Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هر شهرستانی از استان باید بخش عفونی، ایزوله تنفسی استاندارد و یک متخصص عفونی داشته باشد.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: 10 سال است این موضوع را  به صورت مکرر بیان می‌کنیم اما هنوز پاسخی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکردیم. اولویت ما در بیمارستان ‎ های لرستان وجود بخش عفونی است، اظهار کرد: نباید در ابتلا به برخی از بیماری‌های عفونی از استان‌های دیگر بیشتر باشیم و امکانات لازم را نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  افراد حساس به عفونت و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید هر ساله واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اظهار کرد: احتمال مرگ و میر در این افراد زیاد است و این موضوع سبب می‌شود بیماری در جامعه به شدت ایجاد و اپیدمی شود.

ناظر بیان کرد: افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی، مزمن ریوی(آسم و برونشیت)، دیابت، پیوندی، بیماری‌های کلیوی و دیالیزی هستند باید حتماً واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه باید برای نوزادان شش ماه تا یکسال آمپول آنفلوآنزا تزریق کرد، افزود: افرادی که بیماری‌های خونی مزمن دارند یا مزمن کبدی هستند و  طحال خود را برداشتند، افرادی که دفع پروتئین(کلیوی) دارند و یا دچار سوءتغذیه هستند، سرطانی‌ها و افرادی که و حساسیت‌های ریوی دارند باید حتماً واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

ناظر بیان کرد: کسانی که سن بالای ۵۰ سال دارند، کارکنان بهداشت و درمان و افرادی که در مراکز نگهداری(خانه سلامت، زندان‌ها، بهزیستی و خوابگاه‌ها) فعالیت دارند بهتر است این آمپول را تزریق کنند.

وی بر رعایت موازین بهداشتی(شستن مکرر دست‌ها) به خصوص در جاهای عمومی و شلوغ تاکید کرد و ادامه داد: افراد از دست دادن به همدیگر خودداری کنند، مهمترین نکته این است که فرد بیمار در جامعه حضور نیابد و چنانچه مجبور به حضور در بین افراد شد حتماً ماسک بزند و موازین بهداشتی را رعایت کند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه داروی آنفلوآنزا برای افراد خاص تجویز می‌شود، افزود: متاسفانه این دارو را در داروخانه‌ها توزیع کردند و هر فردی که دچار بیماری جزئی و کوچک و یا بزرگ شدند برای گرفتن این واکسن اقدام کردند به نحوی که خیلی از داروخانه‌ها با کمبود داروی آنفلوآنزا مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه دارو  منجر به افزایش مقاومت دارویی می‌شود، تأکید کرد: افراد باید برای مصرف داروی آنتی‌بیوتیک پروسه داشته باشند و نباید بدون تجویز دارو توسط پزشکان و کادر بهداشت درمان استفاده کنند. نباید همه پزشکان آنتی‌بیوتیک تجویز کنند، چون هم دارو کمیاب و هم مقاومت دارویی ایجاد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: داروهای ضد ویروس بسیار محدودتر از داروهای ضدباکتری هستند و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای چنانچه دچار آنفلوآنزا شوند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: اگرچه مردم اغلب باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها را به عنوان میکروب‌های مضر تصور می‌کنند، اما در واقع بسیاری از آنها مفید هستند. بعضی باکتری‌ها به هضم غذا، تخریب سلول‌های بیماری زا یا تولید ویتامین‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از میکروارگانیسم‌های موجود در محصولات پروبیوتیک مشابه میکروارگانیسم‌هایی هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند.

آمنه آهنگر، روان درمانگر و مربی ISTDP ارتباط میکروارگانیسم‌های روده بر سلامت روان

آمنه آهنگر، روان درمانگر و مربی ISTDP در مورد تأثیر میکروارگانیسم‌های روده بر سلامت روان می‌گوید: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، میکروارگانیسم‌های روده بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند.

سایکوبیوتیک ها، باکتری‌های پروبیوتیکی هستند که اگر در دوزهای کافی مصرف شوند بر عملکرد روده و مغز تأثیر می‌گذارند و باعث بهبود علائم مربوط به بیماری‌های اعصاب و روان می‌شوند.

مغز دوم انسان

به گفته این روان درمانگر، میکروبیوم روده به عنوان مغز دوم انسان شناخته می‌شود و نقشی کلیدی در تنظیم دستگاه عصبی مرکزی دارد.

این میکروبیوم ها مواد لازم برای عملکرد بهتر سلول‌های مغزی را تولید می‌کنند. براساس تحقیقات علمی به این پدیده، تأثیر باکتری‌های روده بزرگ بر مغز، پدیده «رابطه میکروبیوم-روده-مغز» می گویند که رابطه‌ای دوسویه است.

بیشتر بخوانید

میکروب‌های روده در پیشگیری از بیماری‌ها چه نقشی دارند؟

چطور بفهمیم کودکمان دچار آسیب روانی شده است؟

ارتباط میکروبیوم و روده با مغز

به گفته کریستوفر لوری، دکترای فیزیولوژی در دانشگاه کلرادو بولدر، همان طور که میکروبیوم و روده با مغز ارتباط برقرار می‌کنند، مغز هم با روده و میکروبیوم ارتباط برقرار می‌کند.

هر چه که دانشمندان بیشتر درباره اتصال روده مغز می‌آموزند، بیشتر متوجه می‌شوند که امکان درمان اختلالات روانی و رفتاری با تغییرات رژیم غذایی یا مکمل‌های بیوتیک که حاوی میکروب‌های مفید برای روده و در نتیجه مغز هستند، وجود دارد.

شواهد موجود بر ارتباط اختلالات روانی و مشکلات روده

آهنگرمی گوید: شواهد علمی مبنی این واقعیت وجود دارد که مشکلات روده و اختلالات روانی اغلب همزمان به وجود می‌آیند؛

به طوری که افرادی که اختلالات گوارشی دارند به میزان بیشتری از میانگین به اختلالات نوروتیکی مانند اختلال دوقطبی و افسردگی، دچار هستند و همچنین در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً عوامل خونی دیده شده است که به التهاب روده اشاره می‌کنند. افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هم میزان بالاتری از مشکلات گوارشی نسبت به جمعیت عمومی دارند. به نظر می‌رسد این الگوها، احتمالاً به صورت موازی عمل می‌کنند.

نقش مؤثر مداخلات درمانی روان درمانی در کاهش مشکلات روده

طبق تحقیقاتی که مایر و همکارانش سال ۲۰۱۸ انجام دادند، مشخص شد اگر با کاهش اضطراب و افزایش مهارت‌های مقابله با مسائل روی سیستم اعصاب خودکار تأثیر بگذاریم سیگنال‌هایی که از مغز به روده می‌رسند، روی میکروب‌های روده تأثیر موثری دارند.

نقش تغذیه

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند سطوح پایین‌تری از کورتیزول و اضطراب را در آزمایشات مربوط به استرس نشان می‌دهند. همچنین آنها استرس روزانه کمتری را گزارش کرده و از نظر آماری بهبود قابل توجهی در حافظه دیداری آنها نشان داده شده است.

توجه داشته باشیم مغز یک اندام فیزیکی است و با بسیاری از قوانین مشابه بازی می‌کند. اما به ندرت یک روان پزشک یا روان شناس بالینی با بیماران در مورد آنچه می‌خورند صحبت می‌کنند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند رژیم غذایی با فیبربالا، قند کم و مبتنی بر گیاهان می‌تواند به بدن و ذهن افراد کمک کند. البته نمی‌توان گفت رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند بیماری روانی را درمان کند. اما می‌تواند باعث بهبود عملکرد دیگر درمان‌ها شود.

ارتباط روده و مغز

روان شناسان بالینی می‌توانند به بیماران خود خاطر نشان کنند تغذیه تأثیر زیادی بر وضعیت روانی آنها دارند. ضمن آنکه دیگر محققان هم عقیده دارند رژیم غذایی عامل مهمی در وضعیت سلامت افراد است و در این میان، میکروبیوم ها نقش مهمی در این خصوص دارند.

روان شناسان بالینی در پر کردن این شکاف بین علمی که ارتباط روده و مغز را مطالعه می‌کند و افراد مبتلا به اختلالات روان پزشکی و چالش‌های شناختی، نقش کلیدی خواهند داشت.

کد خبر 846089 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سرطان روده خبر مهم بیماری افسردگی روانشناسی

دیگر خبرها

  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد