Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:13:24 GMT

طراحی نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۳۸۲۴

طراحی نقشه راه حوزه مهندسی در کشور

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی غفاری صاحب کرسی پژوهشی "آینده پژوهی مهندسی مکانیک در زمینه های پژوهش، آموزش و فناوری" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف این کرسی پژوهشی اظهار کرد: این کرسی برنامه ای 5 ساله است و در این مدت زمان قصد داریم طراحی نقشه راه حوزه مهندسی به ویژه مهندسی مکانیک را در کشور طراحی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به نوعی هدف کرسی این است که شرایط مطلوب این حوزه در آینده استخراج شود تا بر اساس آن مسیر پژوهش و فناوری برای رسیدن به شرایط مطلوب مشخص شود.   عضو فرهنگستان علوم ادامه داد: برنامه سال نخست این کرسی گروهی از نیمه دوم سال گذشته با عنوان "بررسی وضعیت مهندسی مکانیک در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها" آغاز شد تا آگاهی از شرایط کشور و نقاط ضعف و قوت این حوزه مشخص می شد و بر اساس آن برنامه ریزی برای سال های آینده انجام شود.   عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین گفت: برنامه سال دوم نیز آغاز شده تا نقشه راه مربوط به مهندسی مکانیک بر اساس وضعیت موجود ترسیم شود و برنامه ها و سیساست گذاری های کلی مشخص شود. سپس پایلوتی تعیین و سیستم روی آن پیاده سازی می شود تا طرح ایجاد شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود البته در حال حاضر نیز ترسیم نقشه راه در چارچوب مورد تایید این شورا در حال تنظیم است. در این حوزه ضعف و قوت هایی وجود دارد و تولید علم به خوبی انجام می شود اما در تولید فناوری ضعف هایی وجود دارد. سرعت فزاینده توسعه و پيشرفت  علم و فناوری جهانی  امروزه علم و فناوری جهانی با سرعت و شتابی فزاينده در حال توسعه و پيشرفت است. عليرغم همه تلاش های انجام شده در کشور، فاصله ما با جهان صنعتی، به ویژه در تولید فناوری، زياد است و برای کاهش اين فاصله بايد با نگاهی به آینده چاره اندیشی شود. آينده پژوهی در مفهومی عام يعنی ساختن آينده باتوجه به امکان¬ها و توانايی¬های موجود. آينده نگری در مهندسی به معنای تعيين جايگاه مهندسی در آينده کشور با در نظر گرفتن شرايط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی از يکسو و فرصت¬های مادی و انسانی از سوی ديگر است. در این راستا پیشنهاد کرسی گروهی آينده پژوهی در مهندسی مکانيک مطرح می شود.   مهندسی مکانيک رشته جامعی در گروه علوم فنی و مهندسی است که ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با بسياری از ساير رشته-های مهندسی و علوم دارد. بخش مهمی از دستاوردهای اين کرسی، به علت شباهت ساختاری، برای ساير رشته¬ها نیز قابل بهره برداری و استفاده است. با محدود کردن اين فعاليت به مهندسی مکانيک، امکان رسيدن به دستاوردهای کرسی در زمان کوتاهتری فراهم می¬شود. اعضای پيشنهادی اين کرسی همه از استادان مهندسی مکانيک و اعضای شاخه مهندسی مکانيک فرهنگستان علوم هستند که دارای تجربيات ارزنده و انتشارات متعدد در آينده پژوهی علوم مهندسی هستند.   هدف کرسی گروهی آن است که کشور در تولید علم و فناوری به جایگاهی شایسته، متناسب با امکانات موجود دست یابد. این هدف مواردی همچون شناخت داشته¬ها و توانايي های کشور در مهندسی مکانيک و صنايع مرتبط با آن، بررسی و تعيين حوزه¬هايی از فناوري های امروز و آينده جهان که سرمايه¬گذاری مالی و انسانی در آنها احتمال ثمربخشی و بازدهی بيشتری دارد، وتعيين مسير آينده آموزش و پژوهش و فناوری در مهندسی مکانيک در ایران برای نيل به اهداف ذکر شده و توسعه پایدار را شامل می شود.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی به به دور دوم کشید.
انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه صورت می‌گیرد که سه حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو _ میانه و شبستر در  آذربایجان شرقی واقع شده است.

در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ۱۲ نفر برای کسب ۶ کرسی باقیمانده از ۱۹ نماینده استان باهم به رقابت خواهند پرداخت که چهار نماینده از بین هشت نفر در تبریز انتخاب می‌شود و از حوزه میانه و شبستر نیز یک نفر منتخب و راهی مجلس خواهد شد.

همچنین انتخابات در هشت حوزه انتخابیه در کشور از جمله حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار می‌شود و علاوه بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آراء هم به صورت الکترونیکی خواهد بود.

طبق قانون تنها کسانی می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند که حتما در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا اصلا در کل کشور رأی نداده باشند.

تبلیغات داوطلبان نمایندگی دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم از یک هفته قبل از تاریخ برگزاری انتخابات از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۸ صبح ادامه خواهد داشت.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حوزه‌های باقیمانده برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • از بین رفتن یا تغییر در ۸۰ میلیون شغل طی چند سال آینده
  • ایرانداک نیروی امریه جذب می‌کند
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • «ایرانداک» نیروی امریه جذب می‌کند
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • بیست و هفتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر