Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، شورای پول و اعتبار در حالی ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی را به تصویب رساند که با تصویب این ضوابط مجوز و دستورالعمل مربوط برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی از سوی بانک مسکن صادر و ابلاغ شد
 
مدیران و مسئولان بانک مسکن در حالی سال گذشته و در فاز اول ۳۰۰ میلیارد تومان اوارق رهنی را منتشر و از طریق بازار سرمایه به متقاضیان و سرمایه گذاران واگذار کردند که در برنامه ریزی های انجام شده انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی در دستور کار بانک قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
با صدور این مجوز مرحله دوم انتشار اوراق رهنی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی به زودی انجام خواهد گرفت و در گام های بعدی مطابق با برنامه ریزی های انجام شده و هدف گذاری های بانک مسکن انتشار این اوراق تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان ادامه خواهد یافت.
 
بنا بر اعلام مدیران بانک مسکن هم اکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک مسکن که در سال های گذشته در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است استعداد و قابلیت تبدیل به جریان نقدی برای پرداخت تسهیلات جدید به سایر متقاضیان را داراست.
 
از اینرو می توان با تبدیل این مطالبات به اوراق رهنی و واگذاری آن در بازار سرمایه با نرخ سود مناسب هم منابع و نقدینگی جدید برای تامین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان مسکن را فراهم کرد و هم به رونق بازار مسکن و پویایی مجموعه اقتصاد کشور کمک رسانی کرد.
 
هم اکنون اگر چه بانک مسکن طی چهار سال گذشته با انجام اقداماتی موفق به افزایش سقف و تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید و ساخت مسکن و حتی تسهیلات دهی در سایر بخش ها شده است اما به طور کلی نظام بانکی کشور با مشکل کمبود منابع نقدی برای پرداخت حجم کافی تسهیلات به متقاضیان مسکن مواجه است.
 
کارشناسان معتقدند با صدور مجوز راه اندازی بازار رهن ثانویه از طریق تبدیل مطالبات شبکه بانکی به جریان نقدی با انتشار اوراق رهنی، حجم قابل توجهی از مطالبات بانک ها به پول نقد تبدیل می شود که از این طریق همزمان با بازگشایی قفل منابع بانک ها، جریان نقدی مورد نیاز برای پاسخ به نیاز تسهیلات دهی در حوزه مسکن تامین می شود.
 
محاسبات و برآوردهای انجام شده نشان می دهد با انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات و تامین منابع لازم برای اجرای نسخه جدید نوسازی مسکن در کشور در قالب طرح مسکن پیشگام که از امروز در ۶ استان کشور کلید خورده و به تدریج به همه استان ها سرایت خواهد کرد تامین خواهد شد؛ طوری که به واسطه تامین جریان نقدی ۱۰ هزار میلیارد تومانی می توان منابع بانکی مورد نیاز برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در بافت های فرسوده شهری را پوشش داد.
 
بانک مسکن تابستان سال گذشته با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی و واگذاری ان از طریق بازار سرمایه اولین اقدام عملیاتی برای تبدیل مطالبات خود به جریان نقدی به منظور تحرک بخشی به بازار مسکن و تامین مالی بخشی از هزینه خرید مسکن خانوارها را انجام داد؛ این اوارق سال گذشته با نرخ سود ۱۸ درصد و با سررسید دو ساله در کسری از ثانیه از طریق بازار سرمایه به فروش رسید.
 
پس از آن مدیران و مسئولان بانک مسکن اعلام کردند درصدد هستند برای انتشار ۱۰ هزارمیلیارد تومان اوراق رهنی از بانک مرکزی مجوز بگیرند که در فاز اول اقدام به انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی از مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق برنامه ریزی شده خواهد شد.
 
این در حالی است که شورای پول و اعتبار در مصوبه خود در خصوص ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی به سایر بانک ها نیز مجوز داده است اقدام به انتشار اوارق رهنی برای تبدیل مطالبات خود به جریان نقدی کنند.
 
سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس برجسته بازار سرمایه و حوزه مسکن با اشاره به تجربه بانک مسکن در انتشار اوراق رهنی به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد:از آنجا که بانک مسکن پیش از این اقدام به انتشار اوراق رهنی کرده است و تجربه و مطالعه خوبی در این زمینه دارد می تواند مشاور و یاری رسان خوبی برای سایر بانک ها در انتشار اوراق رهنی باشد.
 
به گفته وی، براساس واقعیت ها هم اکنون مخاطب اصلی دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار بانک مسکن است که پیش از این نیز درخواست انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی را مطرح کرده بود؛ با این حال صدور این مجوز برای سایر بانک ها نیز دست کم در آینده نزدیک به یکی از روش های اصلی تبدیل مطالبات به جریان نقدی تبدیل خواهد شد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها برای دریافت وام ؛ خلافی خودرو هم تاثیرگذار شد؟

به گزارش همشهری آنلاین، مهمترین خبراقتصادی روز گذشته به تدوین مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها اختصاص داشت. براساس مدل جدید اعتبار سنجی عواملی از جمله جرایم رانندگی و محکومیت مالی هم نقش دارند به این معنا که اگر شما محکومیت مالی یا جرایم بالای رانندگی داشته باشید اعتبار شما برای دریافت وام کاهش می یابد.

مهران محرمیان معاون بانک مرکزی با بیان اینکه امسال مدل جدید اعتبار سنجی بانکی علمیاتی می‌شود، گفت: در مدل جدید عوامل جدید مانند محکومیت مالی، جرایم رانندگی، صدک بندی یارانه هم در نظر گرفته می‌شود و دیگر مانند روال فعلی رفتار افراد در پرداخت اقساط تسهیلات تنها ملاک رتبه بندی نخواهد بود.

- مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز اولین طرح فروش خودروهای برقی وارداتی و هیبریدی از عصر دیروز خبر داد و تاکید کرد که این دور از فروش چهار خودروی وارداتی شامل دو خودروی برقی، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی است. به گفته او این فروش صرفاً برای ثبت‌نام کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی است که اسفند ماه سال ١۴٠١ ثبت‌نام کرده بودندو ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید

در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات دستور مهم رئیسی به بانک ها درباره پرداخت این وام ها | ویدئو

-عباس علی آبادی وزیر صنعت با اشاره به موضوع واردات اتوبوس و کشنده، گفت: امروز در تولید کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی نیستیم بلکه نیازمند تأمین هزینه‌ها و زمان هستیم اما گاهی به بهانه تأمین مالی و گاهی به بهانه اینکه فوری نیاز داریم، واردات صورت می‌گیرد. باید این بهانه‌ها را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تأمین مالی و مشارکت دادن مردم پیدا کنیم تا با این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم.

-مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.

-یازدهمین جلسه حراج سکه طلا امروز دوشنبه در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار خواهد شد. دارایی موضوع یازدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعاً ۵ قطعه سکه است.

-عبدالامیر ربیهاوی مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری ششمین کمیسیون مشترک ایران و عراق، گفت: تلاش داریم موانع پیشروی در زمینه صادرات و واردات دو کشور را حل و فصل کنیم. عراق جزو کشورهای اولویت‌دار ما در تجارت است؛ در سال‌های اخیر ما در تجارت با این کشور بر صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر تمرکز کرده‌ایم.

-جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۳۷۷ میلیون دلار رسیده است.مبادلات تجاری ایران و هند در ماه های ژانویه و فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

-سیداحمد خادمیان مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شده‌اند.به گفته او تاکنون یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

- کیانوش گودرزی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: مادامی که طرح اعتبارزدایی از اسناد عادی تعیین تکلیف نشود امتیاز نهضت ملی مسکن برای خریدار نوعی حقوق مدنی است و نمی‌توان آن را فاقد اعتبار دانست. البته اتحادیه املاک با مشاورانی که در خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن نقش داشته باشند، برخورد صنفی می‌کند.

- انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار فراوانی را نیز به‌همراه خواهد داشت. به گفته این انجمن تاکسی‌های اینترنتی هم‌اکنون زیرساخت بخش قابل توجهی از سفرهای درون‌شهری در سراسر کشور را تأمین می‌کنند.

کد خبر 849498 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها پول وام بانک بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • قدردانی استاندار همدان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن
  • مدل جدید اعتبار سنجی بانک ها برای دریافت وام ؛ خلافی خودرو هم تاثیرگذار شد؟
  • پیشرفت نهضت ملی مسکن در غیبت بانک‌های خصوصی
  • سهم صفر درصدی مشارکت ۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن
  • جزئیات جدید از تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند
  • آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن اعلام شد+ جزییات
  • تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد