Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجتبی امانی» رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد سفر وزیر خارجه آمریکا به قاهره و گفت‌وگو با مقام‌های مصر پرداخته که به شرخ ذیل از نظر می‌گذرد:

سفر وزیر خارجه آمریکا به قاهره ارتباط چندانی به انتخابات آینده مصر ندارد، بلکه ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند از طریق مصر تهدید امنیتی علیه اسرائیل را کاهش بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایالات متحده سعی دارد تا به سهم خود از مصر در راستای ایجاد حاشیه امن برای تل‌آویو استفاده کند؛ آنچه که «رکس تیلرسون» در مصر مطرح کرد، در ادامه همان راهبردی پیش می‌رود که دولت اوباما طی سال‌های اخیر در قبال مصر داشته است. به گونه‌ای که آنها سعی دارند تا قاهره را همچنان ضعیف نگه دارند تا علاوه بر کاهش تهدید اسرائیل، بتوانند با ارائه امتیازهای گوناگون در عرصه نظامی و اقتصادی این کشور را با خود همراه کنند.

باید توجه کرد که تعهد قاهره در چارچوب پیمان «کمپ دیوید» یکی از موضوعاتی است که باعث می‌شود تا آمریکا بتواند وضعیت فعلی در منطقه را به نفع اسرائیل مدیریت کند؛ از این جهت باید بدانیم راهبرد دولت ترامپ ارائه امتیازهای بیشتر به اسرائیل بوده و آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند حداقل مصر را در چارچوب توافق کمپ دیوید با خود همراه کنند.

از این جهت است که سفر تیلرسون و قبل از آن معاون ترامپ به مصر در راستای کم کردن مخالفت با سناریوهای ایالات متحده در قبال اسرائیل است. تفاوت‌هایی که در رویکرد جدید آمریکا در خصوص حمایت از اسرائیل مطرح می‌شود، باعث شده تا سناریوهای ایالات متحده در قبال کشورهای دیگر تا حد زیادی تغییر پیدا کند اما نتیجه نهایی انتخابات مصر اهمیت چندانی برای ایالات متحده ندارد.

این‌که گفته می‌شود وزیر خارجه آمریکا انتخابات روشن در مصر را توصیه کرده و احتمال قطع کمک‌های نظامی خود به قاهره در صورت نقض حقوق بشر را مطرح کرده است، نشان می‌دهد که دستگاه دیپلماسی آمریکا بر اساس راهبرد ترامپ تنها به دوستان خود امتیازهایی را ارائه می‌کند و از این جهت اگر قاهره در راستای سیاست‌های واشنگتن گام بردارد، طبیعتاً از این کمک‌ها بهره‌مند خواهد شد.

باید توجه کرد که تاریخ انتخابات در مصر نشان داده که مردم این کشور در بسیاری از موارد مجبور بودند تا به گزینه «آری یا نه» رای دهند و انتخاب دیگری نداشتند. از این جهت این وضعیت از زمان حسنی مبارک تا به امروز در مصر حاکم است و به غیر از انقلاب قاهره، مابقی بازه‌های زمانی انتخابات به صورت فراگیر برگزار نشده است. لذا آنچه که آمریکا به دنبال عملیاتی کردن آن است، بحرانی شدن اوضاع داخلی مصر خواهد بود تا بتواند از این سناریو به نفع خود و اسرائیل استفاده کند. مضاف بر اینکه در ماه‌های اخیر فعالیت گروه تروریستی داعش تحت عنوان «ولایت سیناء» افزایش پیدا کرده است و مجموع این وقایع می‌تواند برگ جدیدی در تاریخ مصر به حساب بیاید.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۸۹۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در قاهره

رسانه‌های بین‌المللی ادعا کرده‌اند که انتظار می‌رود در چند ساعت آینده توافق آتش‌بس و تبادل اسرا اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه شبکه خبری المیادین نوشته است که یک مقام ناشناس رژیم اسرائیل، اظهارات رسانه‌ها در مورد توافق با حماس در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا را تکذیب کرد. در ساعات ابتدایی شنبه، رسانه‌های سعودی گزارش دادند که جنبش مقاومت حماس طی چند ساعت آینده موافقت خود را با آتش‌بس و معامله اسرا اعلام خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حماس اعلام کرده است که آمریکا در مرحله سوم توافق به آن تضمین آتش‌بس و خروج کامل نظامیان اشغالگر اسرائیل از غزه داده است.

این مقام ناشناس رژیم صهیونیستی در گفتگو با کانال خبری اسرائیلی i24News گفته است که هنوز درباره بسیاری جزئیات از جمله اسامی اسرای فلسطینی‌ها باید مذاکره شود. وی ضمن پرداختن به خروج نیروهای ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی از غزه این مورد را رد کرد و گفت که رژیم صهیونیستی تضمینی نداده است و تضمین‌ها فقط از طرف واشنگتن هستند.

به نقل این مقام اسرائیلی، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در غزه خواهند ماند، زیرا مردم اسرائیل واقعیت متفاوتی را نمی‌پذیرند. بنا به گزارش‌ها، هیئتی از حماس شنبه به قاهره رفت تا مذاکرات میانجی‌گری در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا را ادامه دهد.

بر اساس خبرگزاری آکسیوس، ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی سیا در سوم ماه مه وارد قاهره شد تا به میانجی‌گران مصری در مذاکره درباره توافق اسارت و آتش‌بس کمک کند. بر اساس این گزارش، سفر برنز فوریت دولت بایدن برای دستیابی سریع به توافق را نشان می‌دهد و این را لحظه‌ای حساس در مذاکرات می‌داند.

آکسیوس پیشتر گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در روزهای اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای تضمین آتش‌بس و توافق اسرا انجام داده است که به عقیده او بخش حیاتی یک طرح بسیار بزرگ‌تر در داخل و خارج از کشور است. در داخل کشور تظاهرات دانشجویی و مسئله انتخابات ریاست جمهوری و در خارج ادامه طرح عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی اولویت‌های دولت بایدن هستند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در ۳۰ آوریل گفت بایدن کاملاً روی این موضوع متمرکز است و با اشاره به اینکه آتش‌بس احتمالاً راه را برای عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هموار می‌کند افزود که این عادی‌سازی «باید با یک توافق شروع شود.»

رئیس دفتر سیاسی حماس به مصر اطلاع داد که هیئت مذاکره‌کننده جنبش مقاومت فلسطینی به زودی وارد مصر می‌شود و قصد دارد «مذاکرات جاری را با هدف دستیابی به توافقی که خواسته‌های مردم فلسطین را برآورده و جنگ را متوقف کند ادامه دهد.»

به گفته مقامات آمریکایی، یک معامله آتش‌بس و تبادل اسیر ممکن است شعله‌های تنش دیگر در اطراف، از جمله حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، خاموش کند. دستیاران ارشد بایدن گفته‌اند که این توافق ممکن است به مقاومت لبنان و حزب الله اجازه دهد تا از مرز شمالی عقب نشینی کنند.

المیادین در پایان نوشته است که آتش‌بس موقت ممکن است دائمی شود و به دولت بایدن اجازه دهد گفتگو را برای یک توافق کلان با عربستان سعودی از سر بگیرد، که مقامات آمریکا امیدوارند باعث شود نتانیاهو با تشکیل دولت فلسطین موافقت کند.

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به پایان جنگ در این مرحله نیست.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

کد خبر 750581

دیگر خبرها

  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • فیلم| اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ
  • مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ پیشرفتی نداشت
  • آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در قاهره
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسیران
  • سفر همزمان رئیس سیا و هیاتی از حماس به قاهره
  • آخرین اخبار از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسیران
  • آخرین شانس صلح؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره نتیجه بخش است؟
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • رئیس سیا وارد قاهره شد