Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان سویه‌های مختلفی دارد، گفت: سویه‌ای که در استان دیده شده به انسان منتقل نمی‌شود.

نادر پرور در گفتگو با خبرنگار مهر، و در پاسخ به اینکه چه اقدامات پیشگیرانه ای برای بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور و استان کرمانشاه انجام می شود و آیا از واکسن برای پیشگیری از این بیماری استفاده می شود؟ گفت: در برخی نقاط دنیا از واکسن پیشگیرانه برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد اما ما هنوز از این روش استفاده نکرده و باید آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون اقدامات کنترلی در حال انجام است و استمرار دارد.

وی در خصوص انتقال این بیماری به انسان گفت: این بیماری سویه های مختلفی داشته و خوشبختانه سویه ای که الان در کرمانشاه داریم h۵ , n۸، قابلیت انتقال به انسان را ندارد و تاکنون گزارشی از انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به انسان در استان کرمانشاه نداشته ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون طیور صنعتی ما نیز با این بیماری درگیر نشده و اغلب طیور تلف شده مربوط به روستاها و از طیور محلی است.

وی در خصوص کانون های این بیماری و زمان شیوع آن گفت: موج جدید این بیماری از آخر شهریور در کشور مشاهده شد و ما مستمر برنامه های پایش را از اول سال به صورت فعال و غیر فعال انجام دادیم و در پایش فعال اکیپ های ما نیز روستا به روستا، دامداری به دامداری و... می روند و بازدید می کنند.

پرور تصریح کرد: در پایش های صورت گرفته تا ۱۵ آبان هیچ موردی در استان کرمانشاه مشاهده نشد اما از۱۶ آبان متاسفانه گزارشی از تلف پرندگان در دالاهو داشتیم که پس از اعزام نیروها و پایش سویه h۵  و n۸ را در این مناطق تایید کردیم.

وی افزود: پس از تایید بیماری در کانون های تایید شده، با همکاری مردم اقدامات کنترلی انجام و طیور مشکوک به بیماری را از مردم خریداری و معدوم کردیم و اکنون بیماری نیز تحت کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص راه های تشخیص آن گفت: این بیماری ممکن است با بیماری هایی چون برونشیت اشتباه گرفته شود و تنها راه تشخیص آن آزمایشگاه است.

وی اشاره ای هم به روش های انتقال این بیماری داشت و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به خصوص کانون های آلوده، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری طیور و... از جمله راه های انتقال این بیماری محسوب می شود.

این مسئول گفت: مردم هرگونه تلفات و علائم را که مشاهده کردند از طریق پل های ارتباطی به ما اطلاع دهند که سریعا اکیپ ها را اعزام کنیم و بیماری تحت کنترل قرار گیرد.

وی شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را از علائم بیماری در طیور و پرندگان  اعلام کرد.

پرور تاکید کرد: مردم از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای سلامت مرغداری خود را تضمین کنند.

وی با تاکید بر لزوم  خودداری از شکار پرندگان مهاجر، گفت: پرورش دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره گرد ها خود داری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند.

پرور تاکید و خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان و مردم  هرگونه تلفات را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند

دریافت 25 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، پرنده‌های مهاجر در مسیر بازگشت به عرض‌های شمالی کره زمین مهمان آب‌گیرهای گرمه شدند.

کد خبر 6098563

دیگر خبرها

  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو