Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- کارشناس مسئول بهره برداری و گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح احیا و بهره برداری زرشک وحشی برای نخستین بار در این استان در منطقه چهار بید شهرستان جاجرم اجرا شد.

علیرضا احمدی اسکویی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برداشت محصول زرشک در راستای حفظ، احیا و بهره برداری اصولی از عرصه های منابع طبیعی و محصولات فرعی آن اجرا می شود؛ زرشک وحشی یکی از محصولات و منابع اصلی گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در سطح 68 هکتار از عرصه های زرشک در روستای چهار بید جاجرم به میزان 15 تن زرشک وحشی به صورت فنی و اصولی برداشت شد که در همین راستا 14 هکتار از عرصه های این رویشگاه با نهال گلدانی زرشک احیا و غنی سازی می شود.
احمدی اسکویی افزود: زرشک وحشی یکی از محصولات اصلی و عمده عرصه های منابع طبیعی استان است که علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص دارویی متعددی دارد اما، در خراسان شمالی صنایع فرآوری و بسته بندی آن وجود ندارد و به صورت خام به خارج استان و به کشورهای خارجی صادر می شود.
به گزارش ایرنا زرشک درختی کوتاه به ارتفاع دو الی سه متر و پر از شاخه های دارای تیغ های کوچک و نوک تیز با برگ های کوچک و نازک تخم مرغی شکل که به رنگ سبز تیره و گل هایی کوچک خوشه ای با رنگی زرد است.
این درخت وحشی به صورت خودرو در مناطق کوهستانی در کنار رودخانه و جاهای مرطوب می روید همچنین پایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون و تنظیم کننده چربی خون است و اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند همچنین برای رفع یبوست مفید است و مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.
تنوع آب و هوایی و شرایط اکولوژیک مختلف، موجب تنوع گونه ای و غنای گیاهان دارویی در سراسر استان شده است، به طوریکه بیش از300 گونه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی به صورت خودرو یافت می شود.
در این استان 22 طرح بهره برداری برای سه گیاه شاخص باریجه، کتیرا، زرشک وحشی در گستره ای به میزان 80 هزار هکتار اجرا شده است.
10 رویشگاه گیاهان دارویی باریجه، کتیرا و زرشک وحشی به میزان دو هزار 454 هکتار در سطح مفید با تولید 41 تن محصول و اشتغالزایی 20 هزار نفر روز و درآمد ناخالص 13 میلیارد و 900میلیون ریال مزایده بهره برداری از آنها در دست اقدام است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186/ 6042/3007/
خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** تنظیم کننده: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۲۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه امام رضا خراسان رضوی گفت: آیین افتتاحیه همزمان دو هزار و ۹۵۰ طرح عمرانی و محرومیت زدایی پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت با حضور سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در شهرآباد بردسکن  برگزار خواهد شد.


سرهنگ محمد روحانی افزود: این طرح ها شامل احداث و تکمیل مسکن محرومان به تعداد هزار و ۱۰۲ طرح، احداث و تکمیل مراکز آموزشی ۱۳۲ طرح، آسفالت راه‌ های روستایی و بین مزارع ۶۲ طرح،  ۸۵ طرح آبرسانی و توزیع آب، ۳۸ طرح کشاورزی و هزار و ۵۳۱ طرح مرمت و بهسازی مراکز فرهنگی، مذهبی، ورزشی و واحدهای مسکونی است.


وی بیان کرد: مجتمع آبرسانی شهر شهرآباد بردسکن و طرح آبرسانی ۱۵ روستای دیگر استان به طور همزمان افتتاح و مورد بهره‌ برداری قرار خواهد گرفت.

 

سرهنگ روحانی اعتبار صرف شده برای کل این طرح ها را  بیش از ۴۵۵ میلیارد تومان اعلام کرد.


وی گفت برای اجرای مجتمع آبرسانی شهر شهرآباد ۱۲.۵ میلیارد تومان و برای آسفالت مزار شهدای گمنام تا گلزار شهدای شهرآباد شش و نیم میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد