Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:28:59 GMT

سخنی با رییس سازمان سینمایی/ انیمیشن را تحقیر نکنید

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۱۳۰۹

سخنی با رییس سازمان سینمایی/ انیمیشن را تحقیر نکنید

یک تهیه کننده آثار انیمیشن در یادداشتی خطاب به رییس سازمان سینمایی نسبت به اینکه تنها انیمیشن حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر از سوی داوران و دبیر مورد بی اعتنایی قرار گرفته انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق کریمیان در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است، نسبت به نوع داوری در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، نادیده گرفته شدن انیمیشن در این جشنواره و اظهارنظر هیات داوران واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این یادداشت آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای محمدمهدی حیدریان

رییس محترم سازمان سینمایی کشور

 سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر هم منتخبان خود را شناخت. جشنواره ای که فارغ از حاشیه هایش توانست خط سینمای داستانی ما را به شکل قابل توجهی دستخوش تغییر کند. سینمایی که از دور باطل رها شده و افق های جدیدی را می توان برای آن متصور شد.

اما در سال های اخیر با پایان یافتن اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر، دردی کهنه در قلب و روح همصنفان من سر باز می کند. دردی که خواسته یا ناخواسته خستگی و رخوت بی مهری های سالیان را پیش روی ما می آورد.

رک بگویم، هنوز اجحاف های صورت گرفته در حق انیمیشن سازان ما در دوره پیشین جشنواره فجر از یادمان نرفته که نگاه های غیرتخصصی و سلیقه ای امسال بر تک اثر حاضر در جشنواره، خبر از یک جریان متمرکز و هدفمند برای حذف انیمیشن از گردونه تولید و اکران سینمای ما می دهد.

بسیار تلاش کردم که زبان در کام گیرم و مانند سال های پیش سکوت پیشه کنم اما به قول شهریار در دیاری که در او نیست کسی یار کسی/ کاش یارب که نیفتد به کسی کار کسی.

و حالا کار ما تولیدکنندگان انیمیشن در گرو نگاه هنرمندانی است که نه تنها انیمیشن را به رسمیت نمی شناسند بلکه آن را جدا از خانواده سینما می دانند.

جناب حیدریان وقت آن رسیده که برخی مواضع را شفاف اعلام کنیم، بهتر است تا قاطع تر از هر زمان دیگری از ورود انیمیشن به بخش مسابقه جشنواره فجر جلوگیری کنید یا حداقل آن را نیز قضاوت کنید.

برای من قابل درک نیست که فیلمی پارامترهای حضور در بخش مسابقه را داشته باشد، اما امکان قضاوت آن با دیگر آثار فراهم نباشد.

شما بهتر می دانید انیمیشن ما صنعت نوپایی است که علی رغم تمامی کارشکنی های عمدی و سهوی خود را در گردونه رقابت با دیگر آثار نگاه داشته و حالا سهمی از اکران سینمای ما است. چرا باید آن را خارج از خانواده سینما بدانیم همواره به عنوان عضوی متفاوت و عجیب مورد قضاوت قرار دهیم. من از شما سوال می کنم که آیا این سیاست شایسته هنرمندانی است که در سخترین شرایط مادی و صنفی تنها به همت اراده و عشق خود در مسیر شکوفایی به پیش می روند؟

ما انیمیشن سازان یاد گرفتیم که علیرغم تمامی اختلاف سلیقه ها و رقابت ها، پیش از جشنواره یکدل شویم و نگاه پر امیدمان را به تک آثاری که با زحمت فراوان به دفتر جشنواره می رسد بدوزیم و در پایان هیچ که هیچ!

دریغ از یک نگاه یا قضاوت.

قضاوت شدن حق ما است، یا آثار را به جشنواره نپذیرید و اگر پذیرفتید موظفید که آن را قضاوت کنید حتی اگر در هیچ بخشی کاندید نباشد. این دین بر گردن شورای سیاست گذاری است که تمامی آثار راه یافته را دیده و مورد نقد و تحلیل قرار دهند و اعضای هیات داوران مجاز به عبور از اثری نمی باشند! تلخ تر از این بی توجهی ها، گفته های اعضای هیات داوران است که از دبیر جشنواره خواسته شده  تقدیری را خارج از هر قضاوتی به اثری اهدا کنند.

خودتان بهتر می دانید که این جوایز و هدایا زمانی ارزشمند هستند که در یک رقابت بدست بیایند و گرنه ساخت کپی های متعدد از سیمرغ جشنواره و چیدمان آن در کمد افتخارات هیچ کسی را فیلمساز نمی کند.

برادر گرامی رنج من نه برای موفق نبودن تک انیمیشن حاضر در جشنواره «فیلشاه» است بلکه از نگاه های زاویه دار و پر غرور که سبب کنار گذاشتن این اثر در بخش قضاوت می باشد گلایه مندم.

بد نیست که شما و دیگر دوستان شورای سیاست گذاری گاهی سری به دفاتر تولید انیمیشن بزنید و شرایط تولید ما را ببینید. شاید در تصمیم گیری های آتی، اندکی احساس عذاب وجدان زود گذر را در نگاه هایتان مبذول دارید.

شما مسئولید و باری بر دوش دارید، چشم امید مردان و زنان هنرمند در اصناف گوناگون مرتبط با سینما بر تصمیمات شما است. هرکدام از این تصمیمات که ناآگاهانه و از سر بی اطلاعی گرفته شود می تواند در جریان زندگی ما تولیدکنندگان سرنوشت ساز باشد.

من از سالیان دور شما را می شناسم و آثارتان را پیگیری کرده ام. می دانم که در عرصه هنر این مرز و بوم دغدغه مند هستید اما بد نیست که به همکاران و دست اندرکاران برگزارکننده جشنواره فیلم فجر یادآور شوید که با تحریم این جشنواره توسط هر کدام از اصناف سینمایی کشور، این رویداد ملی وجاهت خود را از دست خواهد داد.

بد نیست که با نگاهی بی طرف به بازنگری در تصمیم گیری هایمان در رابطه با مستندسازان، تولید کنندگان فیلم کوتاه و انیمیشن بپردازیم.

برادر کوچک شما

محمد صادق کریمیان تهیه کننده انیمیشن»

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۱۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، با دستور رییس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.

محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:

با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راه‌اندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.

در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌ها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.

خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخش‌های مربوطه را خواستار شده است.

با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازه‌ای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی می‌شود.

کد خبر 6094485 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد