Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس هيات مديره اتحاديه انجمن هاي علمي گياهان دارويي ايران گفت: به رغم وجود داروهاي گياهي داخلي برخي داروخانه ها از عرضه اين نوع داروها خودداري کرده و نمونه هاي خارجي آن را به فروش مي رسانند.

محمدباقر رضايي روز چهارشنبه در حاشيه همايش بين المللي علوم کشاورزي، گياهان دارويي و طب سنتي در مشهد طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين امر به اين خاطر است که توليد کنندگان داروي گياهي ايراني اعتماد پزشکان و داروسازان را جلب نکرده اند لذا صاحبان داروخانه ها حاضر به عرضه اين محصولات نيستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار کرد: براي پذيرش طب سنتي بايد فعالان اين حوزه يافته ها و مطالب طب سنتي را به صورت مستند به پزشکان ارائه دهند تا اعتماد آنان جلب شود.
وي به راه اندازي معاونت طي سنتي در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: پس از اين اقدام تعاملات خوبي بين پزشکان و فعالان طب سنتي شکل گرفته که راه اندازي سلامتکده ها و داروخانه هاي سنتي از آن جمله اند.
رضايي افزود: با اين حال برخي پزشکان نمي خواهند طب سنتي را بپذيرند و اين عدم درک از دلايل عدم تعامل است که برگزاري کارگاه هايي نظير همايش بين المللي علوم کشاورزي، گياهان دارويي و طب سنتي مي تواند به رفع اين مشکل کمک کند.
وي اظهار کرد: با توليد محصولات سنتي احساس غرور به ما دست داده است اما چيزي براي خارج از مرزها ارائه نکرده ايم.
وي گفت: تاکنون فقط از ميوه و ثمره گياهان دارويي استفاده کرده ايم و هيچ مديريتي بر توليد و توسعه کشاورزي اين گياهان به ويژه در زمينه مصرف آب آنان و فراوري و ارزش افزوده ناشي از کشت اين محصولات اعمال نکرده ايم.
رضايي با اشاره به تدوين سند جامع گياهان دارويي کشور افزود: يکي ديگر از مشکلات در اين حوزه تنوع بيشمار گونه هاي مختلف گياهان دارويي است که موجب شده هر کسي بر روي يک گونه و به صورت پراکنده فعاليت کند در حالي که بايد فعاليت و مديريت بخشهاي مختلف دولتي و خصوصي در چند گونه مهم و استراتژيک متمرکز شود.
وي با بيان اينکه زعفران ايران در دنيا به نام اسپانيا شناخته مي شود اظهار کرد: راهکار اصلي براي تغيير اين روند فعاليت خوشه اي و شبکه کردن عوامل دست اندرکار است که همه نيروها بايد تجميع شده و کارآفرينان را به فعاليت در اين بخش سوق دهيم.
وي از فعاليت 12 انجمن ملي و علمي در حوزه گياهان دارويي کشور خبر داد و گفت: اتحاديه انجمنهاي گياهان دارويي کشور به عنوان عصاره اين مجموعه به دنبال اين است که به دولت و مسئولين راهکارهاي فني بدهد.
رضايي افزود: اين اتحاديه مي تواند در زمينه مسائل مربوط به گياهان دارويي در کشور کارگشا باشد.
بيش از 2 هزار و 300 گونه از گياهان کشور داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌‌ اي و آرايشي و بهداشتي هستند که هزار و 728 گونه از اين گياهان به ‌عنوان گياهان بومي ايران شناخته شده اند که در اين سرزمين رويش کرده و به‌ عنوان ظرفيت انحصاري در کشور محسوب مي‌ شوند اما فقط 50 گونه دارويي کشت مي شود.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
3221 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی از اهلی سازی دو گیاه دارویی در این استان خبر داد.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر گیاه آویشن خراسان شمالی اهلی سازی شده است و اهلی سازی گیاه باریجه نیز در دستور کار قرار دارد و هنوز به مرحله کامل اهلی سازی نرسیده است.

وی افزود: اهلی سازی گیاه باریجه نیز در دست اقدام است و البته این گیاه در برخی از عرصه‌های منابع طبیعی در حال کشت است.

باور ادامه داد: اهلی سازی کاپاریس از دیگر گیاهان دارویی است که در دست اقدام است و در حال حاضر تلاش برای شکستن خواب بذر این گیاه دارویی در حال انجام است.

وی بیان کرد: خراسان شمالی با توجه به شرایط آب و هوایی‌اش، یکی از رویشگاه‌های خوب گیاهان دارویی است و ظرفیت خوبی برای تولید این گیاهان در استان وجود دارد. ۴۳۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده‌اند، البته بسیاری از این گیاهان در رویشگاه‌های خود به‌صورت خودرو رشد می‌کنند و در مساحت کمی از کشتزارهای استان، گیاهان دارویی به مرحله کشت درآمده است.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: خراسان شمالی رتبه سوم کشوری را در تولید زعفران، رتبه چهارم را در تولید زیره سبز دارد و جزو یکی دو استان‌ اول در تولید گیاه دارویی با ارزش باریجه است. از سوی دیگر، این استان ظرفیت بسیار خوبی در تولید گیاهان دارویی دیگر مانند گون، کتیرا، زرشک وحشی، کاکوتی کوهی و آویشن دارد. این گیاهان به‌صورت خودرو در رویشگاه‌ها می‌رویند.

وی گفت: با این میزان پتانسیل در این استان برای تولید گیاهان دارویی، اکنون فقط در ۸۰۰۰ هکتار گیاه دارویی کشت می‌شود که از این مساحت ۴۸۰۰ هکتار مربوط به زعفران، ۲۰۰۰ هکتار زیره سبز و ۲۰۰ هکتار گل محمدی است.

باور تاکید کرد: باید مراقب گیاهان دارویی در معرض خطر به علت بروز خشکسالی‌های پی در پی و برداشت‌های غیراصولی در طبیعت باشیم، اکنون گیاهانی مانند کاکوتی کوهی، آویشن خراسانی، گون و کتیرا و زرشک کوهی در خطرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه