Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست «جمهوریت نظام» گفت: در اعتراضات اخیر جریانات حاشیه‌ای سوار بر متن مطالبات شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدعلی وکیلی، در نشست«جمهوریت نظام» که توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: دموکراسی از نردبان قدرت بالا رفتن نیست، دموکراسی آن است که گفتمان‌ها در پایان دوره حضورشان در قدرت که برآمده از صندوق رای است، حاضر به تمکین باشند و از نردبان قدرت پایین بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جریاناتی که جان‌شان به میز قدرت بند است و بالا رفتن از نردبان قدرت را بلدند، اما از آن پایین نمی‌آیند به جمهوریت قائل نیستند. برخی گفتمان خود را حاکم علل‌ابد می‌دانند و نمی‌خواهند از قدرت کنار بروند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید ببینیم کدام جریان در کشور حضورش معنابخش جمهوریت است. کدام جریان بودن‌شان باعث حضور حداقلی و تضعیف‌کننده جمهوری است؟ جریان‌هایی که بودن‌شان را به حضور حداقلی مردم گره می‌زنند دشمن جمهوری هستند. اصلاح‌طلبی در طول سالیان چون مقبولیت خود را برآمده از رای مردم می‌داند، بیشترین سهم را برای جمهوریت نظام ایفا کرده است و معتقدم اگر روزی مردم از اصلاح‌طلبان عبور کنند، از ظرفیت جمهوری نظام عبور کرده‌اند.

وکیلی بیان کرد: در جریانات فکری ایران نگاهی وجود دارد که به جمهوریت و رای مردم معتقد است و نگاه دیگری رای مردم را فاقد وجاهت می‌داند. این نگاه اولا و به ذات دنبال نظام اسلامی است و ثانیا به اجبار دنبال جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح لیدر این نگاه است که جمهوریت را در زمان اضطرار مجاز می‌داند. با این نوع نگاه نمی‌توان نسبت، قرابت و خویشاوندی بین این تفکر و جمهوریت نظام برقرار کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دموکراسی مساله عینی است و باید دید در زمین بازی کدام جریان پایبند به جمهوریت است.

وزن احمدی‌نژاد در حوادث سال 88 بیشتر از دو نفر دیگر بود

وی درباره اتفاقات سال 88 گفت: در اینکه وقایع 88 را یکجا و یکبار بدون هب و بغض و متناسب با آنچه که واقعا اتفاق افتاده است کالبدشکافی کنیم، ضروری و مهم است.

وکیلی اضافه کرد: ما اتفاقات 88 را آنطور که دلمان می‌خواهد روایت می‌کنیم، همان‌طور که صدا وسیما هرطور که دلش خواست مستند ساخت و وقایع را روایت کرد. نه آنها که یک طرف موضوع هستند محاکمه شده‌اند و حرف‌شان را زده‌اند، نه صداوسیما که مستند می‌سازد و یک‌طرفه قاضی می‌رود اجازه پاسخگویی می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در تحریک افراد در سال 88 به مراتب سهم و وزن آقای احمدی‌نژاد بیشتر از دو نفر دیگر بود. گرچه نحوه ورود و موضع‌گیری آن دو قابل نقد است.

وکیلی گفت: کاری که این روزها آقای احمدی‌نژاد می‌کند در مدیریت برآشفته جامعه، در بسیج مردم برای برهم زدن نظم جامعه به مراتب پرخطرتر از سال 88 است، اما ایشان با مصونیت کامل و روئین‌تن شهر به شهر می‌گردد.

وی اضافه کرد: اگر آن دو نفر تقصیری داشتند تاوان دادند. انصاف به خرج دهیم تا خدا انصاف به خرج دهد و تاریخ نیز در موردمان با انصاف قضاوت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال 88 مجموعه‌ای از متغیرها دست به دست هم دادند تا آن اتفاقات ناگوار رخ داد، اما عدم‌تعادل در برخورد با افراد، ابهام ایجاد می‌کند.

وکیلی افزود: سال‌ها این ابهام در ذهن مردم وجود دارد. ما صورت‌ مساله را در ذهن مردم پاک کرده‌ایم و تصور می‌کنیم مردم نیز فراموش کرده‌اند، اما به یک‌باره چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم مردم مثل سال 92 انتقام می‌گیرند. حافظه مردم هیچ‌گاه پاک نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نقش مردم در مشارکت‌های نظام سیاسی گفت: اصولا نقش مردم در تاسیس سلبی است؛ معتقدم مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا دچار گسست شویم.

وی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم بیان کرد: گسل‌های قومی، طبقاتی، مذهبی در نتیجه ناکارآمدی شکل گرفته و اخیرا توسط برخی عوامل داخلی تحریک شد و اتفاقا هم محرک این گسل یک جریان اصولگرایی بوده است.

وکیلی ادامه داد: این گسل‌ها محصول عملکرد آقای روحانی نیست. بلکه از سالیان قبل موجود بوده است.

وی تصریح کرد: ما جوان‌ها را تحقیر کرده‌ایم؛ مردمی که نتوانستیم مال‌شان را به امانت نزد خود نگه‌داریم، خیانت کرده‌ایم. کسانی را که فضای اشتغال‌شان را بسته‌ایم تحقیر کردیم. قطعا این تحقیرها جایی سر باز می‌کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مردم به حق اعتراضات‌شان را فریاد زدند اما قصد چنگ زدن به نظام و انقلاب را نداشتند. آنها آمده بودند مسئولین را نقد کنند و مانند سال 88 جریان‌های حاشیه‌ای سوار بر متن مطالبات شدند.

وی اظهار کرد: اعتراض حق مردم است؛ مسئولین باید اعتراضات را بشنوند. رهبری در جایی فرمودند «صدای شکستن استخوان نظام زیر بار آسیب‌های اجتماعی را می‌شنوم.» اینها مجموعه‌ای از روندهاست که طی سالیان ناکارآمدی را شکل داده است.

وکیلی درباره وضعیت معیشت مردم نیز گفت: امروز ملت ایران نحیف شده و جیبش خالی شده است و دولت نیز گران اداره می‌شود.

موافق لایحه بودجه موافق نیستم

وی درباره تصمیم مجلس برای بهبود وضعیت معیشت گفت: اولین برون داد این اتفاق لایحه بودجه است. بنده با لایحه بودجه موافق نیستم، چون این بودجه با تیم آقای روحانی به مجلس آمد و در کمیسیون تلفیق دچار فضای اجتماعی شد و با تفکر دولت روحانی هماهنگ نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تصمیمات احساسی مشکلات و هزینه‌هایی را به کشول تحمیل کرده‌ایم. یکی از این تصمیمات احساسی توزیع یارانه‌هاست. از 388هزار میلیارد بودجه کشور کمتر از 10 درصد برای سازندگی کشور است. این‌گونه نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی بیان کرد: ما نیازمند پارادایم جدیدی بودیم که در دل آن سرمایه‌ای جدید برای اداره کشور وارد کنیم.

وکیلی درباره بودجه سال 97 تصریح کرد: در بودجه امسال تصمیمات خوبی به نفع قشر آسیب‌پذیر جامعه گرفته شده است. این اتفاق بدی است که همه مردم به طور یکسان از یارانه‌ها برخوردار باشند. اقدامات شفافیت‌سازی هم در بودجه امسال دیده شده، اما با مطالبات مردم فاصله بسیاری دارد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است

مجید منادی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص لزوم شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتخابات یکی از ایستگاه‌هایی است که برای نظام، مردم و کشور عزیزمان ایران است. وقتی به این ایستگاه می رسیم وارد یک مرحله جدیدی می‌شویم که سرنوشت آن مرحله با دستان مردم کشور اسلامی ما رقم می‌خورد لذا نمی‌توانیم اهمیت و ضرورت هیچ انتخاباتی را کم ببینیم یا کم بشماریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: همه انتخابات کشور ما به نوعی در سرنوشت کشور، انقلاب، نظام و حتی شهر و روستای ما تأثیرگذار هستند به همین دلیل هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ فکری و منطقی آنگونه که بزرگان ما فرمودند تمام انتخابات‌ها تأثیرگذار و سرنوشت ساز هستند.

وی با بیان اینکه امروز در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه از خوزستان هستیم، تصریح کرد: بنده به نوبه خودم به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از همه مردم خوب در این ۲ حوزه انتخابیه دعوت می‌کنم تا حضور چشمگیر و مؤثری در انتخابات دور دوم داشته باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: گاهی اگر انتخابات‌های دور دوم، با حضور خوب مردم همراه نباشد ممکن است نتیجه آن نیز مَد نظر مردم نباشد.

منادی ادامه داد: هدف از انتخابات، کشف نظر مردم در اداره کشور، شهر، استان، قانون گذاری و نظارت است لذا وقتی بخواهیم نظر مردم را به خوبی در انتخابات‌ها متوجه شویم باید مشارکت مردم هم متناسب با آن عرصه باشد.

وی عنوان کرد: امیدواریم کار و جهاد اولی که در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، در جمعه آینده نیز با حضور مردم به خوبی برگزار شود، بتوانیم با سربلندی این مرحله را هم پشت سر بگذاریم و انتخابات آرام، قانون‌مند و در عین حال پرشور را داشته باشیم تا در رشد و توسعه شهر، استان و کشور عزیزمان اثرگذار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: ان شاءلله مردم در این بخش نیز حضور پیدا کنند و نظر خود را بیان کنند چرا که پشتوانه‌ای که برای نماینده خود ایجاد می‌کنند قطعاً در ادامه کار و پیشبرد کارها تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد. در استان خوزستان، انتخابات برای انتخاب ۲ نماینده از ۳ نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به دور دوم رفته است.

کد خبر 6096925

دیگر خبرها

  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی / والدین تصمیمات احساسی و هیجانی نگیرند