Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:39:28 GMT

قدیمی ترین خانه کاشان در معرض غارت سودجویان

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۴۳۵۴

قدیمی ترین خانه کاشان در معرض غارت سودجویان

کاشان- ایرنا- مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: بنای عبدالرزاق خان قدیمی ترین خانه تاریخی این شهرستان به دلیل بی توجهی در معرض تخریب و غارت سودجویان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه کاشان، محمد مشهدی نوش آبادی روز چهارشنبه با ابراز شگفتی از تخریب بی رویه این بنا بیان کرد: مسئولان امر بر مرمت خانه عبدالرزاق خان تاکید داشتند اما در این چند سال بخش هایی از جمله شاه‌نشین ضلع غربی تخریب شده و به طور مستمر مورد غارت سودجویان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به کند و کاو و تخریب روزانه این بنای ارزشمند افزود: خانه عبدالرزاق خان هم اکنون در تملک وزارت راه و شهرسازی است که شهرداری کاشان به دنبال تملک این بنا و احیای آن می باشد و امید می رود این اقدام ارزنده به نجات بنا بیانجامد.
مدیر مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان بیان کرد: خانه تاریخی منتسب به عبدالرزاق خان با معماری، گچ بری و نقاشی های ویژه به مساحت سه هزار و 600 مترمربع در 2 طبقه بنا شده و در محله پامنار کاشان واقع است.
او اضافه کرد: این خانه در کنار آب انبار عبدالرزاق خان واقع شده و به نام وی شهرت دارد اما هنوز سند یا مدرک محکمی برای انتساب این خانه به وی پیدا نشده؛ در صورت اثبات انتساب بنا به عبدالرزاق خان که محل حکومتش در دوره زندیه نیز بوده، این خانه را می توان قدیمی ترین، مهمترین و الگوی خانه های تاریخی کاشان نامید.
نوش آبادی با تاکید بر لزوم پژوهش های میدانی و اسنادی درباره صحت انتساب این خانه به حاکم کاشان در دوران زندیه گفت: کاوش های باستان شناسی و مقایسه تطبیقی ویژگی های معماری و هنری این خانه با دیگر بناهای دوران زندیه می تواند موضوع را روشن کند چرا که بیشتر بناهای تاریخی کاشان به دوران قاجار بازمی گردد.
مدیر مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان عنوان کرد: ویژگی های بی مانند معماری مانند ارتفاع قابل ملاحظه اتاق ها در طبقه فوقانی (که در دیگر خانه های قاجاری کاشان کمتر دیده می شود) و نوع تزئینات متفاوت آن در بخش شاه نشین می تواند در تاریخ گذاری این خانه مهم تلقی شود.
به گفته او، عبدالرزاق خان کاشی والی کاشان در دوران زندیه و اوایل قاجاریه بود که پس از زمین لرزه ویرانگر 1192 ه.ق در این منطقه نسبت به بازسازی و ساخت بناهای عام المنفعه در شهر همت گماشت و به گفته برخی با درایت و هوشمندی وی کاشان از هجوم آقا محمدخان قاجار در امان ماند.
افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون 320 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۴۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور

بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی با صدور بیانیه‌ای به حواشی انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور واکنش نشان دادند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

چندی پیش، بعد از حدود ۴ سال، انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور برگزار شد و اعضای شوری مرکزی جدید مسئول پیگیری امور آن شدند. اما اکنون، تنها پس از چندماه پیگیری امور، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، به عنوان مهم‌ترین نهاد نظارتی بر سازوکار‌های قانونی و عملیاتی روان‌شناسی و مشاوره ایران، چند ماهی است که اسیر بی‌نظمی و گروکشی‌های بی‌حدی شده که فرآیند کاری آن را مختل کرده است.

این اختلال تا جایی رشد داشته که هفته گذشته شوری مرکزی جدید این سازمان که پس از ۴ سال وقفه، دوباره با انتخابات تشکیل شده بود فعالیت خود را متوقف کردند تا دوباره، بی‌نظمی حاکم بر فضای روان‌شناسی کشور شود.

این ماجرا متأثر از فشار‌های بسیاری است که از سمت شوری مرکزی چهارم این سازمان بر شوری مرکزی پنجم ایجاد شده بود و همچنان ادامه دارد. فشار‌هایی که از ادعای نقض کردن قانون در انتخابات سازمان نظام و مردود بودن نتایج آن نشأت گرفته بود. ادعا‌هایی که هیچ گاه دقیق و روشن بیان نشدند و هیچ زمانی هم از سمت شوری مرکزی پنجم پاسخی به آن‌ها داده نشده و فضای روان‌شناسی و مشاوره کشور را در ابهام فرو برده است.    

بسیج دانشجویی دانشکدگان روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران، به مناسبت روز روان‌شناس و مشاور، برای رفع سوءتفاهم‌ها و روشن کردن موضوع از هر دو گروه دعوت می‌کند تا در یکی از روز‌های هفته‌ی آتی، در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گرد هم جمع شوند و در محیطی دانشگاهی و به دور از حواشی به دانشجویان و دغدغه‌مندان این فضا پاسخ‌گو باشند. امید است که بتوان با روشن و شفاف شدن موضوع، گره از کار این سازمان گشود.  طبیعی است که عدم شرکت شوری مرکزی چهارم و شوری مرکزی پنجم، به معنای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و بی‌احترامی به افکار عمومی و دانشجویانی است که دغدغه روان‌شناسی کشور را دارند.

پی‌نوشت: در صورت اعلام حضور گروه‌های مذکور، جزئیات برگزاری برنامه متعاقباً اعلام می‌شود. 

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 
بسیج دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبایی 
بسیج دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا

دیگر خبرها

  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)