Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ثناگویی‌زاده، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه انسان فطرتا نیاز به همدم برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی خود دارد، اظهار کرد: فلسفه اصلی ازدواج، خاستگاه فطری و نیازهای عاطفی و جنسی افراد بوده که به لحاظ روانشناختی قابل بحث است. در واقع نیاز فیزیولوژیک انسان با ازدواج برطرف می‌شود و به واسطه ازدواج است که انسان به آرامش و امنیت روانی رسیده و نیازش به تعلق‌پذیری، محبت و دوست داشته شدن و نیز احترام و ارزش‌گذاری شخصیتی تأمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نیاز به خودشکوفایی نیز با ازدواج تأمین می‌شود، در واقع استعدادها و ظرفیت‌های انسان با ازدواج رشد پیدا می‌کند. فرزندآوری نیز می‌تواند نیاز به خودشکوفایی را برآورده سازد و در مجموع، فلسفه اصلی ازدواج، تأمین نیازهای درونی و فکری انسان است.
ثناگویی‌زاده با اشاره به سخن پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «محبوب‌ترین بنا نزد خداوند، ازدواج است»، گفت: تشکیل خانواده به عنوان یک نهاد اصلی در اسلام به حساب می‌آید و اسلام برای ازدواج، جایگاه ارزشمند و مقدسی قائل است.

وی بیان کرد: ازدواج، نیازهای فردی انسان را برآورده کرده و در رشد و تعالی انسان تأثیرگذار است و به تقویت سایر نهادهای اجتماعی کمک می‌کند.
ثناگویی‌زاده ادامه داد: خداوند جایگاه مهم و ویژه‌ای برای زن و مرد در خانواده و روابط میان آنها و نیز جایگاه پدر و مادر و فرزندان در خانواده قائل شده است، به گونه‌ای که روابط میان زن و مرد در قالب ازدواج تحت عنوان عبادت، یعنی مقدس‌ترین فعالیت انسان در هستی یاد شده است و مصادیق مختلفی دارد؛ برای مثال خدمت به همسر، تربیت فرزند، بودن در کنار خانواده و همسر و روابط جنسی، نوعی عبادت محسوب می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ازدواج موفق بر پایه انتخاب موفق شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر زن و شوهر قبل از ازدواج در پرتو یک انتخاب آگاهانه، به شناخت خوبی از یکدیگر برسند، مقدمه‌ای برای ازدواج موفق خواهد بود. در کنار این انتخاب آگاهانه، داشتن مهارت‌های سازگارانه مورد توجه است. در ازدواج به دلیل رابطه بسیار نزدیک اجتماعی، جنسی، عاطفی و ... میان دو نفر، اختلاف و تعارض نیز به وجود می‌آید که راه‌حل آن، داشتن مهارت‌های سازگارانه است.
وی با بیان اینکه مهارت‌های سازگارانه شامل درک متقابل، تفاهم، بخشش و گذشت، مثبت‌نگری و توانایی حل مسئله است، تصریح کرد: در ازدواج موفق، دو عامل انتخاب آگاهانه و دارا بودن مهارت‌های سازگارانه نقش عمده دارند. ویژگی یک ازدواج سالم از نگاه دینی، آرامش است. به تعبیر روانشناختی، رضایت زن و شوهر از یکدیگر، علامت سلامت و موفقیت در ازدواج به شمار می‌رود؛ بنابراین موفقیت در ازدواج به توانمندی زوجین، انتخاب آگاهانه و مهارت‌های سازگارانه بستگی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بلاگرها متقلب شدند؛ ماجرای ازدواج پیرزن ۸۵ ساله با پسر ۲۵ ساله در ایران!

اخیرا یک زوج ایرانی با گذاشتن عکس‌های خود از ازدواج شوکه کننده شان که ازدواج زن ۸۵ ساله با ۲۵ ساله بود تعریف کردند و جزییات ازدواج خود را نوشتند، این درد حالی است که فیلم‌ها با هوش مصنوعی و فیلتر‌های پیری ساخته شده و صحت ندارد، تنها روش جدید بلاگر‌های ایسنتاگرامی برای افزایش ببیننده و کسب درآمد از طریق گول زدن مردم است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: سینمابرتر

tags # ازدواج سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بلاگرها متقلب شدند؛ ماجرای ازدواج پیرزن ۸۵ ساله با پسر ۲۵ ساله در ایران!
  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران
  • شرط عجیب یک معلم برای ازدواج + فیلم
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • شهدا مسیر سعادت را انتخاب کردند
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟