Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@02:29:02 GMT

آثار مخرب مدارس سمپاد برای مدارس غیردولتی!

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۲۱۲۳

آثار مخرب مدارس سمپاد برای مدارس غیردولتی!

در «گزارش ۱۰۰ روزه آموزش و پرورش دولت یازدهم» یکی از مشکلات بخش مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی، «توسعه بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و مدارس پرورش استعداد‌های درخشان» عنوان شده است.

خبرگزاری فارس: هفته گذشته و بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی مدارس خاص حذف شد و بر این اساس دانش‌آموزان برای حضور در مدارس خاص در پایه هفتم، آزمونی نخواهند داد؛ نتیجه حذف تمام آزمون‌ها از دبستان، انحلال مدارس سمپاد و نمونه دولتی از متوسطه اول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش علت اصلی این مصوبه را «کاهش استرس» و «بازگرداندن نشاط به ۷.۵ میلیون دانش‌آموز ابتدایی» دانست و گفت: «اثرات مثبت این تصمیم برای دانش‌آموزان بسیار زیاد است و کمترین آن کاهش استرس و فضای مخرب رقابت برای ورود به مدارس خاص است و بدین ترتیب ۷.۵ میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی از قید استرس هرگونه آزمون ورودی مدارس آزاد می‌شوند».

ذکر این دلیل، سؤالات متعددی در ذهن ایجاد می‌کند:

اولین سؤال این است که آیا در سال‌های اخیر پژوهشی در کشور انجام شده است که نشان دهد استرس در تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیش از حد طبیعی آن است یا خیر؟

در صورتی که برخی از معلمان و مدیران مدارس مقطع ابتدایی اعتقاد دارند که بعد از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی به دلیل کم شدن بیش از حد استرس، تلاش دانش‌آموزان برای آموختن بسیار کمتر از گذشته شده است.

سؤال دوم آن است که آیا واقعاً یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت نظام آموزشی ایران در مقطع ابتدایی استرس شدید دانش‌آموزان است؟

ایران از دهه ۷۰ تاکنون در آزمون‌های جهانی تیمز و پرلز شرکت می‌کند و تقریباً همیشه در رتبه‌بندی کشور‌ها جزو ۱۰ کشور آخر بوده است. سؤال اساسی اینجاست که آیا بعد از گذشت بیش از ۳۵ سال، هیچ پژوهشی برای بررسی علل نتایج بسیار ضعیف در این آزمون‌ها انجام شده است؟ اگر آری، آیا اصلاً چیزی به نام استرس بیش از حد دانش‌آموزان در این علل وجود دارد؟

سؤال سوم آن است که در صورت وجود استرس بیش از حد در تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان ابتدایی و مطرح شدن این موضوع به عنوان یکی از عوامل تضعیف نظام آموزشی در مقطع ابتدایی، آیا پژوهشی صورت گرفته است که علل این استرس چیست و آیا در آن پژوهش، آزمون ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی به عنوان دلایل اصلی مطرح شده است؟

سؤال چهارم آن است که فرض کنیم مسئولان شورای‌عالی آموزش و پرورش با انجام پژوهش‌هایی به این نتیجه رسیدند که آزمون‌های سمپاد و نمونه‌دولتی یکی از علل اصلی اُفت کیفیت در مقطع ابتدایی است! در این صورت آیا روش حل این مشکل حذف مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی است؟ اگر مشکل از روش پذیرش است، منطقاً باید روش را اصلاح کرد نه اینکه با حذف مدارس، صورت مسئله را پاک کرد.

امیر بادپا پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول در بلندمدّت هزینه قابل توجهی برای کشور خواهد داشت، گفت: «تا پیش از این در کشور تنها برخی مدارس معدود دولتی و غیردولتی و در کنار آن مدارس سمپاد امکان دسترسی به آموزش با کیفیت را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دادند و با حذف گروه دوم از چرخه رقابت در بلندمدت ساختار نخبگانی کشور دگرگون خواهد شد».

وی ادامه داد: «البته در حال حاضر نیز متمول بودن خانواده در راهیابی دانش‌آموز به مدارس استعداد درخشان و نمونه‌دولتی بی‌تأثیر نیست، اما باز هم در این‌گونه مدارس، مخصوصاً در مناطق محروم و شهر‌های کوچک نیز افرادی از خانواده‌های محروم نیز وجود دارند که با اجرایی شدن این مصوبه امیدشان برای اثرگذاری در جامعه به حداقل خواهد رسید؛ هرچند مدارس سمپاد هم شهریه‌ای دریافت می‌کنند، اما این‌گونه نیست که در صورت فقر مالی دانش‌آموز با استعداد اخراج شود».

آثار مخرب مدارس سمپاد برای مدارس غیردولتی!

حال سؤال اینجاست که با تمام این، امّا و اگر‌ها چرا باید مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی در مقطع متوسطه اول حذف می‌شدند؟ شاید بتوان یک پاسخ این سؤال را در گزارش ۱۰۰ روزه وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم جستجو کرد.

در این گزارش یکی از مشکلات موجود وزارت آموزش و پرورش در بخش مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی، «توسعه بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و مدارس پرورش استعداد‌های درخشان در مناطق مختلف کشور بدون توجه به تأثیر مخرب آن بر سرمایه‌گذاری مؤسسان مدارس غیرانتفاعی» عنوان شده است. یعنی صراحتاً «مدارس نمونه دولتی و مدارس پرورش استعداد‌های درخشان» جزو عناصر مخربی برای مؤسسان مدارس غیردولتی شناخته شده‌اند و خوب طبیعتاً باید عناصر مخرب را حذف کرد.

اگر این مسئله حتی بر فرض و با استناد به گزارش صد روزه آموزش و پرورش کوچکترین دلیل حذف مدارس سمپاد باشد، چه تضمینی وجود دارد که پس از چند سال مدارس سمپاد متوسطه دوم کنار گذاشته نشوند؟

واگذاری مدارس شاهد و استعداد‌های درخشان به غیردولتی برای اداره بهتر

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی در مخالفت با این احتمال که مصوبه مذکور در جهت تقویت مدارس غیردولتی به تصویب رسیده، گفته است «اینکه برخی می‌گویند حذف مدارس سمپاد باعث توسعه مدارس غیردولتی می‌شود، این‌گونه نیست و این مسائل به هم مربوط نیست چرا که اگر مدرسه غیردولتی کیفیت لازم را داشته باشد خانواده‌ها از آن استقبال می‌کنند»؛ و حسن مسعودی، مدیر کل سابق مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش فروردین‌ماه گفته بود: «حتی می‌توان مدارس از قبیل: شاهد، استعداد‌های درخشان و مواردی از این قبیل را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهند تا با بهترین برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ارائه شود». لینک کوتاه خبر: farda.fr/003HoO

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟

به گزارش همشهری آنلاین، محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پیش‌ثبت‌نام شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه شورای نظارت سال‌های گذشته، به دلایل تسریع در کار و تکریم مراجعه کنندگان به مدرسه انجام می شود گفت: شرط پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی این است که تا زمان ابلاغ شهریه سال، بر اساس شهریه سال قبل ثبت نام اتفاق بیفتد، شرط دیگر هم این است که به هر دلیلی دانش آموز از ادامه ثبت نام در مدرسه انصراف داد، هزینه اخذ شده عودت داده شود.

امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه...

وی با بیان اینکه برای امسال فعلا میزان شهریه تعیین نشده است افزود: امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه براساس عملکرد مدارس و مراکز افزایش می یابد، احتمال دارد شهریه برخی مدارس نسبت به سال گذشته افزایش و برخی ثابت و حتی برخی نیز شهریه کاهشی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این گونه نیست هرسال درصدی برای همه مدارس اعلام کنیم ادامه داد: درصد افزایش متناسب با آیتم‌ها و الگوهای شهریه، در هفت محور تعیین می شود؛ امسال هم بازنگری جدی انجام شده و بر این اساس مدرسه به مدرسه و مرکز به مرکز بررسی انجام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه همین روزها بررسی در حال انجام است گفت: بخشنامه شهریه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ابلاغ شده، ۱۰ روز اول توجیه و اقناع برای موسسان است که با فرمت‌های جدید به چه شیوه عمل کنند، ۱۰ روز فرصت وارد شدن به سامانه دارند تا همه اطلاعات مدرسه‌ای را وارد و بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: کارگروه بر اساس مصوبه و ماده ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که مدیر منطقه رئیس کارگروه است با همراهی موسسان و نماینده انجمن اولیاء و مربیان و مسئولان در داخل آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورشی این شهریه تایید و به استان اعلام می‌شود. در صورت تایید از سمت استان این شهریه در پنل مدیریتی مدرسه برای دید عموم با کد مدرسه و اسم مدرسه ثبت می‌شود که همه این فرآیند تا ۳۱ اردیبهشت مشخص می‌شود.

بیمه معلمان غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حمایت از معلمان مورد غفلت قرار گرفته است عنوان کرد: معلمان بر اساس قانون ۳۰ ساعته شدند و متناسب با ۳۰ ساعت آموزش و تدریس، بیمه کامل می‌شوند و دستمزد ۳۰ ساعت کامل را می‌گیرند.

هزینه فوق برنامه

محمودزاده در خصوص جریمه نقدی مدارسی که بیشتر از شهریه و بیشتر از شهریه فوق برنامه که ۴۰ درصد شهریه است دریافت می کنند عنوان کرد: اگر مدرسه‌ای تخلف حوزه را داشت در شورای نظارت تصمیم می‌گیریم؛ از حساب مدرسه برداشت می‌شود، طبق ماده ۱۸ تبصره ۲ سهم دانش آموز به خودش داده می‌شود و به خاطر همین تخلف و جریمه بخشی تا صد درصد شهریه را در شورای نظارت در سطح کشور تصمیم گیری خواهیم کرد و برای استفاده در مناطق محروم در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های سامانه، ۲۲۵۳ فقره پرونده تخلف از استان‌ها گزارش شده افزود: صد درصد به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و مردم با ثبت شکایت در سامانه می توانند تخلفات را گزارش دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در این خصوص به سازمان تامین اجتماعی توصیه شده که همراهی خوبی با این موضوع داشته باشد افزود: با این کار همه معلمان به حق و حقوق خود می‌رسند و به صورت کتبی و شفاهی به همه موسسان هم ابلاغ شده است.

تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی

محمودزاده با بیان اینکه در تهران ۲۰ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند اظهار کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در سرانه فضای آموزشی انعطاف داریم اما در بحث ایمنی با کسی تعارف نداریم عنوان کرد: در مدارس غیردولتی طبق سند تحول بنیادین تنوع محیط یادگیری را می‌پذیریم یعنی دانش آموزی کلاس‌های تئوری را در مدرسه و سالن ورزش را در جای دیگر انجام می‌دهد تا شاداب بیشتری در او به وجود آید.

کد خبر 849256 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش خبر مهم مدرسه و مدارس دانش آموز

دیگر خبرها

  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • شهریه دانش‌آموزان چهار دهک اول در مدارس سمپاد رایگان است
  • مدارسی که شهریه می‌گیرند را معرفی کنید
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • نرخ شهریه مدارس غیردولتی چه زمانی اعلام می شود؟/ امکان کاهش‌ شهریه برخی مدارس
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش