Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور از 11 تا 25 بهمن ماه در هشت روز و دوازده جلسه کاری بخش هایی از تبصرهای درآمدی بودجه 97 کل کشور را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در موعد مقرر و در تاریخ 19 آذر ماه 96 توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی ظرف 10 روز لایحه بودجه سال 97 کل کشور را بررسی و پیشنهادات را به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارائه کردند، پس از آن کمیسیون تلفیق با حضور 45 عضو (از هر کمیسیون 3 نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه 9 نفر) برای رسیدگی به این لایحه تشکیل جلسه داد.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس از پنجم دی ماه رسیدگی به این لایحه را آغاز کردند و در نهایت کلیات این لایحه در جلسه دهم دی با اکثریت آرا تصویب شد، بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در کمیسیون تلفیق، 25 روزه بود.
بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در جلسه روز یکشنبه هشتم بهمن در مجلس آغاز شد اما نمایندگان مجلس در همان ابتدای کار با کلیات این لایحه مخالفت کردند.
این لایحه برای اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگشت و پس از اصلاحات دوباره در این کمیسیون بار دیگر چهارشنبه -11 بهمن -درمجلس بررسی شد و نهایتا نمایندگان مجلس کلیات آن را با 182رای موافق،73 رای مخالف و 6 رای متنع از مجموع 262 نماینده حاضر تصویب کردند.
پس از پنج روز بررسی بودجه در جلسات علنی مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سه شنبه -17 بهمن ماه- اعلام کرد: نیاز است کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی موارد چالشی از سه شنبه 11 بهمن تا دوشنبه این هفته 23 بهمن ماه تشکیل جلسه دهد و برخی موارد را بررسی کند.
نهایتا پس از بررسی های کمیسیون تلفیق مجلس، جلسات علنی مجلس دوباره از دوشنبه 23 بهمن ماه آغاز به کار کرد و نمایندگان بار دیگر بررسی بخش های درآمدی بودجه 97 را در دستور کار خود قرار دادند.
بررسی بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی در حالی در مجلس در حال انجام است که این مصوبات پس از تصویب به سرعت در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.
در هنگام بررسی تبصره های بودجه در جلسات علنی مجلس، نماینده شورای نگهبان نیز حضور دارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای بررسی بودجه 97 تاکنون مصوبات مهمی را بررسی و تصویب کرده اند که از میان آن می توان به معافیت مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در سقف الگوی مصرف از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سال 1397 اشاره کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به منظور جذب سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، شرکت شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک مناطق محروم را مکلف کردند هزینه واگذاری زمین و سایر زیرساخت ها را به‌صورت حداکثر ده درصد(10%) نقد و مابقی را از زمان بهره برداری به‌صورت اقساط از واحد تولیدی دریافت کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در یکی دیگر از مصوبات مهم خود به دولت اجازه دادند تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال آینده تسویه می شود، معاف کند.
تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام برای مدرک زیر دیپلم 100 میلیون ریال، دیپلم 150 میلیون ریال، فوق دیپلم200 میلیون ریال، لیسانس 250 میلیون ریال، فوق لیسانس 300 میلیون ریال، دکترای عمومی علوم پزشکی 350 میلیون ریال، دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی 400 میلیون ریال و دکترای تخصصی رشته های علوم پزشکی و بالاتر 500 میلیون ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه مهم دیگری تصویب کردند در سال 1397 عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات براساس قانون بودجه سال 1396 اخذ می‌ شود.
بر این اساس، زائرین اربعین که از تاریخ 3مهرماه 1397 لغایت 22 آبان 1397 از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین سقف درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه ها را برای واریز به خزانه98 هزار و 834 میلیارد تومان تعیین کردند.
بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منابع دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی ، 415 هزار و 407 میلیارد ریال، دریافتی حاصل ازصادرات فرآورده های نفتی 157 هزار میلیارد ریال، جمع دریافتی از فروش فرآورده های نفتی را 572 هزار و 407 میلیارد ریال تعیین کردند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی را 175 هزار و 985 میلیارد ریال، دریافتی حاصل از فروش داخلی و صادراتی برق و سایر دریافتی ها را 217 هزار و 785 میلیارد ریال و دریافتی حاصل از فروش آب را 22 هزار و 163 میلیارد ریال تعیین کردند.
سیام**9121 گزارش از سمیه لاری*ناشر:کاردان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت

به گزارش«نماینده»، جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه(۱۲،۱۱،۹) اردیبهشت ماه برگزار می شود و موارد زیر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار می گیرد:

در این هفته قرار است گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی و طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم بررسی شود.

همچنین نمایندگان در هفته پیش رو ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی ‎در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار،گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) را بررسی می کنند.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی استفساریه تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش و فرهنگ و رسانه های جمعی و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی این هفته مجلس قرار می گیرد.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۳) وگزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ‎ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی ، لایحه اصلاح تبصره (۵) الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان و واحده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه های هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی الحاق (۷) تبصره به ماده (۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی ‎فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در دستور کار هفتگی مجلس در هفته جاری قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت