری نیروهای انقلابی از پست های مدیریتی اشاره کرد و افزود: در کنار اینها جدایی نگرش متقابل جامعه و دانشگاه از فهم تحولات اجتماعی نیز عامل موثری در بروز این ناآرامی‌ها بود.
مدل اقتصاد نئولیبرالی مبتنی بر رفاه و اصالت سود یکی از عوامل نارضایتی‌های اقتصادی مردم
وی در ادامه به جامعه شناسی اقتصادی اغتشاشات دی ماه پرداخت و گفت: تمایل دولت به مدل اقتصاد نئولیبرالی مبتنی بر رفاه و اصالت سود، فهم نارضایتی‌های اقتصادی اخیر را آسان‌تر می‌کند چرا که نگاه به مدل تجویزی و اجرایی دولت در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم که برخی آن را دولت سوم کارگزاران هم می‌دانند در سیاست‌گذاری اقتصادی همان روش را در پی گرفته است، روشی که در دوره دوم دولت سازندگی اعتراضات اقتصادی ناشی از تورم را رقم زد و حال به نظر می‌رسد، بستر اعتراضات اقتصادی رکود و بیکاری حاصل از روش‌های مدیریتی دولت فعلی است.
دارابی با اشاره به ماهیت بودجه سال 1397 خاطرنشان کرد: نکته اقتصادی دیگری که در شکل‌گیری فضای روانی اعتراضات اخیر اعلام بخشی از تصمیمات اقتصادی دولت ذیل بودجه 97 است؛ تحلیل مبهم وضعیت استمرار یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی دو نکته‌ای بود که به‌ عنوان کاتالیزور در بیشینه کردن فضای نارضایتی عمل کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، بیکاری را یکی دیگر از عوامل جامعه‌شناسی اقتصادی اغتشاشات اخیر دانست و ادامه داد: در سال‌های اخیر بیکاری در جمهوری اسلامی بیش از هر چیز معلول قاچاق و واردات بی رویه و ورشکستگی کارخانه و موسسات تولیدی و اشتغال زا بوده است، عدم توجه به مهارت و تخصص سبب تشدید این مساله شده همچنین تورم و گرانی افسار گسیخته و تشدید شکاف طبقاتی هم در این بین تاثیرگذار بوده است.
وی جامعه شناسی فرهنگی این اتفاقات را مورد توجه قرار داد و افزود: تأثیرشبکه‌های اجتماعی موبایلی در تحریک حاضران در این اغتشاشات تجربه جدیدی به شمار می‌رود؛ در یک بررسی، 60 درصد تهرانی‌ها و 54 درصد شهرستانی‌های حاضر در تجمعات، کانال‌های ضدانقلاب را منشأ و محرک خود دانسته‌اند، تحریک جمعی و دوطرفه بودن این رسانه‌ها تجربه جدیدی است که در ادوار قبلی وجود نداشت.
دارابی تصریح کرد: البته اینکه دولت مرتبا فضای مجازی را ببندد و دوباره باز کند، بی‌اعتمادی در این نسل و حتی نسل‌های قبل ایجاد می‌کند؛ باید گفت در فضای مجازی ما هنوز هیچ کاری صورت نگرفته و در فقه رسانه کاری نکرده‌ایم؛ یک سایت یا کانال در فضای مجازی شبهه‌افکنی می‌کند و اگر ما در این فضا قوی بودیم و مهارت لازم را داشتیم می‌توانستیم آن را خنثی کنیم و یا پاتک بزنیم، در کشورهای دیگر هم اینگونه سایتی طراحی می‌کنند که به عنوان پادزهر افکار عمومی عمل کند.
فضای مجازی در ایران رها شده است
معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه فضای مجازی در ایران رها شده است گفت: هرچند فیلترینگ در دیگر کشورها وجود دارد اما آخرین راهکار در خنثی‌سازی به شمار می‌رود.
وی در ادامه به مسئله جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات اشاره و خاطرنشان کرد: ظهور و بروز فرسایش هویتی ایرانیان بخصوص جوانان، سلیبریتی‌ها و تزریق سبک زندگی نئو لیبرالی و نیز فهم متعارض حوزه سیاسی (نگاه امنیتی به فرهنگ) و نخبگان دانشگاهی از فرهنگ از جمله مشکلات این حوزه به شمار می‌روند.
دارابی با بیان اینکه هرگونه واکنش سیاستی به اتفاقات دی ماه 96 باید با شناخت و فهم دقیق از ناآرامی‌های اخیر متکی به اطلاعات و یافته‌های جمع آوری شده از خود افراد شرکت‌کننده به خصوص جوانان باشد گفت: سخن مشترک مسئولان و فعالان سیاسی در روزهای اخیر ضرورت شنیدن صدای مردم بود اما نکته اساسی اینکه برای شنیدن صدای مردم باید یک ساختار تعیین شود، ساختاری شنونده که بتواند گفت‌و‌گو با دهه هفتادی‌ها را پیش ببرد.
نیازمند نقد درون‌گفتمانی هستیم
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با تاکید بر اینکه باید به صورت فعال باب نقد درون‌گفتمانی باز شود تصریح کرد: اگر این کار صورت نگیرد،یکباره کسی می‌آید و احساس می‌کند برگ برنده دارد و با ابزار رسانه در میان مردم مرجعیت می‌یابد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل جدی که جای کار برای مخاطب جوان دارد، سانسور و فیلترینگ در ایران است که از همان اول انقلاب و هر زمان به شکلی مطرح بوده و در اغتشاشات اخیر هم خودش را نشان داده است به طوری که یک روز ویدئو، یک روز ماهواره و یک روز شبکه‌های اجتماعی و موبایلی فیلتر شدند بنابراین بد نیست با رویکرد جریان‌شناسانه، علل، مبانی، آثار و راهکارهای این موضوع از منظرهای مختلف اجتماعی،جامعه‌شناسی سیاسی و سیاست‌گذاری فرهنگی بررسی و مسئله برای مخاطب جوان باز شود.
دارابی با بیان اینکه حوادث اخیر این فرصت را در اختیار ما قرار داده که «عدالت» را به عنوان یک فضیلت و مطالبه دوباره در صدر خواسته‌ها قرار دهیم عنوان کرد: به این ترتیب یک شعار فراموش‌شده به نام «عدالت» که از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است دوباره احیا می‌شود و علاوه بر این نیروهای حزب‌الله و انقلاب اسلامی پیشتاز مطالبه و عدالت‌خواهی قرار می‌گیرند و از این هویت توجیه‌گر و منفعل فاصله می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه دولت برای رفع موانع ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی

رییس جمهور اظهار کرد: دولت مردمی بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور کشورمان درچهارمین نشست رمضانی خود با اصناف و اقشار مختلف، بعد از ظهر شنبه ۲۶ اسفندماه در نشستی، به گفت و شنود با جمعی از فعالان کسب و کارهای فضای مجازی پرداخت.

رییس جمهور دراین نشست پس از استماع نظرات و دیدگاه‌های ۱۵ تن از صاحبان و فعالان کسب و کارهای دیجیتال، زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در جهان امروز پیشران توسعه و از الزامات و اولویت‌های کشور دانست وبا بیان اینکه ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی و محوریت جوانان با استعداد و خلاق در تحقق پیشرفت‌های فناورانه، امیدآفرین و درخشان است، بر رفع موانع موجود و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعداد بومی برای تداوم شتاب حرکت دراین مسیر تأکید کرد.

رییسی با اشاره به هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی برای اقتصاد کشور وهمچنین ضرورت ارتقای بهره‌وری برای تحقق رشد اقتصادی و رونق تولید، سهم اقتصاد دیجیتال را بواسطه اشتغالزایی، سرعت بازگشت سرمایه، بهره‌وری بالا و کاهش هزینه‌ها در تحقق این اهداف بسیار مهم وموثر دانست و بر افزایش حمایت‌های مالی و حقوقی و همچنین فراهم کردن فضای مناسب برای حضور و مشارکت بیشتر بخش خصوصی دراین عرصه تأکید کرد.

رییس جمهور رویکرد دولت مردمی به اقتصاد دیجیتال را نگاهی فرصت‌محور و تحول‌ساز دانست و با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای مختلف برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای دیجیتال، افزود: دولت مردمی بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد.

رییسی تنظیم‌گری‌ها و وضع مقررات برای فعالان عرصه کسب و کارهای دیجیتال را حلقه مفقوده برای حفظ پیشتازی در این عرصه دانست و با گلایه از کم کاری‌های گذشته در حوزه رگولاتوری اقتصاد دیجیتال، بر تداوم اقدامات در حال انجام برای تسریع در به روز شدن و جبران این عقب‌ماندگی تأکید کرد.

رییس جمهور با تأکید بر پرهیز بخش دولتی از هرگونه رقابت با بخش خصوصی در هر عرصه‌ای تصریح کرد: نقش دولت حمایت، هدایت، نظارت و همچنین ایجاد زمینه برای رقابت سالم در ارائه خدمات باکیفیت در اقتصاد کشور است.

رییسی با تأکید بر لزوم روان‌سازی کسب و کارهای اینترنتی، تسهیل صدور مجوز برای این کسب و کارها و حذف اجباری بودن اخذ مجوزهای غیر ضرور را از جمله اقدامات لازم برای روان‌سازی کسب و کارهای دیجیتال دانست و افزود: ایجاد محیطی سالم، رقابتی و آرام با دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی از جمله ملزومات رونق اقتصاد دیجیتال برای فعالین این بخش است.

رییس جمهور با بیان اینکه نظام اجرایی کشور به فعالین بخش اقتصاد دیجیتال اعتماد دارد و مسائل و چالش‌های احتمالی پیش‌روی فعالین این بخش را پیگیری خواهد کرد، از فعالان کسب و کارهای دیجیتال خواست با شناخت مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای حل آنها در ارائه خدمات به مردم و ارتقای کیفیت زندگی آنها نقش‌آفرینی کنند.

«استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به عنوان بازوان پرتوان دولت در تأمین امنیت شبکه در ارتباط با بخش‌های رسمی»، «تأکید بر ضرورت حفظ حقوق بخش خصوصی از جانب بخش‌های دولتی»، «توجه ویژه به حمایت از سکوهای آموزشی» و «ضرورت کار و تلاش مضاعف در حوزه کودک در بستر فضای مجازی با محوریت مسائل فرهنگی در کنار مسائل اقتصادی» از دیگر نکاتی بود که رییس جمهور در این جلسه ناظر به سخنان برخی از فعالین کسب و کارهای فضای مجازی مطرح کرد.

رییسی با تأکید بر لزوم ارتباط مستمر فعالین اقتصاد دیجیتال با بدنه دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است چرا که برای آنها نقشی مؤثر در اقتصاد قائل است و در این مسیر آماده دریافت نقطه‌نظرات و انتقادات است.

پیش از سخنان رییس جمهور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی با اشاره به اینکه دولت مردمی برای اولین بار یک فصل از قانون برنامه ۵ ساله را به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص داده و به شکل ریشه‌ای به دنبال تسهیل فعالیت‌های دیجیتال و رفع موانع آن بوده است، از اختصاص حدود ۱۰ درصد احکام برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به مباحث اقتصاد دیجیتال خبر داد.

زارع‌پور با بیان اینکه برنامه دولت برای فراگیر شدن شبکه فیبر نوری در سراسر کشور، زیرساخت توسعه ارتباطات و تسهیل فعالیت کسب و کارهای فعال در فضای مجازی را برای نیم قرن آینده به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقا بخشیده و تقویت می‌کند، اظهار داشت: دولت همچنین در موضوع تأمین نیروی انسانی توانمند برنامه تربیت سالانه ۱۰۰ هزار متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال را با کمک بخش خصوصی اجرا کرده است.

هوشمندسازی تمام خدمات دولت، تقویت تدابیر حفاظت از داده‌ها، تدوین برنامه‌های لازم برای بهره‌مندی از فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و تلاش برای ارتقای بهره‌وری با کمک متخصصان و فعالان عرصه دیجیتال، از دیگر برنامه‌های دولت بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها اشاره کرد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه حاضران در این نشست بیش از آنکه به دنبال کسب منفعت از کسب و کار خود باشند، به دنبال خلق ارزش و تسهیل زندگی مردم هستند، گفت که تعداد قابل توجهی از نرم‌افزارهایی که مردم به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنند، حاصل تلاش و خلاقیت افراد حاضر در دور همین میز است.

در ادامه جلسه آقایان دکتر علی حکیم‌جوادی مدیرعامل شرکت نصر تهران، مجید حسینی‌نژاد مدیرعامل و بنیانگذار شرکت علی‌بابا، محمدمهدی شریعتمدار مدیرعامل شرکت جی‌بیت، کاظم کیال مدیرعامل اپلیکیشن بله، خانم آریا مدیرعامل شرکت‌های کهکشان، علیرضا عابدی‌نژاد مدیرعامل شرکت دوران، محمدباقر تبریزی مدیرعامل شرکت کوئرا، مصطفی ری‌پور مدیرعامل شرکت دیجیتون، مصطفی امیری مدیرعامل شرکت زرین‌پال، سید مسعود طباطبایی مدیرعامل شرکت دیجی‌کالا، عباس عسگری ساری مدیرعامل شرکت مهیمن، خانم بامرام بنیانگذار نرم‌افزار کسب و کار در حوزه سلامت، محمد صدوقی مدیرعامل شرکت ترابرنت، سید مهدی سادات‌رسول بنیانگذار صندوق توسعه صادرات شریف و بردیا سید احمدنیا رییس هیئت مدیره شرکت والکس در سخنانی به تشریح نظرات و مطالبات خود پرداختند.

قدردانی از برنامه‌ها و اقدامات دولت مردمی برای توجه به بخش فناوری‌های اطلاعاتی نوین و درخواست برای توجه بیشتر به این عرصه، لزوم تغییر نگرش مدیران دولتی به استفاده از خدمات و فناوری‌های اطلاعاتی و دیجیتال، تسهیل فعالیت بخش خصوصی در این بخش برای جلوگیری از خروج شرکت‌های فناور و ایجاد موج مهاجرت معکوس، ساماندهی موضوع مالیات‌ستانی و توزیع و تخصیص عادلانه ارز به فعالان این بخش، ارتقای امنیت کاری و تضمین سرمایه فعالان اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای فضای مجازی، تسهیل دسترسی فعالان کسب و کارهای فضای مجازی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، جلوگیری از رقابت شرکت‌های دولتی و حتی نهادهای تنظیم‌گر با فعالان بخش خصوصی، فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای تبلور نوآوری و خلاقیت در این حوزه، توجه ویژه به بحث امنیت شبکه، تسهیل‌گری در صدور مجوز فعالیت بخش خصوصی، حمایت‌های مالی و حقوقی از فعالین کسب و کارهای فضای مجازی، توجه جدی‌تر و سرمایه‌گذاری دولت در بخش بازی و سرگرمی در فضای مجازی، تلاش برای بهبود کیفیت اینترنت، اعتماد به فعالان کسب و کارهای فضای مجازی و ارتقای امید در این عرصه، حمایت‌های قانونی و حقوقی از آن دسته از فعالان کسب و کارهای فضای مجازی که فعالیت آنها با منافع فعالان سنتی تعارض دارد، توجه بیشتر به فعالان کسب و کارهای فضای مجازی در بخش ارزهای دیجیتال از جمله نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی فعالان این بخش در دیدار با رییس جمهور بود.

فعالان کسب و کارهای فضای مجازی در پایان این دیدار نماز را اقامه کرده و افطار را مهمان دکتر رییسی بودند.

دیگر خبرها

  • از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری مخبر شکایت شد
  • جزئیات دیدار برخی فعالان کسب و کارهای مجازی با رئیسی
  • موانع کسب و کارهای فضای مجازی برطرف شود
  • احسان صالحی: از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری مخبر شکایت شد
  • برنامه دولت برای رفع موانع ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی
  • دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است
  • تأکید بر نگاه تحول‌محور و فرصت‌ساز دولت به اقتصاد دیجیتال
  • رئیسی: دولت بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال تاکید دارد
  • برنامه دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در وضع مقررات برای فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال
  • رئیسی: دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد