Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@08:34:59 GMT

علت ریشه شدن کنار ناخن‌ها چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۸۸۵۷۳

علت ریشه شدن کنار ناخن‌ها چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پوسته‌ شدن اطراف ناخن معمولا به دلیل کمبود آب برای عملکرد مناسب لایه‌ی شاخی که بیرونی‌ترین لایه‌ی روی پوست است بوجود می‌‌آید و از سلول‌های مرده تشکیل شده است. چربی محافظ در این قسمت از پوست کم شده و بنابراین پوست خشک می‌شود. بسته به دلیل پنهان، این اتفاق می‌تواند منجر به خونریزی، پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست اطراف ناخن‌های دست شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر علائم خشکی پوست شامل خارش، قرمزی یا خاکستری شدن پوست می‌شود یا احساس کشیدگی و سفتی پوست. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از لاک ناخن گرفته تا دوش گرفتن با آب داغ و یا حتی شستن دست‌ها با صابون زیاد می‌تواند منجر به بروز این مشکل شود.

هوای سرد و خشک زمستان هم می‌تواند موجب خشکی و ترک خوردگی پوست اطراف ناخن شود. در این مطلب دلایل خشکی پوست، پوسته شدن پوست اطراف ناخن و مخصوصا تاثیر کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین را برای‌تان شرح می‌دهیم.

کمبود ویتامین یا اوردوز ویتامین چگونه می‌تواند در پوسته شدن پوست اطراف ناخن نقش داشته باشد؟

پوسته شدن پوست اطراف ناخن‌تان می‌تواند نتیجه‌ی مصرف خیلی کم یا خیلی زیاد یک سری از مواد مغذی باشد. هر گونه کمبود ویتامینی می‌تواند منجر به خشکی پوست شده و در نهایت پوست اطراف ناخن‌تان را ترک خورده و پوسته کند. کمبود ویتامین B3 یا ویتامین B7 و مسمومیت با ویتامین A همگی می‌توانند علت پوسته شدن پوست اطراف ناخن باشند.

1. کمبود ویتامین B3 یا نیاسین

نیاسین یا ویتامین B3 ویتامین مهمی برای سلامت پوست است. کمبود شدید ویتامین B3 می‌تواند منجر به بیماری پوستی به نام پلاگر شود. علائم بیماری پلاگر شامل التهاب پوست، فلسی شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست می‌شود. پوست به مرور زمان با ترک خوردن می‌تواند پوسته شود، خونریزی کند و یا تیره و سفت شود. همچنین ممکن است لب‌ها و زبان‌تان نیز پوسته شود. پلاگر اولیه معمولا نتیجه‌ی رژیم غذایی است که هم از نظر نیاسین و هم از جهت تریپتوفان کمبود دارد.

هر چند پلاگر اغلب در اثر رژیم غذایی نادرست بوجود می‌آید اما پلاگر ثانویه نتیجه‌ی استفاده نکردن از نیاسین کافی در رژیم غذایی است که می‌تواند به دلیل اسهال‌های طولانی مدت، الکلیسم، بیماری هارت ناپ، سندرم کارسینوئید و داروهای گوناگونی چون ایزونیازید بوجود بیاید.

پلاگر می‌تواند برانگیزاننده‌ی زوال عقل و درماتیت نیز باشد. معمولا مصرف مکمل نیاسین، موثرترین روش بازیابی ذخایر ویتامین B3 در بدن است. رژیم غذایی سرشار از نیاسین شامل ماهی تن، مرغ، سالمون، گوشت بره، بوقلمون، ساردین، نخود سبز، مارچوبه، بروکلی، سبزیجات کلمی، اسفناج، بادمجان، تمشک سیاه و کدو حلوایی می‌شود.

2. کمبود ویتامین B7 یا بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7، وظیفه‌ی عمده‌ی حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را به عهده دارد. گاهی بیوتین، به نام اختصاری ویتامین H نامیده می‌شود که از واژه‌ی آلمانی Haut به معنی مو و پوست گرفته شده است. کمبود بیوتین نادر است و باعث خشکی پوست و فلسی شدن آن می‌شود. با تشدید کمبود بیوتین، درماتیت جدی‌تری ایجاد شده که التهاب، فلس‌های تیره رنگ و ریزش مو را به دنبال دارد.

سایر علائم شامل قرمزی چشمها، ترک خوردن لب‌ها، خستگی، افسردگی، بیخوابی و از دست دادن اشتها می‌شود. کمبود بیوتین می‌تواند علائم پسوریازیس و اگزما را تشدید کند که نهایتا منجر به پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شود. کمبود بیوتین معمولا در بیماران مبتلا به بیماری کرون شایع است.

چطور می‌توانید از کمبود بیوتین پیشگیری کنید؟ غذاهای سرشار از بیوتین شامل هویج، گوجه فرنگی، پیاز، آوکادو، تخم مرغ، بادام، گردو، پسته، دانه کنجد، شیر بُز، سالمون، چغندر برگ و موز می‌شود.

3. اوردوز رتینول یا ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که مسئولیت نگهداری پوست، التیام زخم، رشد مجدد پوست و سلامت سیستم ایمنی را به عهده دارد. ویتامین A به دو شکل وجود دارد: بتا کاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال که به آن رتینول هم می‌گویند، در غذاهای حیوانی وجود داشته و بدن مستقیما از آن استفاده می‌کند و نیازی نیست اول تبدیل شود. از سویی دیگر، کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. کاروتنوئیدها بعد از گوارش غذا به رتینول تبدیل می‌شوند.

وقتی پای ویتامین A به میان می‌آید، مصرف زیاد آن می‌تواند موجب پوسته شدن پوست شود که شامل پوست اطراف ناخن هم می‌شود. معمولا مسمومیت با ویتامین A که ناشی از غذا باشد به سختی اتفاق می‌افتد چون به دوزهای بسیار زیادی نیاز است تا مسمومیت روی بدهد. اوردوز با ویتامین A از استفاده‌ی طولانی مدت از کرم‌ها و ژل‌ها و مکمل‌های ویتامین‌ A ناشی شده و یا در اثر مصرف تصادفی دوزهای بسیار بالای این ویتامین بروز می‌کند. افرادی که دچار نارسایی کبد هستند، بیشتر مستعد علائم مسمومیت با ویتامین A می‌باشند.

سایر علت‌های پوسته شدن پوست اطراف ناخن

علاوه بر کمبود ویتامین با اوردوز ویتامین، علت‌های دیگری هستند که منجر به خشکی پوست و پوسته شدن آن می‌شوند.

عادت‌های بد: گاهی عادت‌های اضطرابی مانند جویدن یا کندن ناخن‌ها و کوتیکول‌ها موجب این حالت می‌شود. این عادت‌ها می‌توانند به پوست آسیب زده و ایجاد عفونت کنند.

زیاد دست شستن: شستن مکرر دست‌ها می‌تواند باعث خشکی پوست و پوسته شدن آن بشود چون استفاده‌ی زیاد از صابون یا مایع دستشویی، سطح پوست را سابیده و آن را حساس و آسیب پذیر می‌کند.

استفاده از محصولات شیمیایی قوی: مواد شیمیایی گوناگونی که به صابون‌ها، مرطوب کننده‌ها، شامپوها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی افزوده می‌شود، معمولا منجر به پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شوند.

آفتاب سوختگی: سپری کردن زمان طولانی زیر آفتاب مستقیم می‌تواند شما را دچار آفتاب سوختگی کند و در عرض چند روز پوست‌تان خشک و پوسته شود.

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم: ترک خوردگی، خشکی و پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌تواند نتیجه‌ی خشکی آب و هوا و سرما یا گرمای هوا باشد.

واکنش‌های آلرژیک: پوست اطراف ناخن ممکن است بخاطر قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی مانند لاتکس، نیکل، پودر شوینده یا حلال‌های شیمیایی خاص بروز کند.

اگزمای دست: اگزمای دست می‌تواند موجب قرمزی پوست، ترک خوردگی و خارش و پوسته شدن پوست شود. از آب گرم استفاده نکنید و شوینده‌های ملایم را برای درمان اگزمای دست بکار ببرید.

بیشتر بخوانید: ویتامین‌های مفید برای مو و ناخن را بشناسید

عفونت‌های قارچی: ایجاد قارچ روی انگشتان دست نیز می‌تواند موجب خشکی و پوسته شدن پوست اطراف ناخن شود. قارچ‌هایی مانند کاندیدا آلبیکانس یا گاهی درماتوفیت‌‌ها فقط در بافت مرده مانند سلول‌های مرده‌ی پوست یا ناخن زندگی می‌کنند.

پسوریازیس: پوسته شدن پوست اطراف ناخن نیز علامتی از پسوریازیس است. پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است.

کمبود کلسیم: خشکی پوست می‌تواند علامت کمبود کلسیم باشد که باعث پوسته شدن پوست اطراف ناخن می‌شود.

حرف آخر

درمان پوسته شدن پوست اطراف ناخن بستگی به علت آن دارد. بهتر است با پزشک متخصص در این مورد صحبت کنید تا با تشخیص دلیل پنهان این مشکل، درمان مناسب را تجویز کند. محصولات طبیعی مانند ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا عسل خام نیز توصیه می‌‌‌شوند.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

کمبود ویتامین و پوسته‌های اطراف ناخن

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفه خوانی؛ سنتی ریشه‌دار از میراث و فرهنگ رضوی

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از شبستان، مراسم آئینی صفه را اگر بخواهید ببینید باید در ایام ماه مبارک رمضان به حرم مطهر رضوی رفته تا در کنار زائران و خادمان بارگاه منور رضوی این سنت ریشه دار از فرهنگ رضوی را نظاره‌ گر باشیم.

برگزاری مراسم هر روز در دو نوبت
این مراسم هر روزه توسط خادمان حرمِ مطهر رضوی در حدّ اعلای معنویت در دو نوبت، نیم ساعت بعد از طلوع خورشید و بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌گردد. مراسم صفه در دو بخش اصلی اجرا می‎‎شود.

بخش اول شامل تلاوتِ کلام الله مجید و بخش دوم شامل قرائت چهارده بند ازسرودۀ خواجه نصیرالدّین در مدح و منقبت ائمه معصومان علیهم السلام است.

اجرای آیین توسط چهارده نفر از حفّاظ و تعدادی از خادمان و فرّاشان کشیک
این آیین توسط چهارده نفر از حفّاظ و تعدادی از خادمان و فرّاشان کشیک که در کنار ورودی‎های جلسه ایستاده‌اند، اجرا می‌شود. مکانِ اصلی اجرای این مراسم رواق دارالحفّاظ و یا در مواردی رواق دارالسّلام در حرم مطهر رضوی است.

ابتدا مقدمات مراسم شامل هدایت زائران به خارج از رواق، غبار روبی و نرده‌‎گذاری توسط فرّاشان انجام می‌شود، سپس تعداد چهارده رحل، قرآن مجید و چراغ لاله روی پارچه سبز ممتازی که قبلاً گسترده شده است به صورت دو دسته مساوی در دو سمت راست و چپ رواق مقابل یکدیگر نهاده می‌شود.
 
هفت رحل قرآن و لاله
بدین ترتیب در هر دو سمت رواق هفت رحل، قرآن و لاله قرار می‎گیرد. لازم به ذکر است، قرآن‎ها و رحل‎ها با احترامی ویژه از مکانی خاص به صورت دست به دست به محل برگزاری صفه منتقل شده و در جای مشخص خود قرار می‎گیرد. پس از قرارگرفتن لاله‌ها، رحل‎ها و قرآن‎ها، یکی از خادمان شمع‎های درون لاله‌ها  را روشن می‎کند. آنگاه چهارده نفر از حافظان که قاری قرآن نیز هستند، وارد رواق شده و با نظم خاصی در جایگاه خود پشت رحل‌ها، قرآن‌ها و چراغ‌های لاله‌ مستقر می‌شوند.

شمع روشن در لاله پیش روی
بدین ترتیب هر کدام از حفاظ، شمع روشنی در لاله‌ی پیش روی دارند و آماده انجام مراسم‌اند. در ادامه سرکشیک، معاون کشیک و سادات نیز وارد شده و در صدر رواق می‎نشیند. هم‌چنین یک عدد چراغ لاله نیز روی یک قالیچه در محل استقرار سرکشیک قرار دارد.

سجده شکر
بعد از اتمام مراسم به منظور شکرنمودن، همه به سجده می‌روند و پس از آن سرکشیک با احترام تمام، قرآن‌ها، رحل‌ها و لاله‌ها را برداشته و یک به یک به نفر اولی که ایستاده است، تقدیم می‌کند.

او نیز به نفر بعد به همین ترتیب تمام قرآن‌ها و لاله‌ها و رحل‌ها دست به دست به محل مخصوص نگهداری آن‌ها در اتاقی در گوشه جنوب شرقی رواق «دارالحفّاظ» می‌رسانند.


مراسم صفه قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد
محمود طغرایی رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره این آئین می‌گوید: حفّاظ به صورت دو شیفت زوج و فرد، با حضور یک خطیب در هر دو شیفت، مراسم صفّه را برگزار می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه واقف در وقف نامه تصریح نموده که ثواب قرائت کلام الله مجید را به ارواح مطهر چهارده معصوم علیهم السّلام هدیه نمایند، بنابراین تعداد چهارده نفر قاری قرآن کریم در مراسم شرکت می‌کنند و چهارده بند مدیحه خواجه نصیرالدّین را قرائت می‌شود.

ثبت صفه خوانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ایران
او با اشاره به این که مراسم صفه خوانی حرم مطهر رضوی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ایران ثبت شده است، می‌افزاید: مراسم صفه خوانی حرم مطهر رضوی به شماره ۳۰۱۲ در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۴۰۲ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی ایران ثبت شده است.

طغرایی با بیان این‌که مراسم صفه قدمتی حدود ۲۰۰ سال دارد و هر روز دو نوبت برگزار می‌شود، می‌گوید: اسناد و وقف نامه هایی هم وجود دارد که نشان می دهد مراسم صفه خوانی در حرم مطهر امام رضا(ع)از سال ۱۲۷۶هجری قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد.

وجود دو وقف نامه
رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: براساس اسناد تاریخی «امام وردیخان بیات مختاری» حدود یک و نیم قرن پیش موقوفه‌ای را به این سنت رضوی اختصاص داده تا درآمد موقوفه برای مخارج صفه خوان هزینه شود.

طغرایی یادآور شد: علاوه بر وقف نامه امام وردیخان بیات مختاری که به آن اشاره شد، «حاج قاسم ملک التجار» یکی از واقفان بزرگ آستان مقدس رضوی نیز در سال ۱۲۷۷هجری قمری برای برگزاری مراسم صفه وقف نامه‌ای نوشت که بر اساس این وقف نامه، مراسم صفه ملک التجار بلافاصله بعد از مراسم صفه بیات مختاری در حرم مطهر برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صفه خوانی؛ سنتی ریشه‌دار از میراث و فرهنگ رضوی
  • با مصرف این گیاه یک معده، روده و رحم سالم داشته باشید
  • خواب‌رفتگی پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
  • نفخ معده دارید؟ احتمالا به این کمبود ویتامین دچار هستید
  • مرعشی: ریشه آرای باطله این است که مردم رنجیده‌اند
  • ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین
  • ارتباط عجیب کمبود یک ویتامین و ایجاد نفخ
  • آن چه مهم است قیام خالصانه برای خداست/انقلاب فکری؛ریشه هر انقلاب
  • روایت پیرمردی که ریشه‌های فلسطین را سبز نگه‌ می‌دارد
  • «ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد