Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@14:41:03 GMT

طرح ملي احياء و مرمت قنوات درانتظار تصويب

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۵۲۱۰

طرح ملي احياء و مرمت قنوات درانتظار تصويب

خبرگزاري آريا - کرج- ايرنا- مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي و مسئول کانون ملي بسيج تخصصي آب و خاک گفت که اجراي طرح ملي احياء و مرمت قنوات در انتظار تصويب مسئولين ذيربط قرار دارد.

به گزارش ايرنا، عليرضا پرستار روز چهارشنبه در همايش يک روزه کانون ملي بسيج تخصصي آّب و خاک که در معاونت آّب و خاک وزارت جهاد کشاورزي واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد،افزود: اين طرح که به عنوان يک طرح کوتاه ميان مدت و 5 ساله ارايه شده نياز به يک هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه مطالعات بر اجراي اين طرح از 1.5 سال پيش آغاز شده، اظهار داشت: جايگاه قنوات از لحاظ قدمت در مناطق محروم و وابستگي کشاورزي مردم آن مناطق به اين آب ها، پدافند غيرعامل و همچنين اقتصاد مقاومتي بسيار ويژه است.
وي با بيان اينکه سازه هاي قنوات سازه هايي کاملا سازگار با محيط زيست هستند و بدون انرژي آّب را استحصال مي کنند، گفت: هم اکنون براي قنوات سالانه 100 ميليارد ريال بودجه اختصاص مي يابد ولي نياز به اعتباري دوبرابري دارد.
پرستار ادامه داد: در سال هاي دورتر 80 هزار رشته قنات در کشور وجود داشت ولي پس از گسترش چاه هاي عميق و حفر آن ها، رشته هاي قنات به 40 هزار کاهش يافت.
وي با بيان اينکه از حدود 700 هزار حلقه چاه عميق کشور حدود 300 هزار حلقه غيرمجاز هستند، افزود: گسترش اين چاه ها منجر به افزايش سطح آب هاي زيرزميني و به تبع آن کاهش حيات قنات ها شد به طوريکه 25 درصد ديگر از 40 هزار رشته قنات نيز در سال هاي اخير کاربري خود را از دست داده اند.
***اجراي طرح حاصلخيزي خاک رس
مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي در ادامه با اشاره به اينکه خاک هم در آينده دچار مشکل خواهد شد، گفت: يکي از طرح هايي که از سوي اين کانون به وزارت جهاد کشاورزي ارايه شده طرح حاصلخيزي خاک رس و اصلاح و بهبود خاک با عنوان `ورتيسولها` است.
وي افزود: از 8.7 ميليون هکتار اراضي آبي کشاورزي در کشور حدود 1.3 ميليون هکتار مشکلي ندارند و مابقي محدوديت هايي همچون شوري، سنگلاخي و قليايي بودن دارند که نياز به اصلاح و بهبود دارند.
پرستار با بيان اينکه اين طرح ها در مراحل مختلف تصويب قرار دارند، اظهار داشت:با توجه به اينکه آّب و خاک نقش اساسي در کشاورزي دارد و مشکلات زيادي که درهر دو بخش داريم، با توجه به محدوديت منابع آبي، توسعه افقي امکان پذيرنيست و بيشتر بحث بهره وري و توسعه عمودي مدنظر است.
86 ميليارد مترمکعب کل منابع آب کشاورزي است که 8 ميليارد مترمکب آن از طريق قنوات، 18 ميليارد مترمکعب از طريق چشمه ها، 45 ميليارد مترمکعب چاه ها و 15 ميليارد مترمکعب از طريق آّب هاي سطحي تامين مي شود.
که 65.5 درصد آب هاي کشاورزي از طريق آّب هاي زيرزميني تامين مي شود و 34.5 آب هاي سطحي است که بعد از خشکسالي ها اين ميزان به 82.5 درصد توسط آب هاي زيرزميني رسيده است.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشاردهنده:داريوش غفاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، رستگاری در جریان بررسی بافت تاریخی ندوشن برحفظ واحیای بافت قدیمی وارزشمند شهر تاریخی ندوشن تاکید کرد.
وی، همچنین از مرمت وبازسازی بافت ارزشمند ندوشن با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خبرداد. 
جعفری شهردارندوشن هم از همکاری کامل با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درمرمت وبهسازی این بافت خبرداد. 
ندوشن، با ده‌ها اثرتاریخی ثبت شده یکی ازشهر‌های هدف گردشگری استان یزد است که موردتوجه گردشگران داخلی وخارجی قرارگرفته است.

دیگر خبرها

  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز