«دستکش ننه عصمت» به مادر سربرنیتسایی رسید
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۶۳۱۷
طی مراسمی در سارایوو پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین، «دستکش ننه عصمت» از طرف جشنواره مردمی فیلم «عمار» به مادر شهید سربرنیستایی تقدیم شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جشنواره فیلم ««عمار»»، همزمان با جشن پیروزی انقلاب اسلامی، طی مراسمی که با حضور محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، بهروز ناصری مدیر دفتر نمایندگی سازمان صدا و سیما در سارایوو پایتخت این کشور و جمعی از علاقهمندان و فعالان فرهنگی برگزار شد از رامیزا بورزیج که خانودهاش در جنگ بوسنی شهید شدند با اهدای جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» جشنواره مردمی فیلم «عمار» و هدیه ای نقدی قدردانی به عمل آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضور رامیزا بورزیج یکی از اعضای انجمن مادران سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین و شرح ماجرای دردناک شهادت همسر و فرزندانش در زمان جنگ بوسنی در یکی از سکانس های فیلم بلند «آوازهای باد» باعث شد جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به عنوان نمادی از مقاومت و پایداری به خاطر حضور این شخص در این اثر از طرف جشنواره «عمار» به او تقدیم شود.
بورزیچ از گروه فیلمساز ایرانی و کانال بالکان شبکه جهانی سحر به دلیل رساندن پیام هموطنانش به مردم ایران که همواره حامی آنان بوده اند، تشکر کرد.
«دستکش ننه عصمت» جایزه ویژه جشنواره «عمار» است که طی سال های اخیر به فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اهدا می شود و تاکنون چهره هایی نظیر مسعود دهنمکی موفق به دریافت آن شده اند.
فیلم بلند داستانی «آوازهای باد» که اکنون با پشت سر گذاشتن آخرین مراحل فنی برای اکران در سینماهای گروه «هنر و تجربه» آماده می شود برای نخستین بار در هشتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» رونمایی شد.
«آوازهای باد» روایت قصه زندگی دختر جوان و هنرمندی به نام آنا ماریا را متاثر از جنگ بوسنی به تصویر می کشد و در آن چالش ها و پیامدهای جنگ در زندگی مردمان این کشور و نقش و تاثیر کمک های انسان دوستانه و صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران به بوسنی و هرزگوین را به نمایش میگذارد.
سابت سیدینوویچ، جنیتا ایماموویچ، مرصاد الزی، بیرسنا رستموویچ، مراد رستموویچ، لنا مگ لبو و ونسا گلوجو لونل گروه بازیگران اصلی این اثر را تشکیل میدهند.
«آوازهای باد» به نویسندگی و کارگردانی محسن سوهانی، تهیه کنندگی محمود بابایی و مجری طرحی و مشاوره کارگردانیتوسط بهروز ناصری، محصول مشترک شبکه جهانی سحر و سازمان فرهنگی-رسانه ای اوج است که با حضور عوامل فنی و بازیگران بوسنیایی از طرف دفتر نمایندگی سازمان صدا و سیما در سارایوو به تولید رسیده است.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کمکاریها در این زمینه به حدی است که خیلی میتوان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفتههای گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطهی دفنوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار میآید که این ساز در هر خانهای دیده میشود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.
در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف میپردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسمهای مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده میشود. از اینرو، گفته میشود که اجراهای خوب دفنوازی در جشنواره دفنوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزندهای بوده است.
محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دفنوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازندههای دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و اگرچه کم و کاستیهایی وجود داشت و بخشی از آنها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دفنوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.
این نوازنده گفت: در مجموع، اینطور میتوانم از این جشنواره دفنوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمیتوان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستیهایی وجود دارد و این مشکلات و کاستیها قابل اغماض هستند.
محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروهنوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دفنوازی به صورت گروهنوازی بود؛ به طوریکه دفنوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دفنوازی بودند.
خبرنگار: فاطیما میرزایی
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی