Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- ایرنا- ادامه معضل کم آبی نفس 25 شهرک و ناحیه صنعتی استان سمنان را به شماره انداخته است که به اعتقاد کارشناسان امر توسعه این بخش اقتصادی در گرو اختصاص 10 درصد منابع آبی استان است که باید برای تحقق آن برنامه ریزی شود.

به گزارش ایرنا، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در نواحی و شهرک های صنعتی و معادن سمنان درگرو تامین زیرساخت های لازم به ویژه آب، برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از توان بخش خصوصی است تا با ایجاد رونق اقتصادی، توسعه صنعت و جمعیت در این استان محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


929 شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف کشور فعال است که از این تعداد 25 شهرک و ناحیه صنعتی در استان سمنان مستقر است که به گفته مسوولان استانی ، بخش قابل توجه ای از آن ها با مشکل شدید آب مواجه است.
بر اساس آمار موجود، بخش صنایع استان سمنان 2 درصد منابع آبی موجود را مصرف می کند.
کمبود آب مهم ترین چالش در امر سرمایه گذاری در طرح های آب‌محور در بخش معدن و صنعت است که مسوولان می گویند برای رفع این کاستی ها در کوتاه مدت، حفر چاه های عمیق در دستور کار قرار گرفته اما این امر در یک دوره طولانی مدت باعث افت سطح آبهای زیرزمینی شده است.
عملیاتی شدن تفاهم نامه اقتصادی بیش از 85 هزار میلیارد ریالی دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری سمنان با فعالان اقتصادی که در دولت تدبیر وامید به امضا رسیده، اکنون درگرو تامین زیرساخت لازم به ویژه آب است.
رییس اتاق بازرگانی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا در رابطه با معضل کمبود آب در بخش معدن و صنعت سمنان گفت : در زمان حاضر 2 درصد از آب تولیدی استان در صنعت و معدن و 2 درصد در صنف ها مصرف می شود و در مجموع در این بخش چهار درصد آب مصرف می شود که برای فراوری مواد معدنی و توسعه صنعت به 10 درصد آب نیاز است.
علی اصغر جمعه ای افزود: استان سمنان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه مواد معدن و صنعت است که با فراوری موادمعدنی ارزش افزوده آن ها بالا می رود و فروش آن ها بهتر صورت می گیرد و به نوعی از فروش مواد به صورت خام جلوگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد : استان سمنان در زمان حاضر در شرایط بحرانی آب قرار دارد و بسیاری از شهرک های صنعتی و حدود 70 واحد معدنی با تانکر آبرسانی می شود و برای افزایش اشتغال و توسعه صنعت و تولید در استان سمنان باید سهمیه آب بخش صنعت، معدن و تجارت افزایش یابد.
جمعه ای ادامه داد: صنعت به آب وابسته است و بدون آب نمی توان کار کرد، در حال حاضر سرمایه گذاران بسیار زیادی وجود دارند که آمادگی سرمایه گذاری هستند، اما کمبود آب مانع بزرگی در سر راه آن هاست.
رییس اتاق بزرگانی استان سمنان اضافه کرد : به ازای هر لیتر آب تخصیصی به صنعت، زمینه اشتغال برای 70 نفر فراهم شده است که در صورت تامین آب مورد نیاز برای این بخش حداقل به میزان یک تا 2 درصد، ایجاد اشتغال بسیار بالاتری را در سمنان شاهد خواهیم بود.
جمعه ای تصریح کرد : اکنون حفر حدود 18 حلقه چاه با آب دهی حدود 340 لیتر بر ثانیه برای تامین نیاز آب واحدهای صنعتی اقدام شده است که برای واحدهای بزرگ صنعتی استان نیاز به تامین 60 لیتر آب در ثانیه هستیم.
وی در رابطه با استفاده از پساب صنعتی در استان سمنان تصریح کرد : اکنون میزان دریافتی پساب حدود 20 لیتر در ثانیه است که این میزان پس از تصفیه، مستقیم در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد و در شهرک صنعتی سمنان که به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان و یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در منطقه تلقی می شود، 2 تصفیه خانه وجود دارد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است. به گزارش ایرنا، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی در استان سمنان فعالیت دارد.
در استان سمنان اکنون 40 نوع ماده معدنی و سالانه نزدیک به 16 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال

درویشعلی حسن زاده به مناسبت روز کارگر در بازدید از چند واحد تولیدی در علی آباد کتول گفت: ۲۳۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان در دست ساخت قرار دارد که تا پایان سال با حمایت همه جانبه یکصد واحد از این تعداد تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به مطالبات تولید کنندگان در بحث افزایش طرح توسعه واحد‌های تولیدی افزود: این امر به طور جدی در دستور کار اداره صمت استان قرار دارد.

مدیر کل صمت استان افزود: سال گذشته ۳۵ واحد غیر فعال در سطح استان گلستان دوباره راه اندازی شد که برای بیش از ۴۸۰ نفر زمینه اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده