Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@19:19:57 GMT

فضاي مجازي يا حقيقي؟ آيا مديريت پذيراست

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۹۷۱۲۲

فضاي مجازي يا حقيقي؟ آيا مديريت پذيراست

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا-گسترش فناوري هاي اينترنتي و در دسترس بودن آن، فضاي مجازي را شبيه ساز دنياي واقعي کرده است که با برنامه ريزي هاي درست و مسوولانه، مي توان اين فضا را عرصه حضور قدرت هاي اطلاعاتي و محتوايي کرد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، فراگيري و گستردگي فضاي مجازي و اينترنت در زندگي امروز به موضوعي تبديل شده است که به باور برخي ، زندگي بدون اين فضا قابل تصور نيست به گونه اي که انجام بسياري از فعاليت روزمره ، بدون کمک از قابليت هاي اين فضا با مشکل مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فضاي مجازي ، محيطي پراز داده و اطلاعات مختلف که به عنوان يکي از شاخصه هاي رشد و توسعه جوامع از آن ياد مي شود و نقش بسياري در رونق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايفا مي کند.
از اين رو، جوامعي که احاطه بيشتري بر فضاي مجازي دارند ، قدرت مانور بيشتري بر ساير جوامع از خود نشان مي دهند و به همين نسبت کشورهايي که از حضور کمرنگ تر يا ناتوان تري در فضاي مجازي برخوردار هستند با تهديدهايي چون از تزلزل فرهنگ و ارزش هاي اجتماعي روبرو مي شوند.
موضوعي که رييس جمهوري هم بارها به آن اشاره کرد و در يکي از اظهارات خود با تاکيد بر اين موضوع که فضاي مجازي بايد به فرصت تبديل شود، اظهار کرد: هر کاري کنيم اين فضا وجود دارد و جوانان و رزمندگان قادر هستند از اين فضا استفاده کنند و خاطرات شهدا و ايثارگران را در آن منتشر کنند.
به دنبال يافتن راهکارهاي تبديل فضاي مجازي به فرصت هاي بهره وري بهينه، گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا با «رضا تقي‌پور» عضو شوراي عالي فضاي مجازي و وزير پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت و گو کرد.
متن کامل گفت وگوي با تقي پور به اين شرح است:
**ايرنا: به طور کلي، فضاي مجازي چه تفاوتي با ساير فناوري ها دارد که با حاشيه هاي بسياري روبه رو شده است؟
**تقي پور: فضاي مجازي، به دليل گستردگي و فراگيري آن در همه عرصه ها، تفاوت اساسي و زيربنايي با بقيه فناوري ها دارد. هنگامي که فناوري هاي ديگر را ملاحظه مي کنيم به عنوان مثال در الکترونيک، مکانيک و حوزه هاي مختلف، در مي يابيم که در اصل براي تسهيل زندگي، يکسري مشخص از محصولات، امکانات و خدمات را به جامعه ارايه مي دهند و عملکرد و تاثيرشان در زندگي محدود به حوزه هاي خاصي مي شود. اما دايره عملکرد فضاي مجازي، محدوديت ناپذير است و در تمامي عرصه ها خودنمايي مي کند به عنوان مثال در حوزه اقتصاد، سياست، فرهنگ و غيره. کما اين که بسياري از کشورها با برنامه ريزي مناسب، از اين فرصت ها استفاده کرده اند.
**ايرنا: پس مي توان گفت فرصت سازي در فضاي مجازي، سدي در مسير پيشرفت تهديدها است؟
**تقي پور: يکي ديگر از تفاوت هاي فضاي مجازي با ساير فناوري هاي سايبري اين است که تهديدهاي آن به نسبت پيچيده است چرا که در حوزه هاي مختلف سياسي، دفاعي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي وارد مي شود.
امروزه يکي از مباحثي که حاکميت ها به آن مي پردازند موضوع خودکفايي سايبري است که آن هم به اين دليل است که مي دانند اگر نتوان تهديدهاي آني فضا را مهار و مديريت کرد، ضرر و تهديدهايش بيشتر از فرصت ها خواهد بود. پس براي رسيدن به فرصت ها برنامه ريزي لازم است و با برنامه ريزي مي توان از فرصت ها استفاده کرد.
نکته ديگر اين که تهديدها از طرف دشمنان مديريت و به سوي جوامع مختلف روانه مي شوند. پس فقدان مديريت بر فضاي مجازي هم مي تواند آسيب زا باشد. بنابراين در کنار پرداختن به فرصت ها نبايد از تهديدها غافل باشيم به خصوص در مورد امنيت ملي اگر نتوانيم تهديدها را مهار کنيم، قطع به يقين با آسيب هاي بسياري روبه رو خواهيم بود.
**ايرنا: فضاي مجازي را عرصه جديد براي رونق اقتصادي عنوان کرديد. حال اين پرسش مطرح مي شود که چگونه مي توان از فضاي مجازي به بسترهاي توسعه اقتصادي رسيد که در دنياي رقابت کنوني پاسخگو باشد؟
**تقي پور: فضاي مجازي، معرف اقتصاد ديجيتالي است که خود بسياري از کسب و کارها را متحول و نحوه مديريت جامعه را کاملا دگرگون مي کند. البته اين را هم نبايد کتمان کرد که به دليل وجود اتوماسيون هاي به هم پيوسته، امکان از بين رفتن برخي مشاغل و کسب کارها به وجود آيد اما به دليل اين که اشتغال و پوشش کاري که ايجاد مي کند بيشتر و گسترده تر است، در کل به نفع جامعه است که از اين منظر مي توان آن را فرصت تلقي کرد. به شرط آن که مسوولان در حوزه هاي مختلف با آموزش و ارتقاي مهارت نيروي انساني و ساير حوزه ها اين آمادگي را ايجاد کنند.
از اين رو در يک جمع بندي کلي مي شود از اين فرصت ها استفاده کرد بخصوص در حوزه اقتصادي.
**ايرنا: برخي به تصور اين که فضاي مجازي،آسيب زا است، بر فيلتر شدن آن تاکيد مي کنند، به نظر شما و با توجه به فرصت هايي که اين فضا مي تواند براي رونق اقتصادي، سياسي و اجتماعي ايجاد کند، اين پاک کردن صورت مساله نيست؟
**تقي پور: متاسفانه به کلمه فيلترينگ نگاه فني و تکنيکال نمي شود و فقط نگاه سياسي صِرف بر آن حاکم است که اين مساله جاي اعتراض و ايراد دارد.
نگاه من به فيلترينگ همان نگاهي است که ما در حوزه درمان و سلامت داريم هنگامي که يک جراح براي عمل جراحي تيغ به دست مي گيرد تا به سلامتي فرد کمک کند چرا که تا پيش از جراحي، بيمار از طريق درمان هاي عادي، سلامتي را بازنيافته است. در مورد فضاي مجازي هم براي جلوگيري از حملات و آسيب ها، ضرورت پالايش لازم است اما نه در همه موارد، بلکه منظور زماني است که کشور مورد حمله سخت افزاري قرار مي گيرد و اگر در اين مورد، کاري صورت نگيرد، نمي توان جلوي آسيب ها را گرفت مانند بحث داده هاي عظيم(big data) که اگر دقت نشود و برنامه ريزي نشود مي تواند آسيب زا باشد.
**ايرنا: مسئله بومي سازي فضاي مجازي تا چه ميزان مي تواند در تبديل تهديدها به فرصت ها موثرباشد؟
**تقي پور: به طور طبيعي اين فضا و اين فناوري ها به دليل اجتماعي بودن بسيار حساس به ذائقه هستند و ذائقه مردم کشور ما هم که بسيار متنوع است. از اين منظر بومي سازي براي ما فرصت است به شرطي که به ماهيت ها و موجوديت هاي جامعه در اين فضا توجه شود و همانند فضاي واقعي و فيزيکي با آن برخورد نشود.
معتقدم بومي سازي يک ضرورت است چون در وهله نخست، استعدادهاي نيروي انساني بسياري قوي داريم کما اينکه در دنيا بسياري از اين نرم افزارها را متخصصان ايراني مديريت مي کنند و هم اين که به هر صورت اين عرصه بسيار گسترده و وسيع و گيرا است و اگر ما در اين عرصه از لايه دانش و علم وارد نشويم دير يا زود و خواسته يا ناخواسته مجبور به واگذاري آن هستيم.
بنابراين بومي سازي يک ضرورت است که بايد از جهات مختلف صورت گيرد تا بتوانيم در سايه آن از طريق توليد ثروت و ايجاد اشتغال و کسب و کار در حوزه اقتصاد حرفي براي گفتن داشته باشيم و در کنار حفظ امنيت ملي، رشد سرمايه هاي اجتماعي را تضمين کنيم.
پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نيري**انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 موسیقی کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» که برای آموزش خردسالان ساخته شده، آنچنان در فضای مجازی وایرال شده که حالا به جشن‌های دختران دبیرستانی رسیده و در این جشن‌ها به صورت گروهی اجرا می‌شود. ویدیویی که از یکی از این جشن‌ها در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!
  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل