Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@22:03:44 GMT

غرهای بی‌هزینه آقای رییس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۲۷۳۷

غرهای بی‌هزینه آقای رییس‌جمهور

«این یک هفته بزرگ برای زیرساخت امریکا است. پس از آنکه به شکلی احمقانه ٧ تریلیون دلار در خاورمیانه صرف شد، اکنون زمان سرمایه‌گذاری در کشور فرا رسیده است. »

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این آخرین توییت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در انتقاد از عملیات‌های نظامی امریکا در خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ در حالی این انتقاد را مطرح کرده است که وی پیشنهاد یکی از سنگین‌ترین بودجه‌های نظامی امریکا را داده است. ترامپ معتقد است در طول ١٧ سال گذشته بیش از ٧ تریلیون دلار صرف تلاش‌های مختلف برای تاثیر‌گذاری بر خاورمیانه به خصوص در جنگ عراق و افغانستان شده است. این سخنان ترامپ همزمان با برگزاری کنفرانس بزرگ بازسازی عراق که پس از ١٥ سال از دیروز در کویت آغاز به کار کرد، مطرح شد. کنفرانسی که دولت عراق امیدوار است در سایه آن بتواند تدابیری برای بازسازی و خروج این کشور از شرایط جنگی بیندیشد.

اظهارات اخیر ترامپ با انتشار پیشنهاد بودجه دولت برای سال ٢٠١٩ همزمان شده است. رییس‌جمهور ایالات متحده معتقد است که شرایط داخلی و اقتصاد این کشور در نتیجه سیاست خارجی امریکا از زمان حمله به افغانستان در سال ٢٠٠١ آسیب دیده است. وی مدعی است که مبارزه در عراق و افغانستان بسیار گران‌قیمت و پرهزینه بوده و تنها مشکلات اقتصادی در کشور را تشدید کرده است.

ترامپ در جلسه خود با مقام‌ها و قانونگذاران امریکایی که در کاخ سفید برگزار شد، گفت: همان طور که چندماه پیش گفتم ما در خاورمیانه ٧ تریلیون دلار هزینه کردیم که این بسیار کار اشتباهی بود. به جای این هزینه‌ها باید تلاش کنیم جاده‌ها و پل‌های خود را بسازیم، اما ما پول‌های خود را در مسیر اشتباه هزینه کردیم که دیوانگی است. وی افزود: همین الان نگاه کنید، ما تا چند ماه پیش در حالی هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم که در حال حاضر وضعیت این منطقه نسبت به ١٧ سال پیش که به آن وارد شدیم بدتر شده و این خیلی غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است.

با این حال برخی معتقدند رقمی که ترامپ در این خصوص مطرح کرده اشتباه است. طبق بررسی‌هایی که واشنگتن‌پست انجام داده، هزینه‌های واقعی جنگ در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه بین سال های٢٠٠١ تا ٢٠١٦ حدود ٦/٣ تریلیون دلار بوده است. اما طبق بررسی‌هایی که از سوی آسوشیتدپرس انجام شده این رقم به همراه هزینه‌های جانبازان جنگ در مجموع نیز ٦/٥ تریلیون دلار برآورد می‌شود. برخی معتقدند رقم اعلامی از سوی ترامپ احتمالا هزینه‌های آینده نیز در نظر گرفته است.

به گزارش نیوزویک ترامپ مدت‌هاست انتقادات فراوانی را به سوءرفتار پیشینیان خود در مداخلات خارجی ایالات متحده مطرح کرده است اما در کل نشان داده که چندان مخالف اقدام نظامی در خارج از کشور نیست. او اگرچه از ارتش به‌شدت حمایت می‌کند، اما تاکید کرده که اعتقادی به ملت‌سازی در کشورهایی مانند افغانستان و عراق ندارد.

لازم به ذکر است در سال ٢٠١١ اکثر نیروهای ایالات متحده از عراق خارج شدند، اما سه سال بعد واشنگتن مجبور شد تا کمپین نظامی جدیدی را علیه داعش در عراق راه‌اندازی کند. گروهی تروریستی که حدود نیمی از عراق را تحت تصرف خود درآورده بود. اکنون که داعش در عراق از بین رفته شهرهای غربی و شمالی عراق که در اختیار داعش قرار داشته به‌شدت تخریب شده است و این تخریب‌ها اکثرا توسط جنگنده‌های امریکایی به وجود آمده است. طبق گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده تخمین زده می‌شود که بازسازی عراق به بیش از ٨٨ میلیارد دلار نیاز داشته باشد. به گفته برخی منابع آگاه در دولت ترامپ بنا نیست امریکا کمک جدید دولتی را به عراق ارایه دهد و این در حالی است که ترامپ در بودجه سال ٢٠١٩، خواهان افزایش ٢٠٠میلیون دلاری بودجه سالانه رژیم صهیونیستی شده است. بودجه‌ای که به صورت سالانه حدود ٣ میلیارد دلار است.

از طرفی دونالد ترامپ هرچند از هزینه‌های بیهوده نظامی طی سالیان گذشته سخن می‌گوید اما اکنون پیشنهاد بودجه‌ای بزرگ‌تر را نسبت به سال ٢٠١١ داده که بر دفاع هسته‌ای کشور و مقابله با قدرت رو به رشد چین و روسیه تمرکز دارد. در این پیشنهاد دولت ترامپ می‌خواهد مبلغ ٦١٧ میلیارد دلار در اختیار پنتاگون قرار گیرد و حدود ٦٩ میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری در ادامه جنگ‌های موجود در سال مالی ٢٠١٩ به پنتاگون اختصاص پیدا کند. این رقم حدود ٧٤میلیارد دلار بیشتر از بودجه سال مالی گذشته برآورد می‌شود. این سند تا حدودی نشان می‌دهد که امریکا بنا دارد وارد یک رقابت تسلیحات نظامی با چین و روسیه شود و به شکلی فرسایشی به سبک جنگ سرد هزینه کلانی را صرف افزایش قدرت نظامی خود کند. بودجه برای حفظ زرادخانه‌های هسته‌ای ایالات متحده نیز افزایش یافته است.

در این بودجه همچنین درخواست شده است که پنتاگون حدود ٧/١٠میلیارد دلار را برای خرید ٧٧ جت جنگنده F-٣٥ ساخت شرکت لاکهید مارتین اختصاص دهد. همچنین در این بودجه آمده است که حدود ٢میلیارد دلار نیز برای خرید ٢٤ جنگنده بویینگ F-١٨ نیز در نظر گرفته شود. در این بودجه همچنین بودجه دفاع موشکی امریکا نیز افزایش یافته است. بودجه درخواستی برای مقابله با حملات موشکی حدود ٩/٩ میلیارد دلار بود که به نسبت بودژجه سال ٢٠١٨ حدود ٨/٧ میلیارد دلار بوده است. طبق درخواست ارتش ایالات متحده بناست ١٣٥تانک آبرامز امریکا مدرن‌سازی شود. این در حالی است که در بودجه سال ٢٠١٨ تنها بنا بود ٥٦ خودروی نظامی نوسازی شوند.

واقعیت آن است که هرچند دونالد ترامپ از هزینه‌های سالیان گذشته به‌شدت ناراضی است اما اکنون خود او نیز امریکا را وارد یک رقابت نظامی کرده که می‌تواند هزینه‌ای به مراتب بیشتر از گذشته را به همراه داشته باشد و با وجود ادعا برای بازسازی زیربناهای اقتصادی امریکا، بناست آنها را به فروش برساند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود هشت‌دهم درصد است. بیشترین افزایش اعتبار دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر، مربوط به «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» است که حدود ۲۶۶ درصد نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲، در مجموع اعتبارات رشد داشته است.

 این گزارش به تحلیل و توصیف داده های لایحه بودجه، اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه‌ای و اختصاصی دستگاه‌های اصلی مربوط به بخش فرهنگ و هنر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و مقایسه آن با اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۲ و اعتبارات ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین بررسی سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر می‌پردازد.

* بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر

 دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۴): بخش فرهنگ و هنر» بیان می‌کند که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طبق اصلاحات انجام شده در ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی، در دو بخش به مجلس تقدیم شد؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها، تراز‌های عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه بود که دولت به‌صورت رسمی در اوایل سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس کرد، اما بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه در ابتدای سال ۱۴۰۳ اعلام وصول شد و لازم است بررسی این بخش به‌همراه جداول و پیوست‌های منتشر شده، صورت گیرد. 

این گزارش مطرح می‌کند که موضوع هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در راستای بند الحاقی مشابه در برنامه هفتم توسعه، استفاده از ظرفیتی است که دولت از آن به‌منظور اجرای احکام حوزه فرهنگ در برنامه هفتم، بهره برده است و تلاش کرده تا با درج حکم مربوطه و برآورد اعتبارات آن در لایحه بودجه سالیانه، حکم مذکور در برنامه هفتم را اجرا کند.

در این گزارش آمده است که جدول برآورد هزینه‌کرد ۱ درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری برای اولین بار به‌منظور تفصیل بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش دوم لایحه درج شده است که به‌نظر می‌رسد طراحی چنین جدولی به‌منظور طراحی هزینه‌کرد این بند و همچنین استناد هر ردیف به مواد برنامه هفتم توسعه، اقدام مطلوبی، خصوصاً در این بند باشد. 

* حذف مکان مقایسه وضعیت اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای 

این گزارش ادامه می‌دهد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برخلاف لوایح سال‌های گذشته، جدول وضعیت اعتبارات فصل فرهنگ و هنر در لایحه بودجه به‌کلی حذف شده است و امکان مقایسه وضعیت اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و مجموع آنها از بین رفته است؛ همچنین این امر باعث شده امکان مقایسه سهم هر فصل از امور نیز از بین برود و نیز نتوان سهم امور مختلف ازجمله امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را نسبت به سایر امور ده‌گانه ارزیابی کرد. همچنین در ردیف‌های متفرقه درخصوص اعتبارات در نظر گرفته شده، بعضاً ابهامی که در نحوه هزینه‌کرد وجود دارد باید برطرف شود. ازاین‌رو، باید دستگاه یا دستگاه‌های مرتبط و ابعاد اجرایی آن تا حد لازم شفاف شود.

* کلی و مبهم بودن سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر 

در این گزارش مطرح می‌شود که درخصوص سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر که بعضاً اقدامات و سنجه‌ها بسیار کلی و مبهم است و در عمل سنجش و ارزیابی مشخص و شفاف از عملکرد دستگاه را امکان‌ناپذیر می‌کند که به تدقیق و جزئی‌تر شدن و در مواردی جهت‌گیری کیفی نیاز است. از‌سوی‌دیگر، با توجه به اینکه لایحه بودجه باید با هدف تحقق سالیانه بخشی از برنامه توسعه باشد، اما در اقدام‌ها و سنجه‌های تعیین شده در لایحه بودجه برای دستگاه‌های سیاستگذار، کمتر رد مشخص و واضحی از احکام برنامه هفتم توسعه (به‌ویژه جدول اهداف کمی ذیل ماده (۷۴) برنامه) وجود دارد و باید تا این موضوع نیز اصلاح شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش بیان می‌کند که مجموع اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر در قانون بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۷۷.۳۲۰.۰۱۸ میلیون ریال بوده که در برآورد سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۱۸.۹۸۲.۳۳۶ میلیون ریال افزایش یافته و حدود ۱۸۳ درصد رشد پیدا کرده است. 

این گزارش توضیح می‌دهد که دلیل عمده افزایش مجموع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر به افزایش اعتبارات اختصاصی دستگاه‌های «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «سازمان امور سینمایی و سمعی-بصری» و «حوزه هنری انقلاب اسلامی» موضوع یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی بر می‌گردد. در لایحه بودجه سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی این بخش نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود هشت‌دهم (۰.۷۷) درصد است. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • سخنرانی رییس‌جمهور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی آغاز شد
  • سخنرانی رییس‌جمهور آغاز شد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی