Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در مورد حذف مدارس سمپاد نوشت: رویکرد شعار گونه بازگشت نشاط به دوره ابتدایی، بهانه‌ای شده است برای تاختن به دوره متوسطه اول و حذف مدارس سمپاد، این طرح در حالی ارائه می‌شود که گفته شده حتی پیش نویس دستورالعمل آزمون سال 1398 نوشته شده و در مستند سازی وزارت آموزش وپرورش در انتظار طی مراحل قانونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

رویکرد شعار گونه بازگشت نشاط به دوره ابتدایی، بهانه‌ای شده است برای تاختن به دوره متوسطه اول و حذف مدارس سمپاد، این طرح در حالی ارائه می شود که گفته شده حتی پیش نویس دستورالعمل آزمون سال 1398 نوشته شده و در مستند سازی وزارت آموزش وپرورش در انتظار طی مراحل قانونی بود.

از سوی دیگر بازنگری شده آیین نامه مدارس استعدادهای درخشان شورای عالی آموزش وپرورش مصوب و در انتظار امضای رئیس جمهور بود،که در برابر دیدگان متحیر فرهنگیان ودانش آموزان به یک باره صحبت مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش درخصوص حذف مدارس سمپاد در فضای تعلیم تربیت کشور پیچید.

در واقع در تصمیمی خلق الساعه به بهانه حذف آزمونها در دوره ابتدایی مدارس دوره متوسطه اول حذف می شود،پس از این مصوبه همه مدیران ارشد آموزش وپرورش از بازگشت شادی به دوره ابتدایی اظهار خوشحالی کردن و از دوره متوسطه اول کمتر صحبت شد،ظاهرا به ظن برنامه ریزان دوره ابتدایی تنها قاتل نشاط در دوره ابتدایی مدارس استعدادهای درخشان در متوسطه اول بودند، جالب است این موضوع از سوی کسانی مطرح می شود که تا دیروز ارزشیابی توصیفی را زیر سوال می بردند و فریاد می زدند،دانش آموزان را بی مسئولیت تربیت می کنید؟

آیا ارزشیابی توصیفی درست اجرا می شود؟ آیا به ارزشیابی های فرایند محور و نتیجه محور که برای سطوح مختلف آموزش ابتدایی به روشنی در سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش( که با صدها پشتوانه پژوهشی و ده ها فراتحلیل موضوع های مختلف مبتلا به آموزش وپرورش تدوین شده است)، آمده است؛به گونه ای علمی توجه می شود؟ چه اهتمامی برای اجرای صحیح آن صورت گرفته است؟ آیا نظارت شده است در بهترین مدارس کشور هنوز نمره در پای ورق امتحان دانش آموزان خودنمایی می کند؟ آیا برنامه های امتحانی دوره ابتدایی را در دست والدین مشاهده نمی کنید؟مگر قرار نبود،نه نمره و نه امتحان ونه برنامه امتحانی،هیچکدام نباشد؟

اما آیا تنها آزمونی که در دوره ابتدایی اجرا می شود آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است، کدام پژوهش علمی نشان داده است که تنها مولفه حذف نشاط و اولی ترین آن آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان است،حتی در خوشبینانه ترین حالت که جشن نشاط دوره ابتدایی را بگیریم،باید به جای پاک کردن صورت مساله به حل مساله پرداخته می شد، به جای ریشه کن کردن درخت مدارس سمپاد، شاخ و برگ آن هرس می‌شد، اگر هدف نشاط دانش آموزان ابتدایی بود، باید با مطالعات تطبیقی و انجام چندین پژوهش علمی و فراتحلیل‌های متعدد، در بطن آموزش وپرورش ایران طرح جایگزین آزمون برای شناخت و هدایت استعداد ارایه می شد، ظاهرا طرح شهاب پر رنگ شده است، کدام پژوهش علمی نشان داده است این طرح در شناسایی استعدادها و پرورش آن موثر بوده است، نتایج کدام پژوهش نشان داده است در فلان مدرسه روستایی پس از اجرای شهاب استعدادهای دانش آموزان هدایت شده است؛ آزمون هوش چندگانه گاردنر که مبنای اجرای طرح شهاب است ،کی در جامعه ایرانی برای فرهنگهای مختلف نرم کشوری شده است.

آیا آزمون پنج گزینه ای گاردنر در شهاب در ردیف آزمونها قرار نمی گیرد که قرار است در دوره ابتدایی قرار است اجرا شود،آیا هوش های چندگانه قطعه قطعه کردن شخصیت یکپارچه دانش آموزان نیست،نکته ای که برای حذف سمپاد به آن اشاره می شود،رشد تک بعدی دانش آموزان است با کدام پژوهش علمی به این نتیجه رسیده اید؟ واگر به فرض محال چندین تحلیل وفراتحلیل این در دست دارید که این موضوع را اثبات می کند.

مقصر این حادثه کیست ایا جز سیستم آموزش وپرورش است که نتوانسته است جز رویکرد توجه به رشدعلمی برای رشد ابعاد دیگر رشد شخصیتی دانش آموزان و ایجاد جاذبه برای فعالیتهایی که به رشد سایرابعاد شخصیت منجر می شود برنامه ریزی کند،آیا در طرح شهاب و آزمون شناخت استعداد در این طرح تنها به یکی از ابعاد هوش پراخته نخواهد شد،آیا بازار کلاسهای کنکور به بازار کلاسهای آموزش ریاضی و موسیقی و گویندگی و جنبه های مختلف هوش گاردنر که هر روز هم یک مولفه جدید به آن اضافه می شود تبدیل نخواهد شد؟ابهامات و سئوالهای فراوان ذهن معلمان و والدین را به خود مشغول کرده است که باید آموزش وپرورش به آن پاسخ گوید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۹۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال

وزیر آموزش‌وپرورش امروز پس از ماه‌ها غیبت در حیاط دولت به جمع خبرنگاران آمد تا از تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال انتظار از زمان تصویب این سند در هیئت دولت خبر دهد.

رضا مراد صحرایی با تأکید بر اینکه این سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده تصویب این آیین‌نامه نشان داد که در دولت موضوع مهارت‌آموزی به‌عنوان زیرساخت اصلی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها باید دنبال شود.

وی بابیان اینکه در همین راستا آیین‌نامه تربیت کودکی در دستور کار دولت قرارگرفته اظهار داشت: به‌زودی نیز دو آیین‌نامه دیگر انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه سواد خواندن در کشور و دیگری برنامه ملی اوقات فراغت به دولت خواهد آمد تا به تصویب برسد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید. بر این اساس تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الآن ۳۹ درصد است. ضمن اینکه  ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این آیین‌نامه ۲ هزار و ۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد و معادل ۲ درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به‌عنوان مشوق در اختیار شرکت‌ها و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس کنند و  تأسیس هنرستان‌های  وابسته به دستگاه‌ها و مراکز غیردولتی و تیزهوشان نیز در این آیین‌نامه دیده‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت هم مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است. وزارت تعاون، نفت،  صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، وزارت کشور و ورزش حداقل ۵ هنرستان وابسته مبتنی بر ظرفیت‌های خود برای تقویت مهارت‌آموزی ایجاد کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت که ۲۰درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد و وزارت آموزش‌وپرورش مکلف شده به دانش آموزان دوره دوم متوسطه غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی دهد.

صحرایی افزود: تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است. اگر هنرستانی قابل‌استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش‌وپرورش امکان تغییر بهره‌برداری از آن‌ها ممکن است.

به گفته صحرایی موضوع تغییر تقویم آموزشی هم در قالب یک طرح در دولت تصویب‌شده و در حال بررسی است اما هنوز قطعی نشده است و مطابق راهکاری از تحول هستند، ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامه‌های آموزشی باید متناسب با زیست‌بوم هر استان امکان تغییر داشته باشد. امکان‌سنجی این موضوع در دستور کار شورای عالی آموزش‌وپرورش قرارگرفته و امیدواریم این موضوع به‌زودی به ثمر برسد.

صحرائی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین اجرایی نخواهد شد مگر با ائتلاف همه دستگاه‌های وابسته به دولت و وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: این یک اتفاق مبارک و یک ریل جدید برای تقویت تعلیم و تربیت کشور است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص درباره پرداخت هزینه کلاس‌های فوق‌العاده قبول‌شدگان آزمون آموزش‌وپرورش در سال گذشته هم با تأکید بر اینکه اگر قانونی در مجلس است که گفته این موضوع غیرقانونی است، همان قانون مبنا است، تصریح کرد:  ما چنین قانونی را نداریم که گرفتن هزینه مهارت‌آموزی غیرقانونی است، این مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه است و مصوبات هیئت‌امنا در چارچوب ضوابط هیئت امناها لازم‌الاجرا هستند اینکه سال‌های گذشته این هزینه را نمی‌گرفتند به این معنا نیست که امسال که گرفته‌اند غیرقانونی است.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود