Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- روابط ایران و پاکستان دو کشور همسایه با اشتراکات دینی و فرهنگی چشم انداز روشنی یافته و اراده مقامات تهران و اسلام آباد برآن قرار گرفته است که مبادلات تجاری دو کشور سالانه با رشدی قابل توجه به 5 میلیارد دلار برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته در جشن سالروز پیروزی انقلاب ایران در باشگاه خبرنگاران مرکز ایالت بلوچستان پاکستان افزود: میزان مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان اکنون سالانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار است و امیدواریم که این میزان بزودی تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رفیعی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روابط و تعاملات سیاسی ایران و پاکستان گفت: روابط تجاری، مذهبی و فرهنگی دو کشور قدمتی طولانی دارد و ازاهمیت فراوانی برخوردار است.

سرکنسول ایران در کویته پاکستان همچنین از ایالت بلوچستان به عنوان دروازه تجارت بین دو کشور یاد کرد و گفت:در آخرین نشست مشترک مسئولان تجاری دو کشور در شهر زاهدان، طرفین توافق نامه‌های مهمی را امضا کردند.
به گزارش ایرنا بر اساس آخرین آمار، میزان مبادلات تجاری ایران و پاکستان در 9 ماهه 96 افزایش 49 درصدی را نشان می دهد.

بر این اساس طی 9 ماه سال جاری میزان صادرات کالا از ایران به پاکستان رشد هفت درصدی و میزان صادرات کالاهای پاکستان به ایران رشد 42 درصدی را نشان می دهد.

میزان صادرات ایران به پاکستان در 9 ماه امسال، 634 میلیون دلار و میزان صادرات پاکستان به ایران طی این مدت، 348 میلیون دلار می باشد.

مجموع مبادلات دو کشور در 9 ماه سال جاری 982 میلیون دلار اعلام شده است.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.

پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون تن اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.

مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان زیبا در بازارهای این کشور وجود دارد.

نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.

کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.

این درحالی است که بازار مصرف 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بزرگترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاران ایرانی است.
بازار بکر و رو به توسعه ای که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است.

برخی کشورها از جمله چین موقعیت استثنایی حضور در پاکستان را مغتنم شمرده و با طرح عظیم ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (معروف به CPEC) تلاش دارند علاوه بر حضور پر رونق در بازار این کشور، از طریق پاکستان دسترسی تجاری خود به اقیانوس هند را تسهیل کند.

پکن در این کریدور 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تکمیل این پروژه می تواند دو میلیون شغل در پاکستان ایجاد کند و موجب رشد 7.5 درصدی اقتصادی این کشور شود.
همچنین، نگاهی به شرکای اصلی تجاری پاکستان نشان می دهد که چین 17 درصد، امارات متحده عربی 15 درصد، کویت 8.8 درصد و عربستان سعودی 8.5 درصد از صادرات به پاکستان را در اختیار دارند.

اجرای خط لوله صلح یکی از طرح های راهبردی ایران و پاکستان است که به رغم عمر طولانی خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور باید گام های پایانی را در این زمینه سریعتر بردارند.

بهره برداری از بندر شهید بهشتی در ایران به یکی از فرصت های مهم ترانزیتی و همکاری اقتصادی میان این بندر و بندر مهم گواتر در پاکستان منجر شده و مقامات دو کشور برای تعمیق همکاری ها در این زمینه گام های جدی برداشته اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان با ابراز امیدواری از پیامدهای مثبت سفر اخیر رئیس جمهور ایران به پاکستان تاکید کرد: اسلام‌آباد درباره پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران هیچ گونه فشار یا دیکته خارجی را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سناتور محمد اسحاق دار در جریان کنفرانس خبری خود در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسشی درخصوص راهبرد این کشور برای غلبه بر بحران انرژی و سرنوشت خط لوله گاز ایران گفت: پاکستان متعهد به تامین نیازهای کشور براساس منافع ملی است‌.‌

وی تاکید کرد: هرگونه تصمیم درباره پیشبرد پروژه مشترک گازی با ایران مطابق با تصمیم دولت پاکستان خواهد بود زیرا ما یک کشور آزاد و مستقل هستیم و تحت تاثیر ملاحظات خارجی قرار نخواهیم گرفت‌.

معاون نخست وزیر پاکستان با ابراز خرسندی از پیامدهای مثبت سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان و رویکرد صادقانه ۲ کشور در دیدارها و رایزنی‌های متقابل برای تحکیم روابط فی‌مابین، اظهار داشت: پروژه خط لوله گاز سابقه قدیمی و پیچیده‌ای دارد لذا پاکستان هرگونه تصمیم را مطابق با منافع ملی خود اتخاذ می‌کند و هرگز دیکته خارجی را قبول نخواهد کرد.

وی همچنین درباره روابط پاکستان با عربستان و افغانستان نیز گفت که بنابر دعوت نخست وزیر پاکستان، ولیعهد عربستان ماه جاری (میلادی) سفر رسمی به اسلام‌آباد خواهد داشت. اسلام‌آباد همچنین خواهان روابط متعادل و سازنده با افغانستان است اما متاسفانه پدیده تروریسم یک مساله جدی در روابط با این کشور است و کابل باید به این نگرانی‌ها بپردازد.

پیش از این وزیر دفاع پاکستان، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را بسیار حائز اهمیت و موفقیت آمیز خوانده و تاکید کرده بود: ما به یافتن راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران خوشبین هستیم.

خواجه محمد آصف با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیراً نسبت به تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: ما اهمیتی به مخالفت‌های خارجی نمی دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیت‌الله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه سوم اردیبهشت وارد اسلام‌آباد شد. رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

کد خبر 751551

دیگر خبرها

  • مبادلات تجاری ایران و‌ سریلانکا دوباره برقرار شد
  • «نه» پاکستان به امرو نهی آمریکا درباره ایران
  • پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره ایران دست رد زد
  • نه وزیر خارجه پاکستان به امر و نهی آمریکا درباره روابط با ایران
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند