Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@11:18:09 GMT

ژن‌ها پس از مرگ فعالند

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۴۸۲۲

ژن‌ها پس از مرگ فعالند

دانش > دانش - همشهری آنلاین:
سلول‌ها پس از مرگ نیز زنده می‌مانند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، یافته‌ای علمی که به تازگی محققان آن را در نشریه نیچر منتشر ساخته‌اند.

براساس گزارش نيچر،‌ گروهي بين‌المللي از محققان با بررسي نمونه‌هاي به دست آمده از اجساد نشان دادند برخي از ژن‌ها پس از مرگ فعال‌تر مي‌شوند، يافته‌اي كه علاوه بر كمك به دانشمندان حوزه‌هاي مختلف علمي،‌مي‌تواند به عنوان ابزاري در تحقيقات پليسي و قضايي نيز مورد استفاده قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درون سلول‌هاي بدن انسان، حيات تحت تاثير قدرتمند ژن‌ها جريان دارد، خروجي فعاليت ژن‌ها نيز تحت كنترل طيفي از محرك‌هاي خارجي و داخلي است. درك فعاليت‌ ژن‌ها مي‌تواند ديدگاهي عالي را از عملكرد يك سلول، بافت يا اندام، در زمان سلامت و بيماري ايجاد كند. ژن‌ها درون DNA موجود در سلول‌ها محبوسند و زماني كه روشن مي‌شوند،‌ رونويسي RNA آغاز مي‌شود. بخشي از RNA به صورت مستقيم فرايند‌هاي درون سلول را كنترل مي‌كنند، اما بيشترين بخش RNA به الگويي براي پروتئين‌ها تبديل مي‌شود.

دانشمندان معمولا براي درك آنكه درون سلول‌هاي بدن انسان چه رخ مي‌دهد،‌ رونوشت‌هاي RNA را برسي مي‌كنند،‌روندي كه به تحليل ترنسكريپتوميك شهرت دارد. اما به دست آوردن نمونه براي انجام اين تحليل بسيار دشوار است. از اين رو دانشمندان براي انجام آن به نمونه‌هاي برداشته شده از بدن انسان پس از مرگ رو آورده‌اند.

مطالعه روي اين نمونه‌هاي پس از مرگ علاوه براينكه مي‌تواند دريچه‌اي مهم به سوي فعاليت‌هاي درون بدن باز كند، مي‌تواند آنچه در دوران حيات در بدن رخ مي‌دهند را نيز آشكار سازد. با اين‌همه اين نمونه‌ها به ندرت از بدني كه به تازگي بي‌جان شده به دست مي‌آيند و همين موضوع كهنه بودن نمونه‌ها و قابل استناد بودن آنها بود كه محققان موسسه علوم و فناوري بارسلونا را وادار به بررسي اين نمونه‌ها از زاويه‌اي ديگر ساخت.

در اين پروژه محققان با استفاده از نسل جديد توالي‌سنجي mRNA توالي ژنتيكي نمونه‌هاي به دست آمده از بدن مردگاني كه 24 ساعت از مرگ آنها مي‌گذشت و همچنين نمونه‌هاي خوني اين افراد كه پيش از مرگشان گرفته شده بود،‌استفاده كردند و با نتيجه‌اي شگفت‌انگيز مواجه شدند.

محققان مشاهده كردند برخي از ژن‌ها پس از مرگ فعال مي‌شوند و اين به آن معني است كه پس از مرگ سلول‌ها در سطح ايجاد رونوشت‌‌هاي RNA به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

اگرچه دليل حقيقي فعال باقي ماندن ژن‌ها پس از مرگ هنوز مشخص نشده‌است اما دانشمدان احتمال مي‌دهند اين اتفاق به واسطه تغيير ناگهاني محيط تحت تاثير توقف جريان خون و كمبود اكسيژن رخ مي‌دهد. با اين همه درك بهتر دليل وقوع اين پديده مي‌تواند در تحقيقات آينده جنايي به ابزاري كليدي تبديل شود.

در همین زمینه: نخستین شبیه‌سازی میمون در چین انجام شد نابودی کروموزوم Y تا ۴.۵ میلیون سال دیگر پایگاه داده‌های ژنوم قومیت‌های ایرانی افتتاح شد کوسه ۵۱۲ ساله وجود ندارد جهش ژنتیک | این خانواده ایتالیایی حس درد ندارند نخستین ویرایش ژنی درون بدن یک بیمار ارائه گواهی غربالگری ژنتیک در زمان ثبت ازدواج ضروری است

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۴۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان

واکسن‌های ضدسرطان نوعی ایمونوتراپی بوده که نه تنها می‌توانند سلول‌های سرطانی را در بیماران از بین ببرند، بلکه از بازگشت و گسترش سرطان جلوگیری می‌کنند. به تازگی محققان برای تولید واکسن ضدسرطان پلتفرمی مبتنی بر اوریگامی DNA ایجاد کرده‌اند که اجزاء آن به صورت نانوساختار مکعبی شکل بوده و خودآرایی می‌دهند.

به گزارش ایسنا، واکسن‌های ضدسرطان نوعی ایمونوتراپی بوده که نه تنها می‌توانند سلول‌های سرطانی را در بیماران از بین ببرند، بلکه از بازگشت و گسترش سرطان جلوگیری می‌کنند. واکسن‌های ضدسرطان متعددی در کارآزمایی‌های بالینی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، اما با وجود نتایج اولیه امیدوارکننده، این واکسن‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

ماده اصلی واکسن‌های ضدسرطان آنتی‌ژن‌هایی هستند که توسط سلول‌های تومور تولید می‌شوند و سیستم ایمنی بدن بیمار را قادر می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را یافته و از بین ببرند.

در بیشتر موارد، این آنتی ژن‌ها نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند و به مولکول‌های کمکی نیاز دارند که باعث ایجاد سیگنال هشدار در سلول‌های ایمنی معروف به سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی ژن (APC) می‌شوند.

اثربخشی واکسن ضدسرطان به سطح و مدت زمان «زنگ هشدار» بستگی دارد. پیش از این، محققان دریافتند که ارائه مولکول‌های کمکی و آنتی ژن به APC به طور همزمان با استفاده از نانوساختارهایی مانند اوریگامی DNA می‌تواند فعال‌سازی APC را افزایش دهد. با این حال، هیچ یک از این رویکردها به طور سیستماتیک بررسی نشده‌اند تا مشخص شود که چگونه تعداد و ترتیب مولکول‌های کمکی بر ایمنی‌درمانی تومور تأثیر می‌گذارد.

به تازگی، یک تیم تحقیقاتی در مؤسسه وایس در دانشگاه هاروارد، انستیتوی سرطان دنا-فاربر (DFCI)، دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) و انستیتوی علوم و فناوری کره (KIST) پلتفرمی مبتنی بر اوریگامی DNA به نام DoriVac ایجاد کرده است که اجزاء آن به صورت نانوساختار مکعبی شکل بوده که خودآرایی می‌دهند.

به یک وجه از این مکعب، تعداد مشخصی از مولکول‌های کمکی را می‌توان در الگوهای بسیار قابل تنظیم وصل کرد، در حالی که در وجه مخالف آن، می‌توان آنتی ژن‌های تومور را وصل کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد که مولکول‌های کمکی معروف به CPG دقیقاً ۳٫۵ نانومتر از یکدیگر فاصله دارند و باعث تحریک APCها می‌شوند. با این کار، تعداد قابل توجهی از سلول‌های T، از جمله آنهایی که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، آنهایی که باعث التهاب مفید (سلولهای T قطبی TH-۱) می‌شوند و آنهایی که حافظه ایمنی طولانی مدت از تومور (سلولهای T حافظه) ایجاد می‌کنند، در بدن تولید می‌شود.

واکسن‌های DoriVac روی موش‌های آزمایشگاه با موفقیت آزمایش شدند و نتایج نشان داد که رشد تومور در موش‌ها به خوبی کنترل می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از سلول درمانی برای درمان کمردرد
  • دانشمند مشهور سلول‌های بنیادین در ماه رمضان به دین اسلام مشرف شد
  • سلاح عجیب ارتش بریتانیا/ عکس
  • این جنگ افزار، یکی از عجیب ترین تانک های جنگ جهانی دوم است(+عکس)
  • باکتری‌های روده نوزادان سیستم ایمنی آنها را شکل می‌دهد
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان
  • اختراع جدید دانشمندان کره‌ای: «برنج گوشتی»، منبع پروتئین آینده
  • هوش مصنوعی درحال یادگیری معنای زندگی است
  • این ۵ خوراکی سرشار از ویتامین E هستند