Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، رمان «ماجراهای هاکلبری فین»، اثر مارک تواین در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران با صدای بهروز رضوی بازخوانی می‌شود.

ارنست همینگوی درباره این رمان سخنی دارد و می‌گوید: «ماجراهای هاکلبری فین بهترین کتابی است که تا به حال داشته‌ایم. تمام داستان‌های آمریکایی از آن بیرون آمده‌اند و چیزی بیش از آن نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادبیات نوِ آمریکا از یک کتاب آغاز می‌شود و آن، هاکلبری فین است. این کتاب، یکی از بهترین نوشته‌هایی است که داریم. قبل از آن، نوشته‌هایی به این خوبی نداشتیم. از این پس هم نخواهیم داشت ...»

رمانِ هاکلبری فین در ایران با ترجمه‌های مختلفی به چاپ رسیده که معروف‌ترینِ آن‌ها، ترجمه‌های ابراهیم گلستان، نجف دریابندری، هوشنگ پیرنظر، محسن سلیمانی و شهرام پورانفر است.

تلخیص و تنظیم رادیوییِ این اثر برای برنامه «کتاب شب» به طور اختصاصی، بر اساس ترجمه شهرام پورانفر از انتشارات زرین و با نگاهی تطبیقی به ترجمه‌های دیگر، توسط نویسنده برنامه محمدباقر رضایی در هفت قسمت ۲۰ دقیقه‌ای (روی هم ۱۴۰ دقیقه) انجام گرفته است. از ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند ۹۶

برنامه «کتاب شب» به تهیه‌کنندگی رضا قربانی را گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران مدیریت می‌کند و ساعت پخش آن هر شب ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه است.

502

ماجراهای هاکلبری فین مارک تواین رادیو تهران بهروز رضوی ادبیات نوِ آمریکا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۳۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجراهای نوه و مادربزرگ ۷۸ساله پلی‌استیشن‌باز

«من فقط روزهایی که نوه‌ام باشد، فیفا و کلا بازی رایانه‌ای انجام می‌دهم. او هم دانش‌آموز است و دو روز آخر هفته را به منزل ما می‌آید. معمولا روز اول فقط بازی می‌کنیم و اگر قرار باشد که ویدئویی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی ضبط شود، روز دوم این کار را انجام می‌دهیم. معمولا فقط همین دو روز آخر هفته است که فرصت بازی فیفا را پیدا می‌کنم.» این ها بخشی از صحبت‌های مادربزرگ گیمری است که اخیرا ویدئوهای بازی‌های رایانه‌ای آنها مورد توجه گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: رقابت‌های یک مادربزرگ با نوه‌اش در زمان بازی فیفا ۲۴، واکنش‌های مثبت زیادی از سمت کاربران شبکه‌های‌اجتماعی در پی داشته است. بیایید قبل از هر چیز، بعضی از این کامنت‌ها را با هم مرور کنیم: « به افتخار خودش و مامان بزرگش، در زمانه‌ای که بچه‌ها کمتر به پدربزرگ و مادربزرگ‌شان سرمی‌زنند و احوال شان را می‌پرسند»، «خوش به حالت مامان بزرگ داری، قدرشون رو بدون»، «ان‌شاءالله همیشه دلت خوش و لبت خندون باشه که داری مادربزرگ و پدربزرگت رو شاد می‌کنی»، «داداش، مامان‌بزرگت از رفیقای من بهتر بازی می کنه، خخ»، «شما هم مثل من وقتی خنده مادربزرگشو دیدید، خوشحال شدید؟» و ... . در پرونده امروز زندگی‌سلام به سراغ این مادربزرگ رفتیم که نوه‌اش کنکوری است و پیگیری‌های ما برای گفت‌وگو با خودش را بی‌نتیجه گذاشته اما خانم «منیره الدرمی»، مادربزرگش پاسخ سوال‌های ما را در چندین روز ارسال کرد که در ادامه خواهید خواند.

پرستار شوهرم هستم که زمین‌گیر است

«سلام به روی ماه و مهربونت. خسته نباشید. عزیزجان، من الان سوال‌های شما را دیدم. ان‌شاءالله از فردا هر زمان وقت کردم، پرسش‌ها را مکتوب برایتان در چند مرحله می‌فرستم. ببخشید اگر نشود به یکباره جواب بدم. قبلا هم گفته‌ام، همسرم بیمار و زمین‌گیر هست و خودم از ایشان پرستاری می‌کنم، برای همین خیلی وقت کافی ندارم. با وجود این به احترام بذل توجه شما، سرفرصت جواب سوال‌های‌تان را خواهم داد. برایتان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. موفق باشید. منیره الدرمی، مادربزرگ علی آقا.»

این متن را این مادربزرگ مهربان به محض دریافت سوالات برای ما فرستاده است و بعد از آن، به مرور به سوال‌های‌مان پاسخ داد.

۷۸ساله هستم و یک نوه دارم

خانم «الدرمی» درباره این که چند ساله است و چندتا نوه دارد، می‌گوید: «منیره الدرمی هستم، متولد اسفند ۱۳۲۵. دیپلم ریاضی دارم. درباره تعداد فرزندانم هم باید اشاره کنم که دارای دو فرزند هستم و یک نوه که همین علی‌جان است که شما ویدئوهای‌مان را در شبکه‌های اجتماعی دیدید. در ضمن درباره فامیل‌ام توضیح‌اش این است که می‌بایست «ایلدرمی» باشد که در زبان آذری به معنی رعد و برق است؛ منتها ظاهرا نویسنده شناسنامه‌ام «ی» را جا انداخته و ایلدرمی شده الدرمی».

نوه‌ام اول با پدربزرگش فیفا بازی می‌کرد

از این مادربزرگ که هیجانش در زمان بازی‌های فیفا، توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می کند، می‌پرسم که ماجرای آشنایی‌اش با این بازی چیست و چی شده که نوه‌اش تصمیم گرفته به آن‌ها فیفا را یاد بدهد که می‌گوید: «نوه‌ام از چندین سال پیش با پدر بزرگش بازی می‌کرد و متاسفانه ایشان به دلیل پیشرفت بیماری‌اش که ۱۱ سال است پارکینسون دارد، دیگر نتوانست بازی کند. بعد از این اتفاق، نوه‌ام  خیلی ناراحت بود. من هم که این شرایط را دیدم، خودم خواستم با علی جان فیفا بازی کنم تا نوه‌ام  دچار افسردگی نشود. البته خودم هم این بازی را دوست دارم و الان بیشتر از قبل، به آن علاقه‌مند شدم».

بازی فیفا را خیلی زود یاد گرفتم

به نظر می‌رسد که در سن و سال شما، یادگیری این بازی‌ها سخت باشد و شاید به همین دلیل باشد که سالمندها، کمتر سمت بازی‌های رایانه‌ای می‌روند. خانم «الدرمی» در همین باره می‌گوید: «من خیلی زود این بازی و ترفندهایش را یاد گرفتم شاید چون خودم علاقه زیادی داشتم. بنابراین، زمان زیادی طول نکشید تا این بازی را یاد گرفتم و الان بعضی اوقات، نوه‌ام را شکست می‌دهم. درباره این‌که چرا معمولا سالمندان سمت بازی‌های رایانه‌ای نمی‌روند، باید بگویم که شرایط زندگی افراد متفاوت است. علاوه بر شرایط، علایق‌شان هم متفاوت است. اگر کسی شرایطش را داشته باشد، علاوه بر سواد و دانش بازی، باید هوش و علاقه را هم چاشنی قرار دهد تا بتواند به یک گیمری تبدیل شود که از کیفیت بازی خودش، راضی باشد».

۲ روز آخر هفته  با نوه‌ام مسابقه می‌دهیم

از این مادربزرگ می‌پرسم که تقریبا چند ساعت در هفته بازی می‌کند که می‌گوید: «من فقط در روزهایی که نوه‌ام باشد، فیفا و کلا بازی رایانه‌ای انجام می‌دهم. او هم دانش‌آموز است و دو روز آخر هفته را به منزل ما می‌آید. معمولا روز اول فقط بازی می‌کنیم و اگر قرار باشد که ویدئویی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی ضبط شود، روز دوم این کار را انجام می‌دهیم. معمولا فقط همین دو روز آخر هفته است که فرصت بازی فیفا را پیدا می‌کنم.»

تیم‌های خوب لیگ اسپانیا و انگلیس را انتخاب می‌کنم

از او می‌پرسم که معمولا برای بازی چه تیم‌هایی را انتخاب می‌کند، آیا همیشه با یک تیم خاص بازی می‌کند یا نه؟ خانم «الدرمی» پاسخ می‌دهد: «همان‌طور که در پیج خودم و نوه‌ام هم دیدید، این طور نیست که همیشه با یک تیم خاص بازی کنم و هربار، تیم‌های مختلفی را انتخاب می‌کنم. اما برای انتخاب تیم، دقت زیادی دارم و ترکیب تیم را هم باید حتما خودم مشخص و تعیین کنم. این‌طور نیست که با ترکیب اولیه و پیشنهادی فیفا، بازی را شروع کنم. درباره انتخاب تیم هم همیشه باشگاه‌های خوب و موفق جهان را انتخاب می‌کنم از لیگ انگلیس و اسپانیا و ... ».

نوه‌ام باعث تمام خوشحالی من و پدربزرگش است

از این مادربزرگ درباره نقش نوه‌اش در حال خوب و شاد بودن خودش و همسرش می‌پرسم که می‌گوید: «تمام شادی من و همسرم را نوه عزیزم علی‌جان به‌وجود می‌آورد و ما از او متشکر هستیم. او فقط با من فیفا بازی نمی‌کند؛ علاوه بر این بازی که لحظات خوب و شادی را در کنار هم رقم می‌زنیم و من از این معاشرت لذت زیادی می‌برم، او برای پرستاری از پدربزرگش هم به من کمک زیادی می‌کند. همان‌طور که گفتم الان پدربزرگش زمین‌گیر شده و دیگر نمی‌تواند با ما فیفا بازی کند. اما نوه‌ام هنوز به فکر بازی با اوست و برایش فوتبال دستی خریدیم تا خوشحال شود و علی‌جان با او فوتبال‌دستی هم بازی می‌کند».

بازی‌های رایانه‌ای دیگری هم بلدم

از او درباره حس‌وحالش در زمان بازی فیفا می‌پرسم و این که مثلا استرس دارد یا نه، همچنین این که آیا بازی‌های رایانه‌ای دیگری هم بلد است یا فقط فیفا که می‌گوید: «وقتی گل می‌زنم، زمانی که با نوه‌ام هم تیمی هستیم، از خوشحالی علی‌جان خیلی احساس خوبی پیدا می‌کنم. اسم این شاید همان هیجان باشد که همه می‌گویند. استرس که ندارم ولی بازی برایم جذاب و سرگرم کننده است. این را باید بگویم که بازی‌های دیگری را هم بلد هستم ولی نوه‌ام خودش بیشتر فیفا را دوست دارد برای همین تقریبا بیشتر فیفا بازی می‌کنیم. همان‌طور که گفته بودم، خودم پیشنهاد این بازی را به نوه‌ام دادم ،چون پدر بزرگش به علت بیماری پارکینسون و لرزش شدید دست دیگر قادر به بازی نبود، من خواستم به جای ایشان بازی کنم که هر دو نفرمان از آن لذت بردیم و در نتیجه بازی‌های ما ادامه پیدا کرد».

فقط بازی‌های تیم‌ملی  را تماشا می‌کنیم

از خانم «الدرمی» می‌پرسم که بازی فیفا باعث نشده که به فوتبال و تماشای آن علاقه‌مند شود؟ او طرفدار چه تیم ایرانی و خارجی است که بازی‌های آن‌ها را باید حتما ببیند که این‌طور پاسخ می‌دهد: «فوتبال تماشا می‌کنم اما بازی‌های باشگاهی را نه. فقط تیم‌ملی ایران هست که برنامه‌ریزی می‌کنم تا بازی‌هایش را تماشا کنم. تمام بازی‌های تیم‌ملی را با همسرم تماشا می‌کنیم. بعد از هر بازی هم بر اساس نتیجه‌ای که کسب شده، از برد تیم ملی کشورم خوشحال یا متاسفانه از باختش ناراحت می‌شویم».

اهل کُری‌خوانی نیستم

به عنوان سوال آخر از او درباره خاطره انگیزترین بازی که با نوه‌اش انجام داده، می پرسم و این که آیا اهل‌کُری خواندن فوتبالی با نوه‌اش هست یا نه که می‌گوید: «پاسخ من به سوال‌تان درباره کری‌خوانی، منفی است. برای پاسخ به سوال‌تان درباره خاطره انگیزترین بازی که با نوه‌ام انجام دادم، کاش می شد ویدئویش را برای‌تان می‌فرستادم. مربوط به بازی رئال‌مادرید و منچسترسیتی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود که من و نوه‌ام تیم رئال‌مادرید را برداشتیم. بازی سختی بود اما من موفق شدم هت تریک کنم تا بازی را سه بر صفر ببریم و به فینال صعود کنیم. آن بازی برایم یکی از خاطره‌انگیزترین‌ها شد».

۶ فایده روان‌شناختی بازی‌های‌رایانه‌ای برای سالمندان

نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در این باره نوشت:  در شرایطی که هر روز متخصصان درباره عوارض بازی‌های رایانه‌ای و استفاده افراطی از گوشی در  کودکان و نوجوانان هشدار می‌دهند، برخی بررسی‌های دیگر تاییدکننده تاثیر مثبت برخی از این بازی‌ها روی روان سالمندان است. اما وقتی از فواید بازی‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان چیست؟ بازی‌های روی گوشی یا بازی‌های رایانه‌ای هر چند درصورت استفاده افراطی برای افراد در هر سن و سالی مضر هستند اما بررسی محققان نشان می‌دهد این بازی‌ها به شرط آن‌که هوشمندانه انتخاب شود و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند به صورتی ویژه برای برخی گروه‌ها از جمله سالمندان فوایدی به همراه داشته باشد. برخی از فوایدی که این بازی‌ها برای این گروه سنی به همراه دارند، عبارت اند از:

۱- بهبود سرعت واکنش

با افزایش سن، به صورت معمول سرعت واکنش افراد کاهش می‌یابد. این کاهش سرعت واکنش در برخی موقعیت‌ها مانند رانندگی می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازی‌هایی که نیازمند تصمیم‌گیری سریع و نشان دادن واکنش در زمانی کوتاه است، می‌تواند کمک کند تا سرعت واکنش سالمندان تا حدی بهبود یابد.

۲- تقویت توانایی‌های شناختی

برخی بازی‌ها می‌تواند به سالمندان کمک کند تا توانایی‌های شناختی چون قضاوت، تصمیم‌گیری و البته حافظه خود را بهبود بخشند. نتایج یکی از مطالعات در این زمینه که توسط محققان دانشگاه ایلینویز انجام شده، نشان می‌دهد بازی‌های رایانه‌ای استراتژیک می‌تواند به تقویت تفکر انتقادی در سالمندان کمک کند.

۳- افزایش اعتماد به نفس

با توجه به سرعت رشد بالای فناوری‌های جدید به ویژه تغییرات سریع تلفن های همراه، بسیاری از سالمندان به این تغییرات احساس خوبی نداشته و اعتماد به نفس کافی برای استفاده از این فناوری‌ها را ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازی با تلفن همراه یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اعتماد به نفس سالمندان در زمان استفاده از گوشی‌های جدید را بهبود ببخشد و احساس ناتوانی آن‌ها در قبال فناوری‌های جدید را کاهش دهد.

۴- احساس نزدیکی بیشتر به نسل جدید

اصطلاح شکاف نسل‌ها را زیاد شنیده‌ایم. واقعیت این است که فاصله بین نسل‌ها موضوعی ساده و تک‌وجهی نیست و برای کم کردن فاصله بین نسل‌ها نسخه ساده‌ای وجود ندارد. اما به‌رغم همه‌ پیچیدگی‌ها، برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سالمندانی که اهل بازی با تلفن همراه هستند، می‌توانند راحت‌تر با نسل جدید رابطه برقرار کنند شاید چون به این ترتیب موضوع مشترکی برای صحبت کردن پیدا می‌کنند.

۵- بهبود روحیه و کاهش افسردگی

تحرک سالمندان نسبت به افراد جوان‌تر محدودتر بوده و همین باعث می‌شود، برخی از آنان به ویژه در فصول سرد سال به واسطه محصور شدن در خانه، حوصله‌شان سر برود و البته احساس ناخوشایندی درباره شرایط خود داشته باشند. در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی انجام شده است، مشخص شد سالمندانی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، حال خوش بیشتری دارند و علایم افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند. مطالعه دیگری از محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که حتی برخی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در درمان افسردگی در سالمندان کاربرد داشته باشد.

۶- کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

بررسی‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد بازی‌هایی که توانایی‌های شناختی سالمندان را بهبود می‌بخشد، می‌تواند نقشی پیشگیرانه در بروز آلزایمر داشته باشد. البته توجه داشته باشید که هر بازی‌ نمی‌تواند چنین تاثیری داشته باشد، بلکه باید بازی هوشمندانه انتخاب شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟
  • کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» رهسپار بازار نشر شد
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • انتشارکتاب حاکمیت اسلامی در عصر غیبت با ترجمه عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار
  • آخرین «آبنبات» در راه نمایشگاه کتاب
  • ترجمه «خدا و امور مجرد» روانه بازار نشر شد
  • کتاب مهندسی «مرجع جامع کنترل»، در سیستم حمل و نقل چاپ و راهی بازار نشر شد
  • تعریف ۵۳ پروژه در حوزه صمت خراسان رضوی با اعتبار ۱۰۰ همت
  • کامران فانی کیست و چه کرده است؟
  • ماجراهای نوه و مادربزرگ ۷۸ساله پلی‌استیشن‌باز